Wel, dat is te veel eer, dit hebben we ook zeker mede te danken aan onze geachte medeleden @lassale en @Climholland, die mij meehelpen vanavond en Harry die het volledige aanmelding traject heeft geregeld en mij daarmee heeft ontlast.
Dus de eer komt hun zeker ook toe, ik ben alleen maar het simpele aanspreekpunt voor calamiteiten.
Weggesprongen boobytraps en aanverwante is voor rekening van de deelnemers.
Ik maak alleen maar de foto’s van de kruipende en zoekende mensenmassa naar weggesprongen veertjes.
Op de meeneem lijst stond ook een “rubber mat”.
Is dat iets speciaals ? (Ik heb EEN rubberen mat ingepakt, maar geen idee of die voldoet)
Ook een compliment voor Clim en Harry dan .
Die zie ik graag tegemoet, haha.
Dat is een plastic werkmat. Ze zijn er van Bergeon, Beco Technic of andere merken. Werkt wel prettig, onderdelen stuiteren niet alle kanten op, matje schuift niet en is niet statisch. Ik heb ooit eens een siliconenmatje gehad, maar dat bleek een stofmagneet (net als siliconen bandjes) en dus niet aan te raden om op te sleutelen.
Heren veel plezier, helaas heb ik dit topic compleeeeet over het hoofd gezien (alweer) dus geniet ik op afstand mee, en mocht er in de loop van de tijd weer wat georganiseerd worden hoop ik wel op tijd te zijn
Heel veel plezier allemaal, had graag aangeschoven maar de start van het nieuwe schooljaar legt teveel beslag op de tijd.
Als er een andere clinic start, later in het jaar, haak ik graag weer aan . @lassale neem je me dan in de mailing mee?
Serge
Ik ben net terug van de Vinwat clinic. Ik vond het erg leuk, alleen was ik net te laat, door een flinke file bij Eindhoven. Maar dat mocht de pret niet drukken, vol goede moed begonnen met het demonteren van het uurwerkje. En daarna ook weer in elkaar. Tot mijn verbazing was ik als eerste klaar…
Dat gaf me even de tijd om ook eens even rond te kijken, en al die meegebrachte horloges te bekijken… Maar om 10 uur moesten we in allerijl het gebouw verlaten, omdat het alarm er al bijna op stond!
Ik kan het iedereen aanbevelen, en alvast mijn grote dank aan Harry, Clim en Huib, die de avond erg goed begeleid hebben.
Mijn sleutelhobbywerkmat (3x woordwaarde) voldeed prima volgens mij.
Mijn schroevendraaiers echter niet …
Iemand een tip waar ik de door mij geleende schroevendraaier set zou kunnen dubbelklikken ? (Graag met minder dan een week bezorgtijd)
Dit wat voor je misschien?Aangeboden.
Een schroevendraaier set die is voorzien van nieuwe Bergeon inzetjes.
Schroevendraaiers zelf zijn geen Bergeon.
Maten
0,8mm
1,0mm
1,2mm
1,4mm
1,6mm
€37,50 incl gratis verzenden met track n trace (Alleen verzending in NL) Herman-JrRegular
Of
Hi Jos,
Misschien is dit wat, https://www.hobbyklok.nl/nl/alle-categorien/gereedschap-werkplaats/uurwerk-reparatie/schroevendraaier-assortiment-houten-box-flume-4250102.
Ik heb zelf ook de flume alleen zonder kist prima schroevendraaiers en er passen ook bergeon inzetjes in.
@vinwat, @lassale en @Climholland nou heren ook van mijn kant bij voorbaat dank!
Heb er zin in om uit te vinden hoe krom mijn vingers zijn en om mijn zenuwen van hetzelfde hoogwaardige staal als de uurwerkjes zijn
Tot volgende week !
Je zou het kunnen proberen bij Peter v.d. Kraats, hij was er gisteravond ook.
Peter verzorgt voor de meeste clinicers het gereedschap. Misschien komt hij volgende week ook weer even langs. neem even contact op met Peter ik kan je het nummer geven.
Staat nu een bergeon set in het licht blauwe.
Huib, misschien moet je peter zijn mobiel even weghalen en deze in een persoonlijk bericht doorsturen?
gedaan
Na een hele lange tijd van corona regels die een horloge clinic uitsloot kon het dan eindelijk weer en waren er meer dan voldoende aanmeldingen voor een beginners workshop maar ook voor gevorderden die graag verder willen met handelingen die een uurwerk soms nodig heeft om weer gezond te kunnen functioneren.
Welnu, de eerste clinic is weer voorbij en snel dat de tijd ging, het leek wel het circuit van Zandfoort, voordat we het wisten was het 10 uur.
Iedereen die aanschoof was netjes met mondkapje en/of had vooraf een zelftest gedaan en/of gevaccineerd. Goed geregeld, het enige wat we elkaar dus hebben kunnen aansteken is optimale horlogetechniek en leren sleutelen zonder dat onderdelen als ongeleide projectielen door de ruimte schieten.
Wel, dat is gelukt, er was er maar een die zijn veertje van de yoke resp. bascule, heeft laten wegschieten, tja, de ultieme boobytrap.
Wat ook een aardige bijkomstigheid en vooruitgang voor horlogetechniek is, dat we een dame hebben mogen begroeten die net als de mannen zonder problemen direct aan de slag ging met het demonteren van het uurwerk, ook wel slopen genoemd door sommige oud clinicers die al eerder een dergelijke clinic hebben gevolgd.
Daarbij heb ik gemerkt dat er op deze avond een aantal deelnemers waren die zelfs al na het sloopwerk het uurwerk gingen monteren met leuke resultaten.
Kijk dat is nu waar we naartoe willen.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat er iets wordt geleerd, niet over het uurwerk alleen maar ook om er aan te durven zitten met een schroevendraaier en volledig tot op de bodem (platine) toe volledig te strippen en weer helemaal op te bouwen.
En het leukste is dan dat het horloge ook weer gaat functioneren.
Maar goed, daarnaast is het fantastisch dat de clinicers elkaar ook leren kennen en zo vriendschappen kunnen opbouwen. Vaak zien ze alleen elkaars avatar op het forum en communiceren ze via bepaalde topics met elkaar, maar nu zien ze elkaar in levende lijve. Dat is fun voor allen, waar hebben we het dan over, wel dit is typisch WT gedoe, ofwel, watchtalk.
Ik heb op de clinic avond altijd dolle pret en vind het fantastisch dat er ook iets wordt opgestoken van enige kennis over het uurwerk wat men aan de pols heeft zitten.
Ik mag zeker niet vergeten dat ik een enorme hulp heb aan twee horloge vrienden die het horloge gekte virus tot op het bot hebben binnengekregen zonder dat de corona daar iets mee te maken heeft gehad. Heren @lassale, Harry en @Climholland, Clim hierbij nogmaals reuze bedankt, zonder jullie inzet zou het voor mij een ondoenlijke operatie zijn.
Locutus sum
Dit klinkt echt top! Hoe kan ik dit topic hebben gemist? Ben er graag een keertje bij
En bij deze een oproep voor alle andere dames die twijfelen. De heren vallen in het echt mee. Het wordt wel eens tijd dat we laten zien dat we ook met schroevendraaiers en hamer (owja, dat mocht niet) om kunnen gaan. Laten we wel wezen, wij hebben meer ervaring met pincetten.
En ja, genoeg bekende vrouwelijke horlogemakers. Dr. Rebecca Struthers met een PhD (meer info) of bijv. de prachtige horloges van Eva Leube https://evaleube.com/
Leerzame avond, hard werken (maar zit al bijna weer in elkaar) en bevestiging dat ik het hou bij mn Zwitserse Gruen uurwerkjes. De chinese kwaliteit van mijn goedkope ST36… mwah
En heren, bedankt voor de hulp en aanwijzingen. Op naar avond 2!