Vinwat clinic 2021 (altijd al een keer willen sleutelen aan een uurwerk?)

Ik kon niet klagen over de kwaliteit, loopt nog steeds als een trein…
Maar ja, ik had dan ook een sceleton-versie gekregen…
st36

8 likes

Ik ben blij dat we meevielen :wink:
Het was een hele leuke avond en het was opvallend hoe hoog het niveau was. Een uurwerk de- en monteren in één avond… Heel knap. Ik vermoed toch al wat sleutelervaring of een groot technisch inzicht.

Voor degenen die nog niet zo ver waren: Ik weet nog goed dat ik de tweede avond met een half afgebouwd uurwerk naar huis ging. Het komt goed, we hebben nog een hele avond en het streven is echt wel om iedereen met een afgemonteerd en lopend uurwerk naar huis te laten gaan.

Ik kijk al uit naar de volgende clinicavond.

O en @Jenneke, bedankt voor de linkjes. Er mag best wat meer aandacht voor de vrouwen in het horlogevak zijn. Zeker voor de twee die jij aangaf. Wat een prachtige horloges maken zij zeg.

6 likes

Het was weer fijn :heart_eyes:

5 likes

Was TOP vanavond. Uurwerk op 1 avond uit elkaar en half in elkaar.
Zelfs goede hoop dat ik hem weer werkend ga krijgen volgende week.
Geweldig tot zover… :+1:

5 likes

Zo! Wat een goeie avond gisteren.

Respect voor de mensen die geroutineerd een caliber uit elkaar halen en weten te repareren hoor.

Na 2,5uur werken aan een relatief simpele klus, nieuw uurwerkje, best goed formaat, veel tips en hulp,.

En dan voel ik me best goed dat het allemaal lukt en kom blij thuis.
Een mysterie minder en een technisch beter begrip opgedaan.
Maar tjeee, lange weg te gaan in deze hobby om daar te komen waar ik eigenlijk wil zijn.

Kortom, geweldig dat dit zo georganiseerd wordt!
Geweldig om te doen. Maar het is echt een vak hoor waar ik met bewondering naar kijk.

Thanx! Tot volgende week

4 likes

Ik had ook een leuke avond, en toch weer wat dingen geleerd. Het uurwerkje had ik vorige week al gedaan, dus ik heb me bezig gehouden met een ander horloge.

2 likes

Zoals gebruikelijk hier een beknopt verslag van de tweede avond clinic.

Tja beste leden, de tweede clinic avond is weer verleden tijd.

Wederom een nieuwe groep startende enthousiaste horloge freaken die nu zelf ook eens aan een horloge uurwerk willen sleutelen. Wel, dat hebben we geweten, in een beknopt verslag kan ik het volgende zeggen, een paar waren snel en hadden het uurwerk uit en weer in elkaar, prima gedaan.

Ondanks de uitleg om voorzichtig te werk te gaan en het de/montage manual is er het een en ander gesneuveld, tja, nu weet men door bepaalde onhandigheid en teveel kracht zetten op de brug dat een tapje van een ontsnapping rad wel heel erg fragiel is, voor dat je het weet zegt het “knap” en is het tapje afgebroken en zal het horloge geen zin meer hebben om nog iets te bewegen. Dus zal er een nieuw rad besteld moeten worden. Wel, dat maakt deze hobby wel erg kostbaar.

Ik begreep van Clim dat erbij een deelnemer het anker scheef werd gemonteerd, gelukkig was de brug niet goed vastgemaakt waardoor de tapjes van het anker nog in leven waren en kon het alsnog overnieuw worden gemonteerd, hier is een goede les uit te trekken, zorg dat de tapjes in de lagers zitten en controleer of het anker er recht in zit, vervolgens de brug voorzichtig iets verder op de juiste positie doordrukken waarbij je intussen blijft controleren of het anker vrij blijft bewegen door dat met de andere hand middels een penhoutje of pincet heen en weer te bewegen. Dan de schroefjes erop monteren en niet helemaal vast draaien, vervolgens weer controleren of het anker goed in de lagers zit, als dat het geval is, dan kan je met een pincet het anker een fractie omhoog trekken en zo kan je zien of het tapje aan de bovenkant in het lager van de brug zit. Je kan dan ook controleren of het anker niet scheef zit door heel voorzichtig op een zijkant van het anker, dus op de arm waar de steen inzit heel zachtjes een fractie te drukken en ook aan de andere kant van het anker, als daar geen beweging in zit, dat zit het anker er recht in, zo kan je controleren of het anker er inderdaad goed inzit. Dan kan je de schroeven verder vast draaien. Daarna weer controleren of het anker vrij beweegt. Denk erom een tapje van het anker breken is een vervelende zaak, vaak zijn de asjes van een anker moeilijk te krijgen, zeker als het een vintage horloge betreft. Daarnaast is het geen simpele klus om een nieuw asje in een anker te plaatsen, het anker moet op de juiste plaats op de as komen anders grijpt het niet juist in het ontsnapping rad. Na het lezen van deze uitgebreide lezing, zal je het wel laten om een anker zomaar in het wilde weg en zonder na te denken te plaatsen.

Verder heb ik geconstateerd dat er toch wel het een en ander door het universum van het lokaal werd gelanceerd. Dus kon ik wat foto’s maken van de kruipende lanceer deelnemers, die ik helaas niet in dit topic kan laten zien i.v.m. de wet op de privacy.

De oud gediende clinicer Rotterdammert van het eerste uur , kwam ook gezellig langs met en eigen projectje, het datumverzet werkte niet meer, kortom aan het eind van de avond was dat weer helemaal gefikst, zo zie je maar weer wat een dergelijke clinic allemaal teweeg kan brengen.

Een interne mededeling, van onze gewaardeerde deelneemster Jenneke, loog er niet om door even aan te geven dat het de volgende week geen rokjes dag is. Daar geef ik haar volkomen gelijk in, met name toen ik zag hoe de krioelende objectschieters over de grond dwarrelden.

Een geslaagde avond en volgens sommige opmerkingen van deelnemers zelfs een leerzame waarbij men toch ontzag en een betere inzage kreeg van datgene wat een horlogemaker allemaal doet.

Kortom de avond was weer snel voorbij en ik heb mijzelf weer voor 100% geamuseerd.

dixi

15 likes

Vanavond mijn tweede clinic-avond gehad. Wat was het genieten; kennis opdoen door lekker te friemelen aan een uurwerk, de hulp van de experts dichtbij en lekker kletsen over horloges in een uitstekende sfeer. :smiley:

Nogmaals dank @vinwat, @climholland en @lassale voor dit geweldige initiatief. :+1: Als er een vervolg komt, sluit ik graag aan!

5 likes

Heren, @vinwat, @Climholland en @lassale, nogmaals dank voor een wederom leerzame avond. Het zat me de tweede avond wat minder mee dan de eerste maar dat zijn de momenten dat je werkelijk wat opsteekt. Laten we zeggen dat ik het “sloop” element wat te letterlijk heb genomen ten koste van een ankerrad-asje.
Dit is zeker niet de laatste keer dat ik met loupe en pincet over een uurwerk gebogen zal zitten, en mocht dit type uurwerk geen geheimen meer kennen, laat de complicaties maar komen.
Ook het vooruitzicht eens een uurwerk te kunnen servicen en te smeren, hoe mooi zou dat zijn. Maar dan gaan we eerst maar eens kijken voor een opleiding in die richting.
Mooi om te weten dat dit allemaal zou zijn begonnen met deze twee memorabele avonden…

3 likes

Even een klein verslag van de derde en laatste avond van de september clinic.
Wel, ook deze avond was in mijn optiek geslaagd.

Ook de deelnemers waren enthousiast en ik kreeg het idee dat er naast de gezellige sessie ook het een en ander is opgestoken m.b.t. de werking en kennis van het uurwerk en wat nog belangrijker is het subtiele sleutelen aan het uurwerk door sommige minuscule onderdelen middels een pincet resp. rodico uit en weer in het uurwerk te plaatsen.

In een enkel geval bleek het terugzetten en positioneren van het anker door een clinicer een vrijwel ondoenlijke zaak en werd in dit specifieke geval mijn hulp ingeroepen en geloof het of niet, ik kreeg het zomaar voor elkaar, waarvan akte.

Allemaal dus 100% gefocust op het uurwerk. Wat dan wel weer jammer is dat er deze keer toch wel wat tappen zijn gaan hemelen, met name het ontsnapping resp. anker rad.
Tja, en als dat gebeurd dan heeft het geen zin om het uurwerk weer volledig in elkaar te zetten. Het zal dan immers niet datgene doen wat je in feite voor ogen had.

Ook zag ik weer wat knielende deelnemers, met een lampje resp. verlichting van het mobiel over de vloer schuifelen.
Als je dat ziet gebeuren dan krijg je het bekende beeld dat vergelijkbaar is met de sommige taferelen in Lourdes, alleen is dat meer op het geestelijke niveau, hier is het meer fysiek en de bekende beginnende onhandigheid met het pincet.
Eigenlijk best wel leuk, in ieder geval is men fanatiek bezig om een onderdeel resp. veertje, in dit geval, terug te vinden wat op een of andere manier is weggeschoten. Tenslotte is het betaald en dan wil je het ook wel weer terug hebben.

Het is dan ook wel jammer dat er een aantal deelnemers niet in staat waren om het uurwerk weer goed gemonteerd en lopend te krijgen, o.a. door gebroken tappen maar ook door het afzeggen vanwege andere belangrijke verplichtingen.
In overleg met @lassale en @Climholland denk ik dat een extra clinic avond of dagdeel op een zaterdag misschien wel mogelijk is.
Dat kan dan alleen als er voldoende interesse voor is.

Dat kan eventueel gecombineerd worden met geïnteresseerden die al verder zijn met sleutelen en deze extra clinic willen gebruiken om een stap verder te gaan in de materie.
Ik denk dat er zeker een aantal geïnteresseerd zullen zijn in een soort van vervolg samenkomst waarbij men een eigen projectje kan meenemen met een vraag of bepaald probleem waarmee men op dat moment zit en waar een oplossing voor kan worden gegeven middels een advies of uitleg van de te handelen stappen om het probleem op te lossen en/of directe specifieke hulp bij dat specifieke probleem.
Kortom er is best wat mogelijk.

Uiteraard wil ik bij deze ook Harry en Clim bedanken voor alle hulp door mij enorm te helpen om deze clinic weer tot een succes te maken.

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen hiervoor door @Jugis en @AB64, gezellige leerzame avond en de leuke contacten met andere HF leden die je hiermee opdoet.

En ja, ik heb me wederom kostelijk geamuseerd.
Locutus sum

10 likes

Heel tof dat jullie dit doen heren! Petje af.

Ik ben momenteel bezig met een opleiding tot uurwerkhersteller.

Als er volgend jaar of het jaar daarna weer één is sluit ik graag aan als hier behoefte voor is. Zal dan nog lang geen expert of goede uurwerk hersteller zijn maar kan wel ondersteuning geven aan de deelnemers met de basiskennis

Fantastisch initiatief

3 likes

Heren, Dame ook,
Het was een waar genoegen om samen te leren en elkaar te leren kennen.
Er zijn heel wat kwartjes gevallen bij mij.
En erg leuk om een paar mede enthousiasten bij elkaar te hebben!

2 dingen:

1. @vinwat Heb ik zin in een extra avond om te leren hoe je een pincet vasthoudt, hoe een veerton wordt vervangen, olie wordt aangebracht een wijzerplaat eraf gaat en de hoe enige complicaties werken?

Ja graag! Erg nuttig en leuk.

1. ik heb thuis een handige loep op standaard, daar werd naar gevraagd bij deze de foto’s, ongeveer 15 cm hoog, foto 2 laat het beeld enigzins zien. Werkt voor mij erg rustig. Een loep gebruik ik voor specifieke stukjes.

Tot snel!

4 likes

Heren hartstikke bedankt voor de leuke en leerzame avonden en huib nog bedankt voor het vervangen van een steentje in de ankerbrug en hopelijk tot de volgende keer :+1:

1 like

Dat heet een 3e handje. :raised_hand_with_fingers_splayed:
En is niet echt handig in gebruik voor een horlogemaker.

1 like

De hanjes gebruik ook niet maar je kan wel lekker afstand door de vergroting naar je werk kijken.

1 like

Een clinic voor een ieder die zin had
Kijken of het tapje er wel echt goed in zat,
Zoek de veer op de knieën
Soms alleen, meestal gedrieën
De een zoekwat, de ander die Vinwat

11 likes

:rofl:

:joy:

1 like

@vinwat of ik zin heb in een vervolg? Zeker! Filmpjes kijken is echt anders dan real life meegluren en zelf doen. En dat met 3 fijne hulplijnen in de buurt.

Bovendien is er nog een andere veer die kan wegspringen. De mainspring uit de barrel halen, schoonmaken en terug stoppen lijkt mij daarom wel wat. Al was het maar dat ik dan dit leuke oudje kan testen…
afbeelding

3 likes

Hallo allen. Ik ben net nieuw op dit forum en heb al een hoop opgestoken van alle posts. Maar deze is wel heel aantrekkelijk met alle positieve reacties er onder.
Is er een kans dat zo’n clinic voor beginners in 2022 ook plaats gaat vinden?

Hartelijke groet,
Emile

4 likes

Er zijn nog geen concrete plannen, maar we weten dat er al veel geïnteresseerden zijn. Mochten we een clinic gaan organiseren, dan maken we dit op het forum bekend en zal ik je een berichtje sturen.

9 likes