Gezien ik door mijn voorraad oefen uurwerkjes ben ging ik aan de slag met een goedkoop uurwerkje dat hier nog in de lade lag.
Een automaat caliber ongekend maat totaal anders dan wat ik tot hiertoe gezien heb.
Ik veronderstel dat het een chinees werkje is maar kan nergens merktekens of nummers vinden.
Hier wat foto’s van voor en tijdens het demomteren mss heeft iemand enig idee welk werkje het zou kunnen zijn
Nu kwam ik echter tot volgend probleem.
Tijdens het demonteren van de veerton, veertonrad en klik lag er plots een veertje op de werkbank.
Ik heb me al zot gezocht naar de herkomst of waar het vandaan komt maar ik heb geen idee.
Ik dacht aanvankelijk dat het veerttje tegen het lever zou duwen tussen de 2 tanwielen die bovenop de veerton zitten
Ik zag zoiets tot hiertoe niet.
Kan iemand me wegwijsmaken want ik zou hem graag terug werkend krijgen.
In elk geval bedankt.
Veertje kan je zien op onderstaande foto’s. Alle hulp is welkom.
Ik heb het ook nog niet eerder gezien, maar ik zou denken dat dit veertje de pal op de veerton moet tegenhouden.
Ik denk dat je m met de ronde zijde kan plaatsen tussen de twee nokjes op de veerton en dat de lange zijde dan tegen de pal drukt.
Ik snap dat je niet meer weet hoe het veertje heeft gezeten maar je hebt toch stap voor stap foto’s gemaakt bij demonteren? Welke foto is van het demonteer proces waar je het palrad ziet?
Dit uurwerk is mij ook niet bekend en weet zo ook niet hoe het hoort maar als je stap voor stap fotos hebt (altijd doen als je niet bekend bent met een uurwerk) kun je daar altijd op terugvallen
Als dat deze foto was dan heb je het denk ik nu goed zitten, gewoon even voorzichtig proberen en kijken of de opwinding goed werkt en de palling goed werkt
We floris dat is heel simpel. Toen ik het bovenste veertonrad eraf nam plakten zowel het pallet als het palrad aan de de onderkant van het bovenste veertonrad. Zodra ik hem omdraaide losten ze van het tandwieltje en vond ik het veertje later terug op de werktafel.
Dus ik kon onmogelijk fotograferen hoe ze op het onderste tandwiel hoorden te zitten en ook had ik er geen idee van hoe het veertje dan ook zat. Op de foto van de demontage zie hieronder had ik het palrad en palletje al terug gezet zoals ik dacht dat ze hoorden maar het kan dus verkeerd zijn. Pas later vond ik het veertje terug. Gezien er een palletje zat had ik wel door dat het veertje daar ergens hoorde te zitten maar dus geen idee hoe juist.
Enfin, ik ben weinig ervaren maar niet zo schlemiel dat ik het anders niet zou gefotografeerd hebben.
Nu, ik zal het eens monteren zoals jij aangaf en als het niet werkt het nogmaals opnieuw doen.
ik ging ervan uit dat meer ervaren sleutelaars wel zouden weten hoe het palrad en het palletje en veertje moesten zitten. Daarom stelde ik ook de vraag.
Het lijkt me wel logisch dat het palrad wordt tegengehouden door het puntige deel van het palletje ipv door het ronde (zoals op de foto waar jij de richting van het veertje aangeeft).
Ik ga hem na het reinigen zo proberen monteren en proberen
Zoals hij op deze laatste foto in het bakje ligt. Alleen, denk ik, de rechte uiteinde van de veer aan de andere kant van het palletje, zodat de scherpe hoek van het palletje inderdaad ratelt en in de schuine kanten van het wiel grijpt. Dan is het een ratel, die in ruststand het palletje tegen het wiel houdt en voorkomt dat het terugdraait…
( Denk ik …). Succes!