Gaaf dat je het doet! Succes, ik ga het voogen
Geen tips Duif, anders dan dat ik hier andere HF’ers bevlogen horloges zie repareren en op youtube wristwatchrevival volg.
Volg je start dan ook graag en met bewondering. Blijft toch klein spul
Lees het topic “alles voor de beginnende hobbyist” van @Macx eens.
Daar staat heel veel informatie en filmmateriaal.
Dank, daar was ik al aan het rondkijken! Zal hem eens van begin tot eind doornemen
Hmm, kan het topic niet meer vinden via de zoekfunctie. Als ik via Google zoek vind ik hem, maar zegt hij dat het topic niet meer bestaat…
Dit is een beginnetje…Seiko.is wel vergevingsgezind als je net begonnen bent…
Succes maar pas.op! Het is een verslavende bezigheid…
Dapper hoor! Succes.
Ik kan jou niet helpen. Verder dan opwinden van een horloge kom ik niet
Ik kan het topic ook niet meer vinden . Daar stond heel veel info in.
Maar hier op het forum staat genoeg. Gewoon proberen, veel lezen, filmpjes kijken en vragen stellen. Succes
Low budged en “old school” reinigen met een penseeltje en wasbenzine werkt prima.
Zolang je er niet te roekoeloos mee omgaat, komt het zeker goed !
Succes. 1 gouden raad wees ultra voorzichtig met de spiraalveer.
Als je die verkloot is het meteen einde verhaal. En verder goeie loupes, kwaliteit schroevendraaiers , rodico en vooral veel geduld.
Zo heb ik ook mn eerste 20-30 horloges gedaan, werkte prima inderdaad.
Glasfiberborsteltje
doe nog zo m’n eerste kuis alvorens te ultrasonen.
Zet hem op Duifje
Dank allen! Ik heb een glasvezelkwast, wasbenzine en IPA besteld. Ga het daar wanneer ik de tijd vind mee proberen. Ik hou jullie op de hoogte
Dag Duif,
leuk dat je je gaat verdiepen in deze nieuwe hobby. veel succes met het gepriegel en gevloek
Alvorens je een heel maandsalaris aan olie en gereedschap gaat spenderen zou ik het volgende adviseren:
Wanneer je goedkopere horloges opknapt en nieuw bent in de hobby zou ik :
-siliconen olie met de gewenste CST viscositeit kopen in plaats van de over het paard getilde Zwitsers equivalent. Voor €6/variant heb je genoeg olie om de halve aardkloot te onderhouden.
- t.b.v. de reiniging gebruik een kwastje en dreft om je onderdelen te reinigen. zeep is goed in het oplossen van zowel hydrofobe als hydrofiele substanties. Neem alleen niet van die geparfumeerde meuk, wat vervolgens je onderdelen gaat oxideren. Was daarna grondig met water en vervolgens IPA of iets anders vluchtig.
- De vlekken/ smerigheid op je mechanisme lijkt mij eerder oxidatie dan vuil. Je kunt met aluminium oxide poeder met een wattenstaafje de onderdelen licht opschuren. onderdelen van messing zou ik hiermee niet opschuren, enkel de stalen onderdelen.
- Wanneer je je horloge wilt afstellen, gebruik gewoon een telefoon app, koop niet direct van alles wat je niet perse nodig hebt. je gaat je horloge niet in 6 posities afstellen, daar heb je nu nog niet de apparatuur voor. Dus spaar je geld en koop een extra horloge
- maak belachelijk veel foto’s, ik denk dat iedereen zich er wel eens schuldig aan maakt om niet goed op te letten hoe een bepaald onderdeel geïntegreerd was. Vervolgens kun je weer opnieuw beginnen
m.b.t. je onregelmatig lopen:
hoelang loopt je horloge voordat deze weer stopt? loopt je balans/onrust nergens tegenaan?
wanneer slaat je uurwerk aan?enkel wanneer je de kroon uit trekt en weer in drukt? stopt deze binnen een minuut weer, zo ja dan is dit waarschijnlijk niet de canon pinion.
Trouble shooting die niet te adviseren is op een duur uurwerk:
Haal je balans en brug van je uurwerk af, met de rest van je onderdelen in plaats. voer druk uit op je veerton, indien je tandwielen gaan lopen → dan zijn deze goed uitgelijnd en loopt er niets aan. (het probleem zit waarschijnlijk in je balans). Lopen de tandwielen niet of slechts een paar tikken van je escapement? → Mogelijk vallen je onderdelen niet goed in de robijnen. Misschien een stuk afgebroken. check met een pincet of oiler of alles goed vast zit en er geen beweging zit in je third wheel of escapement.
Dreft en IPA?
Ik heb wel wat geëxperimenteerd maar dit nog niet uitgeprobeerd.
Als low-buget alternatief zou ik wasbenzine met kwastje en spoelen met hexaan aanraden.
Pas op shellac lost op in alcoholen, beter niet gebuiken.
Gebruik ik ook voor het anker en de balans. Werkt prima.
Ik heb vandaag de eerste helft van de onderdelen geprobeerd schoon te maken. Ik heb onderdelen met glasvezelborstel de boel roestvrij gemaakt, en vervolgens met pegwood het grove vuil weggehaald en de juwelen schoongemaakt.
Ik heb vervolgens alles in kleine mandjes in een theemandje gedaan en 5 min in wasbenzine rondgedraaid. Vervolgens 2 keer 5 minuten in IPA rondgedraaid en als laatste 15 min laten drogen in m’n oven op 40 graden.
Volgens mij is het grootste deel van het vet en olie weg, maar we zitten nog wel vlekken op de grote onderdelen; zie de foto’s hieronder.
Is dit oxidatie of heb ik iets verkeerd gedaan waardoor dit niet weg gaat? Het zat er voorheen ook al, maar nu het verder schoon is, valt het meer op denk ik
Hoop dat iemand hier het weet!