Help Duifje door zijn eerste project heen; Seiko 6602-8050

Dreft en IPA?
Ik heb wel wat geëxperimenteerd maar dit nog niet uitgeprobeerd.
Als low-buget alternatief zou ik wasbenzine met kwastje en spoelen met hexaan aanraden.

Pas op shellac lost op in alcoholen, beter niet gebuiken.

3 likes

Gebruik ik ook voor het anker en de balans. Werkt prima.

Ik heb vandaag de eerste helft van de onderdelen geprobeerd schoon te maken. Ik heb onderdelen met glasvezelborstel de boel roestvrij gemaakt, en vervolgens met pegwood het grove vuil weggehaald en de juwelen schoongemaakt.

Ik heb vervolgens alles in kleine mandjes in een theemandje gedaan en 5 min in wasbenzine rondgedraaid. Vervolgens 2 keer 5 minuten in IPA rondgedraaid en als laatste 15 min laten drogen in m’n oven op 40 graden.

Volgens mij is het grootste deel van het vet en olie weg, maar we zitten nog wel vlekken op de grote onderdelen; zie de foto’s hieronder.

Is dit oxidatie of heb ik iets verkeerd gedaan waardoor dit niet weg gaat? Het zat er voorheen ook al, maar nu het verder schoon is, valt het meer op denk ik :thinking:

Hoop dat iemand hier het weet!

Lijkt mij restproduct, nog een keer reinigen?

1 like

Top, ga ik dat nog eens proberen. En is mijn reinigingsmethode zoals ik hierboven beschrijf geschikt? Hoe lang en op welke manier zou je adviseren?

Ik zou geen wasbenzine gebruiken, eerder de in de diverse topics beschreven middelen.

En de oven kan je vervangen door een föhn…

1 like

En ipv ronddraaien in wasbenzine een zacht penseeltje gebruiken (niet op de balansveer…) en schoonborstelen terwijl het in wasbenzine ligt.

1 like

Dank @Case @Serge2 en @Plees ! Ik heb de grotere onderdelen met een kwastje gewassen, voor ze nog eens door de routine te halen. De föhn was een top tip, binnen een minuut of 2 alles veel netjes droger!

Het is verre van perfect, maar met de middelen die ik nu heb ben ik best tevree. Ook alle kleine tandwielen nagelopen en nog wat roest verwijderd dus een tweede ronde kon sowieso geen kwaad! :slight_smile:

Nu op zoek naar welke olie, en dan kan het in elkaar zetten gaan beginnen :slight_smile:

Iemand daar nog tips voor? Ik twijfel tussen meteen maar de pijn (€) pakken, een mini hoeveelheid ergens zien te scoren of een aliexpress variant :thinking:

2 likes

Over de olie zijn genoeg topics geschreven. Zoek daar op en ik denk dat je er dan wel uitkomt :+1:

Vandaag eindelijk de tijd gevonden om het in elkaar zetten een poging te geven. Veel geleerd, en grotendeels voorspoedig verlopen. Daar zal ik later wat uitgebreider over schrijven als ik helemaal klaar ben. Maar ik ben nu bijna klaar en heb dit onderdeel over en heb geen idee waar die thuishoort, ik ben nergens in het proces tegen gekomen dat ik dacht ‘oh daar mist hij’. En ik heb hem in het bakkie bij elkaar gelegd bij de onderdelen die aan de dial side zitten.

Iemand een idee wat dit is? Waar dit thuis hoort? Het is een heel klein goudkleurig ringetje.

Kleine tandwiel misschien? Dat ringetje kan los.

1 like

Maar je hebt het hier in het bakje liggen…
Dus waarschijnlijk bij een van die onderdelen.

1 like

Dankjewel, ik had dit zelf ook al gezien, dus zoek het inderdaad rondom die onderdelen. Gek genoeg kan ik echt geen plek vinden waar hij thuis hoort, en op eerdere foto’s zie ik hem in het bakje ook niet liggen, waarbij er wel nog wat meer in de bak lag… Heel apart in ieder geval.

Langzaam begin ik ook te overwegen of ik dit misschien achter in het bakje is gebleven toen ik een ander (Fossil goedkope chronograaf) horloge uit elkaar had gehaald. Of het is van een plaat afgekomen inderdaad, maar dan kan ik echt geen plek voor vinden.

In 3 externe bronnen heb ik hem niet kunnen vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=Vez4KKZp5Fk (zelfde kaliber, zie het ringetje nergens voorbij komen)
Palate-cleanser: A Seiko Sea horse 6602-8990 from January 1965 | Adventures in Amateur Watch Fettling Op de hoge kwaliteit foto’s in dit blog zie ik hem ook nergens zitten, wellicht dat een van jullie hier een plek kan vinden?
https://www.seikoserviceusa.com/uploads/datasheets/6602B.pdf in de officiële parts sheets zie ik ook niets staan wat dit kan zijn, maar ik ben nog niet helemaal thuis in de naamgevingen.

Ik denk dat ik verder ga zonder het ringetje, en erop gok dat het geen belangrijke functie heeft gehad en hopelijk misplaatst is in mijn bakje. Inmiddels heb ik grotere problemen gevonden / gemaakt, daarover later meer :joy:

2 likes

Zo maak je nog winst ook hou je teminste wat over aan een service.

2 likes

Ik heb op ebay bij een Brit een aantal heel kleine potjes (0.2ml) gehaald. 9010, D5, 9415. Samen onder de 50Euro. Later nog via Amazon een heel klein potje DX omdat ik het vet vergeten was. Nu 4 uurwerkjes in- en uitelkaar gehad, en nog ruim voorraad over.

1 like

:joy: ja mooi, geïnteresseerd in een ringetje?

Ik heb dit ook overwogen en verschillende bekeken, en uiteindelijk toch besloten het geld te investeren. Na wat zoeken mooi alles bij elkaar kunnen vinden bij cousins uk.

Maaaaaaar…

Beetje jammer dat ik niet mee berekend dat ik dan de importkosten moet betalen omdat het boven een bepaald bedrag uit kwam . Dat is een duur grapje geworden, dus ik heb besloten er gewoon niet meer aan te denken.

Winstgevend is dit volgens mij nog nooit geweest :joy:

1 like

Nou, het in elkaar zetten is voorspoedig gegaan. Onder begeleiding van wat videos op YouTube heb ik alles weer op zijn juiste plek gekregen. Een aantal dingen vond ik nog wel lastig voor een beginners zoals ikzelf:

• Zitten klungelen om het escape wheel netjes te kunnen plaatsen onder de bridge, daar ben ik echt lang mee bezig geweest…
  • Oliën van de onderdelen, ik heb het gevoel dat ik maar wat deed, kon niet goed zien (ook niet door vergroting) of ik teveel- of te weinig olie heb gegeven, dus beetje op hoop van zegen.
  • Ook liep het Ratchet wheel (hoe heet dat in het NL?) vast omdat ik het verkeerd om geplaatst had.

Bij het proberen lost maken van een jewel heb ik ook een afdek veertje gebroken, maar maar 1 poot, dus die laat ik lekker zitten en dufde ik niet meer aan te komen.

Nu gaat er nog iets mis, alles loopt lekker, de balans gaat er op los totdat ik de schroef op de brug op de balanswiel vast draai… Als ik het schroefje iets los draai loopt hij weer, als ik hem vastdraai niet meer. Hij lijkt dus te klemmen tussen de brug en de hoofd plaat.

Ik heb het vermoeden dat hij vast loopt en hoop vooral niet dat er iets mis is met de balans wiel zelf. Ik ging even checken of ik de juwelen zelf goed terug had gezet (niet op de kop) en daarbij ging het juweel dat bovenop de balans zit (cap jewel?) ineens POEF door de kamer heen. Ik heb hem niet meer terug kunnen vinden…

Dus eigenlijk 2 vragen nu:

Hier nog wat foto’s die ik tijdens het proces heb gemaakt :slight_smile:

Eindelijk escape wheel op zijn plaats!

Datum systeem weer in elkaar!

3 likes

Het ankerrad is net als bij alle andere onderdelen een kwestie van oefening. Hier had ik in het begin ook wel problemen mee, maar dat gaat steeds beter. Nooit forceren, dat geeft alleen maar schade.

Olie geef je al snel te veel, dus het kan geen kwaad om er spaarzaam mee om te gaan.

Wat betreft de balans: of de balans zit er nog niet gied in, of je hebt de steetjes verkeerd gemonteerd. Die moeten met de vlakke kant naar binnen gemonteerd worden.

1 like