Help Duifje door zijn eerste project heen; Seiko 6602-8050

Kijk eens goed naar je balans as. Zitten de pivots goed? Zijn ze nog recht en onbeschadigd?

Kijk ook eens goed naar je antischok systeem.

Tip; start met een nieuw uurwerk die goed loopt. Beter een iets groter, zoals een zakhorloge uurwerk, zoals een unitas 64x.
Dan kun je het oliegeven en monteren, leren zoals het moet. Je weet dan dat het uurwerk goed is, dus als hij later slechter loopt, weet je dat jij dat zelf gedaan hebt.
Zo kun je autodidactisch jezelf het vak, danwel hobbymatig, leren. Alles met geduld en precisie en zonder teveel hooi op de vork.

Pas als je een nieuw basis uurwerk, na demontage, schoonmaak en montage, weer hetzelfde (mogelijk zelfs beter) kan laten lopen dan toen je eraan begon, zou ik naar uurwerken met defecten gaan kijken.
Op deze manier breng je eigenlijk onnodig extra schade aan en frustreer je jezelf onnodig.

4 likes

Dank allebei! Ik heb een nieuwe cap jewel besteld. Wanneer die binnen is ga ik het grotendeels weer uit elkaar halen en even goed checken of ik die juwelen goed heb teruggezet.

In de tussentijd werk ik aan een Seiko 5 en die heb ik met succes een service gegeven. Dus ik doe parallel wat makkelijker en moeilijke projecten, zodat ik er veel van leer :slight_smile:

Ik denk inderdaad dat het een kwestie wordt van goed de balans inspecteren, het horloge is al oud en er zat ook wat roest in, dus het zou me niet verbazen als er ook iets verbogen of afgebroken is bij de balans…

To be continued als mn steentje er is…

:dove:

2 likes

Goed bezig! Mijn aller eerste herstelling was ook een Seiko, het heeft heel wat uurtjes geduurd voor ik het ding aan de gang had maar des te groter de voldoening.

Je gaf aan dat het horloge liep voordat je er aan begon maar na een tijdje stilviel. Maw jouw interventie heeft ervoor gezorgd dat de balans stopt als je de schroef aandraait. Zeker even checken of de dekstenen juist omzitten en of je boven en onder niet omgewisseld hebt. 9 van de 10 keer is dat het geval. Asjes balans ook even controleren of ze nog mooi recht zijn maar verwacht niet dat dat het probleem is. Ook even goed zijdelings kijken of de spiraal mooi vlak ligt en niets raakt als de brug goed vast zit.

Ik zie ook dat je een ringetje over hebt waarvan je geen idee hebt waar hij gezeten heeft. Kan het zijn dat je voorganger deze onder de balansbrug geplaatst had om de hoogte speling te vergroten (niet echt de manier om dit te doen maar als je maar lang genoeg aan horloges werkt kom je van alles tegen)? Kijk eens of je iets van een afdruk kunt zien onder de brug of op de platine. Het is een long-shot maar je weet nooit.

Succes!

2 likes

Zo, alles gecontroleerd. Asjes zijn mooi recht. Niets afgebroken. Beide jewels opnieuw gereinigd en zorgvuldig geolied. Alles met juiste draai erin gezet en….

Hij loopt! :slight_smile:

Dus ik vermoed dat ik of

• een jewel verkeerd om had terug gezet
  • de balans had teruggezet op een manier waardoor hij vast liep tegen de escape wheel, als jullie snappen wat ik bedoel :stuck_out_tongue:

Maaaaaar nu heb ik natuurlijk weer iets doms gedaan. Om bij de juwelen te kunnen moest ik het datum systeem weer los maken. Ik tilde hiervoor alles tezamen op na de afdek plaat los te hebben gedraaid. Daarbij heeft de veer de date jumper gelanceerd, omdat die vast zat tussen de veer en de datum ring. Nog nergens kunnen vinden. Vanavond een poging 2…

Wat een frustratie door mn eigen gepruts zo. Zit langer op de grond dan achter het bureau :face_holding_back_tears:

3 likes

Een goede magneetstrip en zaklamp is een aanrader. :sweat_smile:

Top dat de balans het nu goed doet. :muscle:

2 likes

Ga je naar de Rikketik? Met een groepje Sleutelaars( beginners en gevorderden) komen we om 11 uur in het grote restaurant. Je bent welkom!

1 like

Kan zijn dat er een deksteentje scheef zat, anyhow dat heb je ook weer opgelost en meteen een leermoment gehad. Systematisch werken en geen afkortingen nemen! Blijven focussen op ieder stapje en niet al met je einddoel bezig zijn is het allerbelangrijkste. FF snel wordt altijd beloond met meer werk.

1 like

Nee deze keer komt niet uit, maar ik wil er graag een keer bij zijn, ik hou de edities in de gaten!

Nou, we zijn weer een stapje verder!

Onderdeeltjes binnengekomen, en binnen no time had ik het datum systeem ook weer in elkaar. Voor het eerst ook glas vervangen, en de boel helemaal in elkaar gezet. Gedemagnetiseerd en dus is mijn eerste project af!

Of toch niet…

De seconde wijzer loopt heerlijk soepel, maar de andere twee wijzers blijven stilstaan. Als ik aan de kroon draai kan ik wel de tijd verstellen. Na wat onderzoek op het internet kom ik tot de conclusie dat dan waarschijnlijk de minuutpijp (canon pinnion) slipt. Ik heb het weer een beetje uit elkaar gehaald en zie inderdaad dat die niet draait. Het centrum rad draait wel en lijkt ook recht.

Weer vragen van deze beginner :slightly_smiling_face:

• kan dit komen door slecht oliĆ«n of vetten? Ik doe dat voor het eerst dus ik kan goed te veel of te weinig hebben aangebracht onder of op de minuut pijp; maar kan niet vinden of dat de oorzaak kan zijn
  • hoe ga ik dit anders oplossen? Ik zie veel over het versmallen van de minuutpijp (bijv met nagelknipper), maar ziet er allemaal wel zeer foutgevoelig uit…
  • hebben jullie nog andere ideeĆ«n waarom deze niet mee zou kunnen bewegen?

Het project frustreert me vaak omdat ik steeds vastloop, maar ik leer op zo’n eerste horloge wel veel wat ik bij een volgende direct beter doe. Ik had dit natuurlijk al kunnen zien voordat ik het hele datum systeem ging installeren, dat weet ik nu!

Alvast bedankt maar weer voor hen die de tijd nemen om mij te helpen! :pray:. En voor de lekker weer 2 plaatjes, toen ik dacht dat ik mijn einddoel behaald had :joy:

1 like

De minuutpijp moet juist frictie hebben, dus die smeer je juist NIET!
Dus, eruit en schoonmaken… Het kan zijn dat je hem moet ’ knijpen ’ . Dat is nog niet heel eenvoudig. Er zijn dure gereedschappen voor, velen doen het met een nagelknipper tje. Steek wel een staafje erin, zodat je hem niet platknijpt…
Frustrerend hĆØ, dat ie mooi loopt maar de wijzers niet meeneemt…

2 likes

Nou de minutenpijp smeer je wel, ander vreet hij in als een malle!!! Klein beetje D5 eraan en als hij slipt zal hij geknepen moeten worden (als dit kan bij dit type uurwerk, heb deze nog niet gedaan).

3 likes

O? Ik doe wel wat onder de pijp,maar erin??

Meestal gewoon een klein beetje op het opstaande pijpje van het rad, in het geknepen stuk en dan de minutenpijp eroverheen klikken.

1 like

Niet naar mij luisteren, dus, duifje!
Dankjewel Tim!

2 likes

Ja ik heb in verschillende video’s ook gezien dat er bijna altijd een heel klein beetje vet onder wordt gedaan, omdat het direct metaal op metaal is. En dan olie bij de basis, waar hij op het juweel zit. Dat heb ik gedaan in ieder geval… maargoed, hij werkt niet. Weet niet zo goed waar ik goed aan doe en van deze 6602 zijn ook geen technical sheets die aangeven hoe het hoort bij dit uurwerk.

Ik denk dat ik dan eerst ga schoonmaken en met minimale hoeveelheid vet kijken of hij dan pakt. Als hij dan niet pakt kan ik altijd nog knijpen, dat gaat vast mis namelijk :joy:

Maargoed, dan bestel ik wel weer een nieuwe…

1 like

Haha toch bedankt, zo leren we allemaal iets!

1 like

Zo is het!

1 like

En stel dat ik te veel vet heb geplaatst, zou hij dan daardoor kunnen slippen? Of denk je dat ik sowieso ga moeten knijpen?

1 like

Ik denk het laatste eigenlijk, maar dat is natuurlijk zo getest, minutenpijp eraf en dan met rodico het overtollige vet verwijderen. Minutenpijp even in de wasbenzine en opnieuw monteren.

Top, ga ik proberen, bedankt! :slight_smile:

2 likes