Done. Het is natuurlijk heel makkelijk om nu te zeggen dat ondernemen en horloges maken twee heel verschillende dingen zijn.
Maar het is wel zo…
Heb je al iets gemaakt?
Done. Het is natuurlijk heel makkelijk om nu te zeggen dat ondernemen en horloges maken twee heel verschillende dingen zijn.
Maar het is wel zo…
Heb je al iets gemaakt?
doet mij toch denken aan een nieuw ijsje van Ola.
3D horloges zijn er overigens al…
Succes! Moest wel gelijk aan Michiel Holthinrichs denken.
Ingevuld maar ik sluit me aan bij deze opmerking :
Qua 3d printen en horloges kan ik kort zijn (ik heb al aardig wat ervaring met 3d printing) het is niet exclusief en straalt geen vakmanschap uit, en dat zijn nou net 2 onderwerpen die ik hoog heb zitten bij de aanschaf van een horloge.
Feit dat volgends de verhalen Rolex er een jaar over doet om een submariner te maken (wat daar van waar is weet ik niet) vind ik al dermate boeiend dat het snelle en in verhouding goedkope 3D printing daar nogal karig bij afdoet.
In mijn beleving … Maarja bij horloges is de beleving die je hebt bij een horloge alles.
Ingevuld! Interessant!
Sorry, vanwege privacy redenen ga ik niet op Google docs een enquête invullen. Google weet al teveel.
Heb geprobeerd de enquête naar eer en geweten in te vullen, maar in dat keurslijf kan ik mijn overwegingen & voorkeuren niet kwijt. Gestopt dus.
Jaarproductie Rolex: ca. 1 miljoen horloges. ROFLOL
Ik heb je enquête ingevuld, maar ik heb er wel moeite mee om je de juiste antwoorden te geven.
Bij “in welke prijsklasse koop je horloges” mis ik 0-50 euro, waarin ik het grootste gedeelte van mijn horloges heb gekocht. Ik weet dat dat niet heel gebruikelijk is, maar ik ben ook absoluut niet de enige. Zeker als je ook buiten dit forum gaat kijken. Wat is de aanleiding geweest voor je om die optie weg te laten?
Mijn bereidheid online een bepaald bedrag uit te geven hangt direct samen met wat ik voor dat bedrag krijg. Wat ik zoek in een horloge hangt af van voor welke gelegenheden ik een horloge zoek. Het ‘beste’ uurwerk is ook afhankelijk van waar dat uurwerk voor bedoeld is. Het lukt mij dus niet zo goed op die drie vragen een zinvol antwoord te geven.
Ik heb daar alles aangevinkt. Je weet immers nooit over welk merk het gaat.
Ik heb het ook ingevuld maar met bedenkingen over het fabricage proces.
groetjes Lenno
Geregeld. Ik hoop dat je iets aan mijn bijdrage hebt. Succes man!
3d printen is alleen interessant voor prototyping en voor onderdelen die je met conventionele methodes niet kunt maken. Voor al het overige is de technologie te grof en te duur.
Voor horloges zie ik ook weinig meerwaarde, of je moet zoals bij het hierboven genoemde merk juist de grofheid van de technologie mee willen nemen als design element
Ingevuld, veel succes.
Uiteraard wens ik de jonge ondernemer veel succes toe! De enquete heb ik ingevuld. Weinig specifieke vragen. Weet je, ik denk in te schatten, dat je best wel een horlogeliefhebber bent, maar het echte, heilige vuur, nee, dat lijkt te ontbreken. Ga je ondernemen en horloges maken of ga je vol vuur horloges maken en daarbij ondernemen (zoals een zeer gewaardeerd HF lid dit jaar van start is gegaan)?
Ingevuld!
Ik denk dat zoiets bést kan slagen maar denk ook dat de doelgroep van Max zich niét op dit forum bevindt!
Jongeren zouden zoiets bést leuk kunnen vinden!
Overigens bestaan er al aanbieders waarbij jeje horloge zélf kan samenstellen (Undone) dus de vraag is: wát onderscheid jou van die andere aanbieders?
Hallo Max,
Leuk idee en daarom heb ik de enquete dan ook ingevuld.
Ik denk echter dat het horlogeforum niet jouw directe doelgroep zal zijn en dat jij je focus op andere plekken zal moeten leggen. Persoonlijk denk ik dat jij je beter kan focussen op jeugd en lifestyle (Let wel dit is slechts mijn bescheiden mening).
Mijn tip! Maak een duidelijk business plan waarin jij beschrijft wat je precies wilt, wat jouw beoogde doelgroep is, een kosten-baten analyse en misschien wel het allerbelangrijkste (zoals enkele forumleden voor mij reeds benoemd hebben) wat jouw onderscheidend vermogen is!
Persoonlijk zal ik niet meteen interesse hebben maar ik denk wel dat wanneer je het goed aanpakt en onderscheidend genoeg bent er kans van slagen is.
Heel veel succes gewenst
Enquete ingevuld maar ik begrijp niet helemaal waarom je jezelf nou horlogemaker noemt ?
Voor je je hier op gaat storten, zou je eens bij Holtinrichs kunnen informeren of je eens mag komen kijken, of praten.
3D is een mooie techniek, maar vereist nogal veel nabewerking in het geval van strakke gepolijste horlogekasten (vakmanschap + heel veel uren). En dan kom je automatisch al in een duurder segment, oftewel een vijver die een stuk kleiner is voor een startend ondernemer.
Hoe dan ook: veel suc6!
Ik heb je enquête ingevuld, maar ik betwijfel of je er veel wijs uit wordt. Eerste tip die ik je in elk geval kan meegeven als je serieus bent, ga praten met mensen die niet dezelfde doelgroep bedienen, maar wel in hetzelfde vak zitten of raakvlakken hebben met je productiewijze.
Kijk eens of je bij een makerspace langs kan gaan voor 3d-printen. Ze gebruiken niet dezelfde materialen, maar wel ontwerptools en misschien kom je iemand tegen die voor een appel en een ei je wil helpen om een simpel ontwerp te maken waar je het proces mee kan doorlopen.
Ga eens buurten bij een 3d-printtoko die in metaal print. Hebben ze tips, materiaaldikte bijvoorbeeld. Zien ze problemen met de fijne delen zoals schroefdraad die in horloges zitten die jij niet ziet op dit moment? Hebben ze tips voor welk materiaal of printproces die kunnen werken? Misschien printen in ABS, afwerken, malletje maken en dan laten gieten?
Ga eens praten met iemand als @stefanketelaars. Die kan je misschien helpen met dingen waar hij tegenaan liep. Hij zit waarschijnlijk in een heel andere doelgroepsegment, maar dat helpt wel.
En ga vooral langs bij de lokale juwelier. Een echte die alles kan en niet zo een die alleen maar vitrines heeft. Hoe brengt hij een goudlaagje aan bijvoorbeeld? Hoe werkt hij de boel af?