Vandaag kreeg ik mijn Omega Seamaster Quartz met 1320 uurwerk binnen. Na wat schoongemaakt te hebben zag ik wat stof onder het glaasje. Derhalve heb ik het kroontje met stem losgehaald en de binnenkant ontstoft. Echter, de stem blijf nu niet meer vastzitten in het 1320 uurwerkje en zodra ik een batterij in het horloge doe gaat de minutenwijzer draaien. Dit betekent dat het uurwerk denkt dat het knopje in de kroon wordt ingedrukt. Is er iemand op het forum vintage Omega quartz expert? Wie heeft de gouden tip/ kan mij helpen?
Helaas heb met dit uurwerk geen ervaring.
Tirette uit zijn plek gehaald of tiretteveer gebroken?
Men moet toch wat kennis hebben om aan deze caliber /uurwerken te kunnen werken. DIT probleem is dat men te hard op de tirette gedrukt hebt, stukje om op te duwen komt te voorschijn nadat men de tige hebt uitgetrokken en is zeer nipt naast de platine om op te drukken, en komt de tirette niet terug op zijn plaats.
Ik heb daar nog wat onderdelen van liggen, heb er zeer veel van hersteld, zijn de eerste calibers waar de uurwijzer appart kan verzet worden.
Omdat @Freddy helaas niet actief lijkt te zijn ben ik opzoek naar iemand anders. Het gaat om mijn eerder beschreven probleem. Hopelijk kan iemand mij helpen!
Na heel wat privé berichten hier de uitleg wat er is gebeurt met uw uurwerk.
Foto 1 geeft de normale positie van de tirette in 0 stand.
Hier zie je dezelfde positie maar heb de afdekplaat van de tirette af gedaan.
20210618_120302|375x500 !
Dit zou de positie zijn waarin de tirette zich bevind in uw uurwerk.
Wanneer men niet diep genoeg drukt op het lipje, zie laatste foto, dan druk de tige op de tirette en is deze uit zijn positie.
Tirette juist zetten en opnieuw tige insteken tot tegen de tirette, dan drukken op het kleine lipje zie laatste foto en dan lichtjes drukken op de tige.
Lukt het niet , dan toch best een horlogemaker te raadplegen voor je stukken maakt.
Veel suc6, Freddy
Ik had de kroon terug het uurwerk in geschroven anti stof etc… Echter, nu lijkt hij vast te zitten. Bij het indrukken van de tirette krijg ik hem ook niet los helaas. Nog tips?
Je kan er wel aan blijven kloten,maar daarmee maak je meer kapot dan dat je het probleem oplost.
Als er niemand is die het voor je wil of kan oplossen,zit er maar één ding op en dat is naar een goede horlogemakert gaan die het voor je oplost.
Dank voor dit productieve bericht. Echter, worst case is een nos uurwerk. Dat kost ongeveer hetzelfde als een service… dus dan kan ik beter proberen iets te leren over deze uuwerken. Gratis educatie!
De dynamo van mijn Mercedes 280SE uit 1978 zit vast en ik krijg het niet opgelost…nu kan ik een compleet gereviseert blok kopen en deze zelf terugplaatsen in mijn auto ( al heb ik er de ballen verstand van) of ik laat dat kleine probleempje even door een garage oplossen…keuzes keuzes…
Ja met die mentaliteit leer je nooit meer iets. Bij gelijke kosten zou ik toch zeker het hele blok vervangen maar you do you!
Dat is geen kwestie van niet willen leren,maar eerder een gevalletje eigenwijs zijn en alles zelf willen doen.
Mag ik u vragen wat u zo opwindt aan dit topic?
Ik doe iets wat ik leuk vind. Het klopt dat ik er nog weinig verstand van heb maar de potentiele financiele schade is zeer overzichtelijk. Wat is dan hetgene dat u hindert, bellemert of stoort?
Dit
Want deze omega is publiek eigendom of iets dergelijks?
Zo worden de mooiste horloges verneukt door mensen die geen clou hebben wat ze eigenlijk doen.
Dat ding was al 3x gerepareerd geweest in de tijd dat jij moeilijk loopt te doen
Even aan een horlogemaker vragen of hij de tirette weer even in het gareel wil zetten en klaar is Klaartje,maar nee…alles zelf doen en sloop ik het ,dan koop ik gewoon een nieuw uurwerkje.