Ik heb niet gestemd. Mijn advies wijkt toch wat af van de gegeven opties.
Ikzelf betrap me hier ook wel eens op (welliswaar in een lager prijssegment, maar goed de situatie is vergelijkbaar), echter heb ik voor mezelf de regel gesteld dat elke nieuwe aankoop daadwerkelijk een overtuigend gevoel van âveel willen dragenâ geeft en niet âweer 1 erbijâ.
Daarnaast zijn mijn vuistregels:
-
niet in hetzelfde prijssegment blijven hangen maar genoegen nemen met minder kopen en dan iets uit een hoger segment met unieke eigenschappen die ik nog niet heb. (Of te wel, âhet volgende niveauâ waardoor sparen meer tijd kost maar ook betekend dat er meer over nagedacht dient te worden en er minder horloges binnenkomen maar wel betere horloges).
-
niet richten op meer van hetzelfde maar diversiteit.
-
niet zoeken naar een nieuw horloge dat veel overlapt in specs uiterlijk en karakter vergeleken met dat wat ik al heb.
-
onthouden dat een hobby geld mag kosten maar dat met meer horloges er ook meer onderhoud bij komt kijken op termijn, en dat flipperen ook weggegooid geld is.
-
enkel aanschaffen wanneer ik de intensie heb om iets echt te kopen.
-
enkel aanschaffen wanneer ik bij een horloge echt het gevoel heb dat dit mij dat âwauwâ gevoel geeft dat ik had toen ik net met de hobby begon.
-
een scenario schetsen waar ik enkel een hand vol horloges mag houden en me afvragen of een toekomstige aankoop hier ook in deze selectie zou worden genoemd.
-
het idee om de âijskastâ zetten voor 4 weken, wel naar fotoâs kijken naar niet kopen (is het na 4 weken nog steeds een behoefte om te kopen dan is spijt niet snel het probleem).
-
niet alleen nadenken over waarom wel dit horloge, maar ook kijken naar het âwaarom deze nietâ en de dingen die minder spreken voor een aanschaf voor een specifiek model.
En tot slot:
- een denkbeeldig lijstje maken op volgorde van favoriet tot minst favoriete horloge, voor jezelf 1 in die volgorde eruit pakken waar een nieuwe aankoop niet onder mag vallen en dit erbij pakken bij elk horloge dat op de radar komt.
(Bijvoorbeeld: 10 horloges, top 4 zijn de pronkstukken, alles wat nieuw binnenkomt en op plek 5 of lager zou komen niet kopen).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt @TagEd, en anders lekker kopen wanneer het financieel geen problemen oplevert
![]()
zolang je horloges niet als prioriteit gaat beschouwen dan is er niets aan de hand,
gebeurt dat wel dan zou ik hulp gaan vragen ![]()
Tja, die drie meerkeuze-opties dekken voor mij de lading niet. Ik koop pas een horloge wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:
a) Mijn vrouw en de (niet meer thuis wonende) kinderen zijn voorzien van alles wat rationeel gezien een zinvolle behoefte of besteding is. âZinvolâ is te interpreteren naar ieders persoonlijk mening.
b) Er voldoende financiële buffers en reserves zijn voor onverwachte uitgaven.
c) Alle uitgaven met hogere prioriteit gedekt zijn; geld voor horloges moet dus echt vrij besteedbaar geld zijn.
Kopen om het kopen. Ik denk dat je teveel in de categorie net niet aan het shoppen bent. Alles eruit en iets diks terugkopen is de oplossing.
Categorie net niet is ook de categorie die het meeste pijn doet bij verkoop ![]()
Zeker! Dank hiervoor. Dit is, vind ik, ook gewoon een gezonde manier van omgaan met dit âprobleemâ.
![]()
Nee, mee eens! Ik denk dat ik ze nog wel op een enigszins reële plek heb staan, op de prioriteitenladder, voor een WIS, dan. ![]()
Even gecheckt en volgens mij alle voorwaarden ![]()
Dus, dat is het probleem niet.
Maar goed punt! ![]()
Ha, ik begrijp, denk ik, wat je bedoelt. MĂĄĂĄr, ik ben een beetje een rare, misschien: ik vind een (TAG) Heuer racingstyle chrono bijvoorbeeld vele malen geiler dan wat voor ALS, Patek, of ook bijvoorbeeld Rolex (die ik tot nu toe in mân leven gezien heb) dan ook. En ik heb gewoon een leuk beater duikertje nodig ook, om lekker onbezorgd mee in de plomp te duiken. Ăk word (dus) heel erg blij van de horloges die ik heb en ik denk dat de horloges, die ik in de OP gepost heb, gewoon goed bij mij passen bij wat ik gaaf vind. ![]()
Edit: maar ik zie dat ome Chris ook gaat reageren. Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar! Alvast bedankt voor het meedenken, @Fate_Amenable_To_Change ! ![]()
Grand Seiko. Dan ben je direct een soort van verpest voor heel veel merken.
Maar serieus: Glassbox is tof. Dat loop je toch al twee jaar naar te loeren? Doe gewoon niks, en geniet daar eens van. Als je die binnen hebt en je loopt nog steeds als een junk te zoeken naar je volgende fix⊠Dan heb je een echt probleem. Welkom bij de club.
En⊠Had je geen Squale meer?
Thanks! En klopt. Al drie jaar, zelfs! ![]()
Dat is natuurlijk wel 't meest verstandig.
![]()
De laatste keer dat je in het hele verzameling op één foto postte had je nog twee Squales, vier TAG duikers, en twee Seikoâs.
![]()
Is dat naast de acht die er al zijn? Of heb je dingen verkocht?
Ehm, ja. Maar er is ook wel weer wat bij gekomen⊠![]()
Nee, ik heb, objectief gezien, natuurlijk meer dan genoeg horloges. Maar ik blijf maar leuke dingen zien⊠Zit gewoon even in zoân fase, denk ik. ![]()
Hee, is dat nou Tom Selleck?
Zân broer, denk ik.
Vers van de Oscars ![]()
Jezelf afvragen als je het volgende horloge ziet dat je denkt te willen hebben:
1.Ga ik deze echt dragen?
2.En wanneer denk ik deze te gaan dragen?
3.Waarom wil ik deze?
Meestal bij het antwoord ( nee ) van vraag 1 scroll ik alweer door, of sluit ik de desbetreffende horloge advertentie/site etc meteen af.
Maar vaak ga ik na vraag 2 alweer heel snel terug naar vraag 1âŠ
Ga motorrijden. ![]()
![]()
![]()
Gaat je portemonnee nog sneller van leeg, maar het is toch zo leuk!!!
Zenith!!!
Crack en dick zijn twee verschillende lichaamsdelen⊠![]()
Ik heb 15 horloges en ze komen nu al niet allemaal aan bod om te dragen.
En nu ga ik ook nog steeds vaker erfstukken dragen, eerlijk gezegd heb ik daar veel meer plezier van dan horloges welke ik âgewoonâ gekocht heb. Daarom koop ik nog maar hooguit 1 horloge per jaar nieuw.
Het is gewoon een kwestie van mentaliteit. Uiteindelijk is je blijdschap van elk nieuw horloge van steeds kortere duur zo heb ik gemerkt.
Denk dat het hier vol zit met mensen die kunnen relateren aan het âprobleemâ
Daarnaast zijn we zoizo een stel enablers, niemand in deze kroeg die zegt neem het volgende biertje niet, zeker zolang je nog zelf reflectie hebt.
Dat gezegd te hebben vergeet er ook niet van te genieten⊠Volgens mij heb je al best wat toffe dingen liggen die allemaal een plekje om de pols verdienen en met regelmaat buiten moeten spelen.
Ik draag ze maar om 1 pols
Wat mij SOMS rust geeft is dat je niet alles hoeft te kopen om het te waarderenâŠ
Maar eerlijk is eerlijk het meeste wel ![]()
Mijn advies zou zijn geniet eerst een tijdje van die prachtige glassbox die eraan komt. Nieuw iets waar je zolang naar uitkijkt zou toch wat jeuk moeten wegnemen.