Hopeljjk kunnen jullie mij van advies voorzien. Nadat ik een duiker en een Victorinox kwijt ben geraakt en daarna de nodige prive problemen heb gehad, ben ik sinds een paar maanden weer op zoek naar een leuke kleine collectie.
Mijn droomhorloge is eem Omega Speedmaster Reduced. Ik heb smalle polsen dus 39mn is niet te groot ( hoop ik ) en een automaat. Maar vooral prachtig alleen heb ik het budget nog niet.
Daarnaast zat ik te denken aan een Hamilton Khaki Navy Scuba. Deze wilde ik mijzelf cadeau geven dit jaar.
Nu zie ik in het blauwe gedeelte een Vostok staan.
Wilde deze maand de Hamilton gaan passen en ook de Omega, al is daar het budget nog niet voor. Maar nu ik de Vostok heb gezien, vraag ik mij af wat verstandig is. Nu de Vostok zodat ik mijn budget van de Hamilton kan gebruiken voor de Omega of toch gaan voor de Hamilton en opnieuw sparen voor de Omega. Onderhoudskosten Hamilton zijn ok, Omega is prijzig en Vostok weet ik niet.
Ik kijk uit naar jullie advies, tips en wat er nog meer komt.
Tja met zo’n Vostok kan je eigenlijk nooit fout gaan.
Gewoon kopen en verder sparen. Tegen de tijd dat je budget hoog genoeg is kan je de Vostok altijd wel weer verkopen.
Vostok is een beetje de Lada Niva van de horloge wereld. Russisch, eenvoudig, niet super verfijnd. Maar evengoed eigenwijs, toffe smoel, onverwoestbaar, en als het tóch eens mis zou gaan - eenvoudig en goedkoop op te lappen.
Mijn Vostok Komandirskie was het tweede horloge dat ik kocht, en ik draag het nog altijd op momenten dat ik met mijn - veelal kwetsbare - andere beestjes liever geen risico neem. En ik ontzie die voor geen halve nanometer. Die Vostok heeft Noord-, Middellandse, Baltische zee gezien, stukje Atlantische oceaan, talloze zwembaden en meertjes, véél zand, modder, rotsen, sneeuw en ijs, alle temperaturen tussen min 20 en plus 75°C (vergeten uitdoen in de sauna. Okee, leugentje, niet eens echt vergeten. Gewoon geen zin om uit te doen ).
Oja, en die Vostok is van ergens rond 1979, voor zover ik weet.
Amphibias zijn een beetje het paradepaardje van Vostok. Rasechte duikers van oorsprong. Als het design je ligt, gewoon niet twijfelen. En in het grote CCCP/Russische horloge hoekje is het heel chill vertoeven.
Ja, de prijs van de Hamilton vond ik erg aantrekkelijk. Nieuw, garantie en onderhoud zijn wel pluspunten. De Vostok heeft als prijs een voordeel alleen weet ik niet waar ik voor onderhoud heen kan gaan. Twijfel blijft.
Gewoon niet doen. Modulaire Chronografen zijn kut. Sterker nog, ik had er ooit eentje van mijn baas gekregen die ik na drie jaar in de kliko flikkerde omdat hij steeds maar stuk bleef gaan.
Misschien is een TAG Heuer Glassbox 39 wat voor je? Of een Hanhart 417 ES?
Ook niet doen. Dat is ook slechte reut. Dat zijn horloges van 80 Euro uit Rusland die aan de kroon en bezel voelen alsof ze van schuurpapier en kauwgom gemaakt zijn, en er ook uit zien alsof ze 80 Euro gekost hebben.
Pak dan, als je wat goedkoper wilt hebben, een Seiko 5je, een Orient Kamasu, een Citizen NY0040 of andere Fugu duiker, of een Seiko Samurai.
Ga vooral passen en vergewis je er van dat het glas geen spiegel is.
Gewoon niet doen. Het is skere reut. Ik heb er ooit eentje gekocht om eens te proberen. Wat een goedkope bende. Dan liever een Addiesdive Desert Dial van vijf tientjes, en daar ben ik ook al niet de grootste fan van.
Oersterke dingen, en geing om te dragen. Heb je over 30 jaar nog plezier van.
Gewoon niet. Dingen hebben geen ondernoud nodig
En anders hier op t forum, kost je een paar tientjes.
Door een Vostok kwam ik erachter hoe je genaaid wordt met horloges voor 1000+ euro.
Kijk wel voor zo een blauwe scuba, met kikvorsmannetje. Dat zijn de leukste.
Als je dan toch een produkt uit een onsmakelijke dictatuur wilt hebben (en ja hoor, ik heb ze zelf ook), krijg je voor 135 euro een geheel nieuwe Chinees met veel betere specs, afwerking en kwaliteit, want zoals Fate al zegt
Wil je er toch een kun je het beste naar Meranom.com gaan waar alle modellen staan vanaf ca. $65
Die zijn zeker mooier en beter, maar wel weer een klap duurder. Natuurlijk is de 38mm Zenith Chronomaster met El Primero high beat uurwerk de ne plus ultra onder de “gewone” chronografen, maar ik geloof ergens 9500 Euro of zo?
Hoezeer ik dat statement ook waar vind zijn wij qua governance strucuur, vrijheden, en gemiddeld geluksgevoel in dit land nog wel een paar stappen verwijderd van Rusland, Noord Korea, Iran en China.
Ik zeg doorsparen, maar goed. Van proberen kun je leren.
Zelf heb ik al vaak genoeg te snel even iets leuks gekocht, en vaak denk ik, waarom niet even doorgespaard.
Als je de Hamilton leuk vind, wat vind je dan van deze:
Titanium, 38mm, 100m WR, 80 uur GR, supermooie blauwe dial.