Help! King/Grand Seiko 45-7001 of 4520-8000 (of toch 4420-9000)

Al sinds ik in 2007 mijn eerste GS kocht, de SBGW001, ben ik helemaal verliefd op de clean look van sommige no date GSen. Toen de SBGW047 op de markt kwam, was ik helemaal verkocht. Maar had rond die tijd net EUR 4800,— kapot geslagen op de - inmiddels verkochte - SBGW033.

Die SBGW047 bleef in mijn achterhoofd zeuren… De SBGW231 (opvolger van mijn inmiddels ook verkochte SBGW001) maakt héél veel goed. Maar toch heel ander design. De 047 vind ik inmiddels onbetaalbaar.
Maar mede (met name…) dankzij @bAAx (en @Fate_Amenable_To_Change) en de recente post van @Thunders1988 (Laat je(/een) Grand Seiko zien II) werden mijn ogen geopend voor vintage GS. En er zijn klaarblijkelijk Poolse en Belgische tovenaars die zo’n 50 jaar oude topper weer helemaal in topstaat brengen! Alhoewel ik polijsten niet heel fijn vind…

Besloten: ik ga op zoek naar een top vintage KS/GS met 44/45 kast, in ultieme staat (zo ultiem mogelijk). Tips welkom…

Ik maak uiteindelijk mijn eigen beslissing uiteraard, maar welke heeft jullie voorkeur?

De KS:

GS45:

Of de GS44:

image

Allemaal oudjes, waarbij de eerste twee high beat zijn, de laatste de echte voorganger van de SBGW047 is en de eerste geen GS maar KS is (en een stuk goedkoper).

  • King Seiko 45-7001
  • Grand Seiko 4520-8000
  • Grand Seiko 4420-9000

0 stemmers

2 likes

100% de KS. Die kast vorm is echt top en tov de GS 44 meer contrast op de plaat en beter afleesbaar. Als klapper op de vuurpijl scheelt het qua prijs ook nog een hoop.

9 likes

Dit

1 like

:point_up:t2: dit

2 likes

De lugs van de KS zijn me te lang en Ceylon-spaceship achtig. Ik had, nu ik de post van @Koekoek lees, ook op de GS45 kunnen stemmen. De 44 is, eh, schoner, maar de 45 is leesbaarder. Eén van die twee zou het voor me doen.

1 like

Gebaseerd op de foto’s in mijn topic of RL?

Die vind ik ook mooi; deze gekocht voor oa de kast. Lijkt er wel wat op:

4 likes

Foto’s, maar dan niet alleen hier. De mijne gaan in segmentjes naar beneden…

Geeft me een ander gevoel bij de lengte.

Of heb ik dat fout?

Nog eentje ter inspiratie. :slight_smile:
Kastvorm van de 44 en de 45 zijn ongeveer hetzelfde, maar de 44 is een tikje groter naar het schijnt.

4 likes

@Warroo heb je misschien ook intresse in goud? Dan weet ik wel wat leuks voor je :wink:

Ja. Op de foto van TS lijken de lugs veel langer dan ze in werkelijkheid zijn. De geaccentueerde lugs zijn een belangrijkdeel van het ontwerp. Maar echt lang of uit proportie zijn ze niet. Geen gat tussen de kast en band met een leren band bijvoorbeeld ook.

3 likes

Ik vind de 44 ietsje pietsje mooier (de minuten markers liggen bv buiten de indices ipv ertussen), maar het echte 36.000bph high beat uurwerk van de 45 vind ik wel een hele mooie feature. Ik heb dus een 45 in hele mooie staat van een fransman gekocht.

1 like

ps., wat info over de verschillende uurwerken etc:

1 like

Koop de KS en dan een stalen Lord-Matic 5605-7020 voor erbij. Ontwerptechnisch stukken interessanter dan zo’n GS.

Doe dan een 5216 8020

5 likes

Met het bespaarde budget kan hij gewoon beide aanschaffen :sunglasses:

1 like

Nieuwsgierig als ik ben: hoezo?

Ik hoop nog steeds dat je dat gaat toelichten.

1 like

:joy:

1 like

Heb je de lowbeat parel die de 4420B is al ooit mogen meemaken?
De 45 is fantatisch, maar die 44… Zelfverzekerd tikkend en super precies aan de pols. Een legende!

Ja er zijn verschillende modellen “ongeveer hetzelfde”.
Laat je niet misleiden: ze zijn he-le-maal anders!
Ik verklaar mezelf: de diameters en diktes, en algehele verhoudingen wijken volledig van elkaar af.
Wat wil zeggen dat elk horloge een nieuwe ontwerpoefening was.

5 likes