Help Longines kapot

Hoi mede horloge fanaten, een van mijn favoriete horloge is helaas stuk. Gelukkig niet helemaal maar de secondenwijzer loopt vast. Het asje is scheef. Hij werkt gewoon als ik de secondenwijzer weg laat maar bij een decentrale secondenwijzer ziet dat niet uit. Wat is nu precies waar ik naar zoek een secondenrad van een 27 M uit 1951. Heeft iemand nog iets liggen of weet of er misschien een ander onderdeel past? Mijn horlogemaker heeft al nagevraagd bij de swatch group maar helaas longines heeft hem niet meer liggen.

Het betreft dus dit mooi exemplaar. Als iemand mij zou kunnen helpen of de juiste richting op sturen hoor ik dat graag. Alvast bedankt

Kan het asje niet gericht worden? Zolang het niet is afgebroken moet het toch te richten zijn denk ik. Maar ik ben geen horlogemaker.

2 likes

Dat zou ik moeten navragen of beter nog gewoon proberen. Ligt nu bij de horlogemaker en die heeft een lang weekend vanaf nu. Bedankt voor de tip.

Het zou verboden moeten worden, lange weekenden! Gaat voor jou dus ook een lang weekend worden vrees ik. Hoop dat ie gemaakt kan worden, is een erg mooi horloge!

1 like

Hoi vervelend maar die dingen gebeuren helaas. Heb je toevallig een onderdeel nummer dit i.v.m. eventueel nos parts.

1 like

Nee helaas geen nr van mijn horlogemaker gekregen. Hij vond het zo ook wel duidelijk. Maar helaas niet voor iemand als mij. Hij kon er zelf weinig documentatie over vinden. Wat vreemd is voor het merk dat bekend staat om zijn uitgebreid archief.

Zonder nummer is het wat lastig zoeken maar we gaan het proberen.

Cousins Uk heeft ook niets ook geen download van de complete data sheet

1 like

Beetje horlogemaker kan dat wel herstellen of in ieder geval proberen :smile:

1 like

Standaard onderdeelnummer van dat rad (is dus niet merkspecifiek) is in elk geval 220, een long pivot second wheel. Short pivot is met korte(re) as, voor 2-wijzer dressers.

Een krom asje bijbuigen resulteert doorgaans in tranen. Beter niet proberen… :sweat_smile:

5 likes

is dit ook wel bekend als Fourth wheel ?

1 like

Wellicht kan @Tokes je helpen?

2 likes

Volgens mij wel.

2 likes

Bedankt alvast voor je antwoord. Ik ga zoeken. Ik kon me al niet voorstellen dat niets anders past.

Nou… …dat zal nog niet meevallen. Kijk, elk onderdeel in het uurwerk heeft een gestandaardiseerd nummer. Als het van een bepaald merk en caliber is, volgt er nog een nummer na. Wordt dan bijvoorbeeld 220/3278 (ik verzin maar wat). Wil absoluut niet zeggen, dat er meerdere raderen bestaan die toevallig net in jouw uurwerk passen. Maar het zou ook weer best kunnen hoor - ik heb net een ETA uit de jaren '60 gemonteerd, waarbij het grondrad volgens mij nog exact gelijk is aan dat van de 2824-2. En wel meer raderen trouwens. Het kan meezitten…

Omega heeft weer een geheel eigen nummer-systeem. Maakt hier niet uit. :wink:

3 likes

Als je het niet probeert weet je zeker dat je een nieuw onderdeel nodig hebt.
Buig je voorzichtig dan heb je een gerede kans op succes, het is al een paar keer gelukt waarom niet gewoon proberen terwijl je ondertussen zoekt naar een nieuw onderdeel.

1 like

Dus dat zou er zomaar uit kunnen zien als deze maar dan met cal 27m
longines

2 likes

Yup!

@Tokes heeft mij ook goed geholpen met een aantal oudjes.

1 like

Bedankt ik ga eens na vragen bij wat oudere verzamelaars die veel hebben liggen. Misschien heb ik geluk anders vraag ik het aan @tokes.

2 likes

Een mooi uurwerk. Jammer dat er ooit eens een scheepsbouwer aan gewerkt heeft.
Dit werk https://www.ebay.com/itm/vintage-Longines-27-M-17-jewels-Watch-movement-for-part-/132209382284 ziet er iets netter uit.
Het is wel een beetje duur als eventuele donor.

3 likes