Help, Maurice Lacroix of wat anders? Quartz of automaat?

Nu heb ik weinig ervaring met kwaliteit horloges; ik kijk er graag naar maar veelal is voor mij onbetaalbaar… Heb een leuke verzameling trendy horloges maar het is nu tijd om een keer iets beters aan te schaffen…

Ik ben een beetje op zoek gegaan op het web; en ben bij Maurice Lacroix belandt, ik ben namelijk op zoek naar een horloge met een leren band en stalen kast. Ik heb het afgelopen weekend veel topics doorgelezen en volgens mij zijn er weinig negatieve ervaringen met dit merk.

Ik heb niet een bepaald vast budget maar wil niet meer gaan uitgeven dan € 800,- ongeveer.
Ik heb een paar dilemma’s:

Voor dit bedrag; zou ik dan voor een duurdere quartz moeten gaan of een goedkopere automaat? (Hamilton, Tissot, Certina?)
Zijn er vergelijkbare merken als Maurice Lacroix (qua design en prijsstelling) waar ik wellicht ook naar moet kijken?

Aantal voorbeelden waar mijn oog op is gevallen:

Maurice Lacroix Eliros Moon Phase, erg mooi alleen mijn partner vindt deze minder mooi.
Maurice lacroix Eliros Chrono, vind ik zelf nog iets mooier.

Op Chrono24 opvallend lagere prijzen: (oud model?) automaat les classiques Date voor €699,-?

En om een ander merk te noemen; Frederique Constant Horological Smartwatch; deze vindt ik ook erg mooi, alleen springt er wat minder uit…

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Flip

1 like

Les classiques:

Eliros Moonphase:

Frederique Constant:

Eliros Chrono:

Ik zou zeggen: gelijk goed gaan. Mooie automaat met chrono op leer: Bijvoorbeeld deze Hamilton Jazzmaster

Nieuw en in Nederland te verkrijgen.
Succes met de zoektocht.

1 like

Bedankt voor je reactie,
Hoe staat Hamilton in de markt qua kwaliteitsniveau? Is het vergelijkbaar met Maurice Lacroix?

Ben met je eens dat een Chrono erg mooi is… Diegene die jij stuur vindt ik met name de kleurstelling niet mooi maar ze zullen vast wel andere hebben. Zal eens even googlen :slight_smile:

Ik denk dat velen (waaronder mijzelf) op dit forum Hamilton zeker hoger inschatten dan ML wat toch meer wordt gezien als een mode-achtig merk. Maar qua smaak moet je jouw eigen smaak volgen natuurlijk. Als je een ongecompliceerde klok wilt hebben die niet in een winder hoeft en altijd prima de tijd aangeeft is een quartz erg praktisch. Heb je wat meer met uurwerken dan is een automaat vrijwel een must. Het bovenstaande is natuurlijk mijn eenvoudige mening. Qua kleurstelling had ik de zwarte gekozen omdat deze via Chrono24 voor 810,- door een Nederlandse juwelier wordt aangeboden. Afgaande op je eigen plaatjes denk ik dat deze kleurstelling van dezelfde klok meer jouw smaak is. Succes!

Herkenbaar verhaal! Ik was ook van de modehorloges, en mijn eerste ‘echte’ horlogeaanschaf was ook een Maurice Lacroix. Ik heb destijds gekozen voor een quartz, maar zou als ik erop terugkijk liever voor een automaat gekozen hebben. Niks mis met quartz op zich en ik vind m’n ML nog steeds mooi, maar voor mij was het toch wel m’n eerste automaat (enkele jaren daarna) die de passie deed aanwakkeren. En voor wat ik aan die ML uitgaf (toen zo’n €500) waren er met de kennis die ik nu heb, echt wel leukere dingen op de markt.

1 like

@Cal219
Klopt, die ziet er inderdaad beter uit :slight_smile:
Maargoed; jij zeggen eerder Hamilton dan Maurice Lacroix. Ik zal me eens wat meer in dit merk verdiepen.

@dialstatic
Ik ben inderdaad ook wat meer op het design gevallen… Is stiekem voor wat mij betreft toch wel het belangrijkste puntje van een horloge, echter wat erin zit blijkt ook wel belangrijk te zijn (voor een leek als ik is dit een totaal onbekend gebied…)
Mag ik vragen wat jou eerste automaat was?

Ps. Ik heb wel 2 automaten; een Uboat en een Tag voor € 20,- gekocht op Bali :wink: dus ze zullen vast niet echt zijn :smile: Ze lopen al wel 2,5 jaar…

MLC is een beetje een complex merk. Aan de ene kant verkopen ze hele mooie kwalitatief goede klokken in een hoger segment (2500+ euro), met name de master piece lijn. Rond deze lijn is het al wel een aantal jaar wat stil, ik weet niet precies waar dit door komt. Maar ik heb er een aantal in handen gehad en het zijn echt heel erg mooie klokken. Daarnaast verkopen ze ook Quartz klokjes voor tegen de 1000 euro, wat door veel liefhebbers toch een beetje als afzetterij wordt gezien. Ik zelf zou in elk geval nooit zoveel geld uitgeven voor een quartz, tenzij het iets heel speciaals heeft en dat is hier niet het geval.

Ik zou voor het budget wat jij voor ogen hebt eerder voor een Hamilton, Tissot, Longines of Certina kopen. Dit zijn merken met een hele goede prijs-kwaliteit verhouding tussen de 300 en 1000 euro en je zult van deze klokken zeker geen spijt krijgen. Mocht je heel erg verknocht zijn aan MLC, vergroot dan je budget en tracht voor een mooie prijs een van de masterpiece lijn te bemachtigen.

2 likes

Door ML een modemerk noemen doe je ze te kort, ik zou ze toch boven Hamilton plaatsen. Het is wel een merk dat zich erg breed en niet altijd handig in de markt zet, naast goedkope quartz horloges ook leuke eigen ontwerpen en innovaties. Bovendien maken ze hun eigen kasten waarbij de Masterpiece serie gewoon erg netjes is afgewerkt.

3 likes

Dat is precies wat ik doe, ik plaats Hamilton boven ML en ik heb ze een ‘mode-achtig’ merk genoemd. Volledig eens dat hun Masterpiece serie van zeer goede kwaliteit is. Ik heb vroeger zelf een ML Masterpiece Croneo gehad en was daar bijzonder blij mee.

Maar door hun zwalkende marktpositionering lukt het hun niet zich als ‘serieus’ horlogemerk weg te zetten. Volgens mij willen ze dat ook niet gezien het brede marktdeel wat ze willen en kunnen bedienen.

1 like

Ik zou succesvolle marketing niet als maatstaf nemen om een horlogemerk al dan niet serieus te noemen. Ik zie in geleverd product Hamilton in ieder geval op geen enkele manier ML voorbij streven.

3 likes

Als je voor een ML wilt gaan zou ik wel even op ebay of andere veilingsites kijken voor wat voor prijzen nieuwe exemplaren weggaan, want dat is vaak ver onder de adviesprijs.

De ML Eliros Chrono die je noemt koop je in de winkel voor een kleine 800 Euro, maar op ebay in Duitsland voor een dikke 400 Euro.

Succes met kiezen in elk geval!

Dat is inderdaad de moeite waard.

Desondanks dat ik de chrono qua design misschien wel de mooiste vindt van allemaal denk ik toch dat ik voor een automaat ga. Van de week eens even bij een aantal horlogerieën langs gaan om te kijken.

Ebay; hoe weet ik zeker dat het een origineel is? Zo’n prijsverschil is toch bijna onverklaarbaar…?

kijk eventueel ook naar 2de handse, kan je nog veel leuker spul halen voor je geld en mocht het toch niets voor je zijn kan je er meestal makkelijk vanaf zonder (te veel) verlies.

Dat komt denk ik door het al genoemde zwalkende beleid van ML. Kijk altijd even of er expliciet bij staat dat het een echte is. En met paypal betalen, dan kun je altijd verhaal halen.

Ik zit met hetzelfde “probleem”… hoe langer je op het forum leest hoe lastiger het wordt… Ik ben er in ieder geval uit dat ik een automaat wil met een glazen achterkant zodat je de techniek kan zien…

Zelf vind ik de volgden Tissot T-Sport PRS516 erg leuk: simpel en toch straks. Maar smaken verschillen.

http://www.jomashop.com/tissot-t-mens-watch-t0444302104100.html

Je zou ook wellicht eens kunnen kijken naar het aanbod aan Eterna horloges, zowel Quartz als automaat. Eterna is een merk met bijzonder veel historie. Zo zijn ze de oprichter van ETA, nu natuurlijk van de Swatch Group maar nog steeds een merk met erg mooie horloges en goed afgewerkt. En vaak ver onder de retail prijzen te krijgen.

Er staat overigens een Chrono hier op de horlogemarkt zie ook:

Flip, welkom op Horlogeforum!

ML is, zoals je aan de reacties kunt lezen, niet een heel populair merk hier. Dat zegt niet per se iets over de kwaliteit. Maar meer over dat voor hetzelfde geld toch echt wel iets interessanters te koop is.

Ik heb op zich geen probleem met quartz, ook al omdat quartz een aantal voordelen heeft t.o.v. mechanisch. Je hoort wel 'ns opmerkingen dat een quartzhorloge van € 1.000 héél duur gevonden wordt en een automaat van € 1.000 scherp geprijsd. Dit is natuurlijk onzin, aangezien de productiekosten elkaar hoogstens enkele tientjes ontlopen.

Tegelijkertijd is het wel zo dat wanneer je een beetje serieus met de horlogehobby bezig gaat, je gegarandeerd een (paar) mechanische horloge(s) wil hebben, op enig moment. Dus kun je daar nu net zo goed meteen maar mee beginnen!:wink:

Met een budget van rond € 800 moet je, wanneer je nieuw wil kopen, zeker kijken naar merken als Tissot, Hamilton, Certina en Seiko. Deze merken bieden gewoon uitstekende kwaliteit mechanische horloges, voor prima prijzen en in een veelheid aan stijlen. Kan me bijna niet voorstellen dat je bij deze merken niet iets moois gaat vinden.

Succes en veel plezier met kiezen!

2 likes