Tijd is bij het ouderwetse navigeren met sextant best belangrijk. Bij elke seconde misaflezing zit je alweer ruim 30 meter van je uitgerekende positie af. En dat bij een MWS (meest waarschijnlijke standplaats) die maximaal 95% juist is, kan de fout snel oplopen.
Even in Jip&Janneke taal.
Ik zou het vaarbewijs laten zitten en een opleiding aan een zeevaartschool overwegen
Hoewel dit onderwerp niet echt meer uitgebreid behandeld wordt tegenwoordig.
En ach, we willen toch gewoon mooie horloges.
Al dat historisch correcte gelul is voornamelijk marketing.
Die had ik gemist toen ik zocht, pardon. Maar mooi dat je 'm even naar boven haalt.
Ik neem aan dat ze in de zeventiende eeuw al lang blij waren dat ze iets hadden om de tijd aan boord bij te houden, en dat het gereken op de seconde al naar gelang de tijd vorderde belangrijker werd?
Dus als je scheepschronometer 2 seconde per dag verliest op een reis van 9 maanden, dan zit je 16km bij je doel vandaan. Dat vind ik, im grossen Ganzen, meevallen. Maar als je 30 seconden per dag kwijt bent hebben we het over afstanden van, wat is het, 250km. Da’s toch fors uit richting.
Het was mijn vergelijking niet, he? Nu vergelijk ik toch nooit wat met Porsche, want als ik ooit grof geld aan auto’s uit wil geven kom ik bij Bentley terecht.