Help me kiezen, Deckwatches & Nautische reut

Nu heb ik een paar horloges verkocht. Nummer 1 is de Hamilton Navy Pioneer die ik al een jaar of vijf had. Ik droeg 'm amper, en dat kwam deels ook door de niet standaard lugs die in een tikkie wat verbogen waren geraakt (wel gefixt, maar toch, geen wire lugs meer voor mij), maar nog veel meer door de plaats van de datum. Zo erg. Doe dat dan niet.

Da’s nou typisch iets wat ik vandaag niet meer zou kopen met die plaatsing. Horloge is verder prachtig, en de wijzers waren fabelhaft. Een goeie vriend van me heeft 'm voor een scheet en een knikker over genomen, dus hij blijft in de familie, maar die wijzers mis ik wel heel erg:

De enige geblauwde wijzers die ik nog in huis heb zijn toch anders, namelijk van m’n Archimede Pilot. Van Archimede heb ik ook nog maar één exemplaar liggen, want deze klassik is verkocht:

Ten faveure van deze Pilot met de wijzers:

Maar, nou zou ik nog steeds graag een zilveren/witte Marine Chronometer/Deckwatch achtig ding willen hebben. Ik heb in de Nautische stijl nog één horloge liggen, en da’s donkerblauw:

Die feuille-wijzers zijn heel, heel erg niet thermisch geblauwd. Dus zit ik nu naar de Stowa Marine 36 Handaufzug te loeren. Die is 36x44x8,8mm groot, met blauwe wijzers, bol saffier, een Peseux 7001 handwinder en 50m WR. Een ander horloge dan de Hamilton, maar toch in dezelfde buurt, en het vloeit voort uit dezelfde geschiedenis.

Het gaat om dit horloge:

Nu de vraag aan jullie:

Welke moet ik nou nemen dan?
  • De romeinse cijfers met de crosshair seconde
  • De arabische cijfers met de railroad seconde
  • Allebei niet, maar deze wel: (vul hier een suggestie in)

0 stemmers

Full disclosure: M’n vrouw vind de Romeinse het tofst, ik de Arabische, maar we kunnen ze allebei waarderen. Dus wie maak je het liefst gelukkig, mij of m’n vrouw?

10 likes

Je vrouw

11 likes

Ik heb weinig met Romeinse cijfers, maar bij deze uitvoering moet ik toegeven dat het gewoon beter staat.

6 likes

Ik heb jullie beiden ooit eens in het echt gezien, en daarom kies ik toch voor je vrouw.

En wat betreft horloges zou ik geen Stowa kiezen.

5 likes

Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad.

2 likes

De Arabische is tof en klassiek :+1:, de Romeinse saai en oudbollig :-1:

1 like

Ja, hallo, even op de poll optie drukken. Als je haar blij wilt maken, natuurlijk. Ik laat het van de poll afhangen, niet van de commentaren. Chop fucking chop, mate.

Enneh, @Ruud… Je hebt A gezegd, nou mag je ook met een voorstel komen voor een andere deckwatch of een dress horloge met geblauwde wijzers. Chop fucking chop, mate.

Ergens heb je gelijk, ik vind het de keuze tussen iets meer, eh, doelbewust Kriegsmarine gevoel van Arabisch of het verfijnde klassieke gevoel wat op de Marine Chronometers uit de 19e eeuw terug grijpt.

Merk op dat de aller- aller-eerste Marine Chronometer lelijk was. Die van Harrison.

Veel te druk. Lullige wijzers.

Was dat in Utrecht bij die uitreiking van de Pellikaan HFLE? Toevallig? :thinking:

Hahahahaha… Ja… Hmmmm. Mijn vrouw komt uit de Balkan he, zo heb ik me niet uitgedrukt. Messentrekkers zijn het. Allemaal.

1 like

Done!

1 like

Moet je trouwens niet eerst die Archimede 200 aanschaffen of heb je die al? Want die is twee keer mooier dan de Arabische stowa

Thanks!

Nou? Wat dan? Thermisch geblauwde wijzers is the name of the game, bij voorkeur op een deckwatch, maar het hoeft niet.

Zolang @HanDavinci maar niet over die gare Santos begint. Ja hij is mooi, maar ik vind het budget aan de hoge kant.

Ik heb een Archimede.

Een tweede Archimede… Tja.



Ik zie daar toch wat overlap qua design-elementen, ook al vind ik de Klassik 200 nog zo cool.

2 likes

En waarom niet Archimede eruit, Archimede erin?

5 likes

Prachtig deze Stowa. :ok_hand:

2 likes

Ik zou dit nooit kopen… echt een ouwe mannen vibe heeft dit voor mij. Teveel zakhorloge vibes.

2 likes

Happy wife happy life. Zou ik zeggen.

Soit. Voor jou de keuze. Ik heb gekozen voor de Arabische. En je weet waarom.

Maar eigenlijk is deze mooier:

. . .

Laat je ze even aan de vrouw zien?

12 likes

Twee redenen:

Dimensions: Diameter 42mm, thickness 10,5 mm, lug-to-lug length 51 mm

Een Lug to Lug van boven de 50 wordt hem nooit meer voor me. Die les heb ik geleerd.

En punt 2 is dat zij de neiging hebben om ruwe oppervlakken aan hun geblauwde wijzers te hebben, een soort van korrel. Ik vind glans mooier op een deckwatch.

Stowa heeft 36, 40 en 41mm modellen die nipt op 50 L2L blijven steken.

1 like

Ik heb ooit een paar dagen een Tissot le Lockle met Romeinse cijfers gehad, beviel me erg slecht. Toch zou ik hier bij Stowa wederom voor kiezen, omdat ik die qua dubdial meer geslaagd vind.

Edit, woow die opties van @Brick, geen idee of dit gelijk is qua prijsklasse maar :ok_hand:

1 like

Dat maakt toch niet uit!

Gewoon doorsparen en tot die tijd een stowa dragen :grin:

1 like

Lekker voor stowa gaan. Met Romeinse cijfers. Enigste reden waarom ik nog geen 36 mm flieger heb is dat ik ze niet even kan passen bij een ad.

Mbt Dornbluth weet ik mits niet op voorraad bij een ad dat de wachttijd ca 1 jaar is. Daar moet je maar net zin in hebben. Mja ik heb er intussen ervaring mee. Is ook een another level en pricerange…

38.5 mm kost uit mijn hoofd een ca 8k….

Archimede flieger zou wel naar mij mogen :innocent: gelijk t ‘ik wil een donkere wijzerplaat’ afgevinkt :rofl:

2 likes

Iemand al zonnepanelen gezegd?

2 likes

Die is erg mooi, inderdaad. Maar ik vind 'm absoluut geen factor 10 cooler dan die Stowa. Voor 8000 - 11000 Euro zijn ze mij kwijt.

Nu kan ik Stowa aanschrijven of ze een 36mm zilveren dial voor me willen maken in die Marine, net als bij hun Original serie, en dan is het verschil al helemaal geen factor 6 meer. :slight_smile:

Of ben ik nou een barbaar die het niet begrijpt?

Daar zat ik inderdaad naar te kijken, en dan is een Stowa voor zo’n 1000 ballen een verdacht mooi apparaat.

Die heb ik al. Maar als je wilt kan ik er nog drie bij kopen voor wanneer ik een plug-in hybrid neem. :slight_smile:

Tja, als die toch eens voor de verkoop was, he?

Nergens voor nodig, er zit genoeg in de kontzak. Maar toch… Om nou Grand Seiko Omiwatari geld uit te geven aan een Deckwatch? Hmmmm. :thinking:

3 likes