NA: De Rotpunkt Stowa. M'n kortste bezit ooit.

Hier dan toch even een hele korte op verzoek van @Thijs82. Eerst even een bijpassend muziekje voor de sfeer.

I still heffent found vat I’m looking foer. Het wordt geen positief topic.

Vorige week heb ik na lang bezit mijn geliefde en gehate Hamilton Deckwatch verkocht, de Navy Pioneer. Sinds 2015 in bezit, en ik stoorde me al jaren aan de datum. Daarom droeg ik 'm bijna nooit, en heeft een vriend van me 'm meegenomen naar Denemarken.



Evengoed: 40x10x46mm, 100m WR, ETA 2895A1 uurwerk, prachtig. Als ze 'm zonder datum hadden gemaakt hadden ze 'm uit m’n dode koude vingers mogen trekken. Maar helaas. Kijk dan. Uurwerk te klein voor de kast, en oh, wat naar.

Na een lang topic over deckwatches heb ik een beetje zitten teasen dat er een NA aan zou komen:

Dat ging over van alles. Het wel en wee van IWC, de zin of onzin van een deckwatch en dat soort dingen meer. De keus was op de Stowa Marine 36 Handaufzug gevallen. Met Romeinse cijfers.

Besteld, in twee dagen stond er plots een FedEx figuur voor de deur met een grote doos. Doos open gemaakt en direct vierkant over m’n nek gegaan.

Da’s echt letterlijk het hoogglans laklaagje wat op m’n ouwe Rotpunkt keukenkast-deuren zat, en ook nog in dezelfde RAL kleur, wat ik je brom. Zo’n plastieken rommel heb ik nog nooit in handen gehad. En dan spreken ze her en der op internet ook nog van een soort enamel-effect. :face_vomiting:

Dit is emaille:

Dit is een keukenkast deurtje:

Kijk dat eens uniform glanzen. Zijn er dan ook goeie dingen aan het ontwerp? Nou, de bedrukking van de wijzerplaat is retestrak. Hoe kan het ook anders, op een plastieken plaat die zo glad is als een biljartbal van kunstivoor.

Het Peseux uurwerk, daar moet ik ook eens mee ophouden. De Peseux 7001 is kut. Ze zijn te klein en licht, zelfs voor een 36mm ligt ie te hoog, de KS, en ze doen geen hacking. Dat Stowa hem niet van hacking voorziet voor 1000 ballen vind ik jammer, omdat Nomos het op de Alpha wel doet, voor hun Clubs. Of waren het Orions?

Ziet er tof uit hoor, maar rot-uurwerkje. Ook al in een Junghans gehad, moet ik gewoon niet weer kopen.


Wijzertjes zijn wel mooi blauw, kast is mooi gepolijst, verder weinig mis mee. Maar wat een lelijke wijzerplaat.

Bam. Donderdag komt FedEx weer om die reut terug te sturen naar Stowa zodat ik m’n doekoe terug krijg. Eén ding: Hun service is echt meer dan uitstekend en vriendelijk. Ik beveel Stowa aan. Ik beveel de Marine aan, maar dan wel de 41mm Original met Silberne wijzerplaat, dankuwel. Als je 51mm L2L kunt hebben.

En dat was het dan. nog geen 30 seconden omgehad.

76 likes

Jammer. Altijd vervelend zo’n tegenvaller.

1 like

:sleepy:

Ruk.

1 like

En weer door

2 likes

Minder leuk. Een dode mus.

2 likes

Mogelijk was dit ook de kortste openingspost van jouw hand :stuck_out_tongue:. Jammer dat het horloge tegenviel, maar bedankt voor het delen! Al een idee van wat ervoor in de plaats komt?

1 like

You took one for the team man! :fist: Nou hoeft niemand (die niet van gladde platic wijzerplaten houdt) zich er meer aan te branden. En thanks voor de foto’s!

1 like

Krasje op de horlogeziel. Gelukkig is HF geduldig

1 like

Dus eigelijk vindt je het jammer dat je nep emaille wijzerplaat eruit ziet als nep emaille…

3 likes

Op de Marine Original doet het mij eerder denken aan de witte porseleinen wijzerplaten die je vaak op oude zakhorloges terug kan vinden. Die hebben ook een perfect glad en glanzend oppervlak dat vaak wat aan plastic doet denken. Mij stoort het niet en ik associeer het ook eerder met geglazuurd porselein dan met plastic.

In realiteit gaat het om dik aangebrachte witte lak op een messing basisplaat die dan zwaar gepolijst wordt op een perfect vlak, glanzend wit oppervlak te bekomen. Op de lichtjes verzonken subdial kan je aan het zachte golfpatroon rond het gaatje voor de secondenwijzer nog zien dat het gaat om een vloeibaar aangebrachte laag. Ik vind het een mooi effect dat het perfect witte glanzen van porselein benadert, maar het gaat nooit concurreren met echt ouderwets enamelwerk waar ze alles in dunne laagjes aanbrengen en laagje per laagje afbakken. Dat geeft een totaal ander effect.

2 likes

Opvallend dat een Zwitsers uurwerk dat in de honderdduizenden geproduceerd is in de praktijk zoveel te wensen overlaat.

1 like

Vervelend en weer een gedoe om hem terug te sturen.
Hopen dat dat bevredigender is.

1 like

Godsamme wat

Maar toch is Stowa een mega sympathiek merk met vrij faire prijzen voor hun waar. Ik ben fan.

2 likes

Balen…

Maar is deze 40mm versie van de marine niet iets voor je? Hij komt aardig in de buurt van je eisen. Is een limited edition die ze ooit gemaakt hebben

5 likes

“Grappig” deukje van waaruit de kleine seconde van de Stowa komt.

Veel plezier en succes met jouw volgende NA Chris!

1 like

Tja, soms zit het en soms zit het tegen!

En dat vind IK dan weer het voordeel van online kopen… gewoon geen gezeur! Terugsturen en je geld terugkrijgen!

Via een juwelier maar eens proberen :thinking:

1 like

Altijd een feestje die topics van jou.

Jammer dat ie tegenviel, op naar de volgende.

1 like

Tja, zoiets zie je als als je hem in handen hebt… Jammer.

Maar hoe heb je toen in godesnaam dan die Hamilton kunnen kopen??? Die datum is echt heul, HEUL ECHT HEEEUUULLLL niet mooi (op deze plaat)! En daarvoor hoef je hem echt niet irl te zien, toch?

2 likes

Slim! Prima argument om nooit meer naar je meisje te hoeven luisteren.

‘Ja doei, weet je nog met die Stowa?’ :+1:

1 like

of

of

Ik vind deze mooier dan de gesuggereerde Dornblüths, minder mooi dan Henschel, maar da’s een factor vier qua prijs. Dus zeg het maar:

Welke Tourby 40mm
  • Feuille / blad wijzers, art deco cijfers
  • Marine wijzers, art deco cijfers
  • Marine wijzers, breguet cijfers

0 stemmers

Ik bedacht me dat je gelijk had. Maar ik was boos op het moment dat ik nee zei. :expressionless: :innocent:

Dat is wanneer je de standaard Marine Original bestelt, maar je kunt in de opties de Sterling zilveren wijzerplaat kiezen, die is korrelig.

Witte porseleinen wijzerplaten hebben juist een soort van doorschijnende vibe. Ze noemen het ook “bone china”, dus een soort van off white gloed die een tikkie transparant is.

Dit dus. Nu besef ik dat de Credor Eichi II een horloge van 35.000 Euro is, maar ik trek het niet wanneer je zoiets emuleert terwijl je al het leven uit zo’n wijzerplaat haalt. Net als met emaille is het bij porselein de structuur en de incidentele imperfectie die de hele plaat tot leven wekken.

Dan had ome Schauer, die goudsmit is, daar wat imperfecties in moeten bonjouren. :slight_smile:

Yup. Als Seiko het doet is het goedkope baggerbende die beter moet presteren en niet van deze tijd is, maar als het uit Zwitserland komt is het heerlijk nostalgisch ouderwetse uurwerktechnologie.

Ik ook. Ik wil Stowa’s producten cool vinden, maar ik kom steeds bij Archimede uit. :slight_smile:

Als die ook zo’n glanzende plaat heeft: Nee. Bovendien: Central seconds. Da’s een no-no voor me. Anders had ik de 40mm besteld.

Los van de Tourby die ik noemde (met dank aan @lassale en @SinntBarts) heb ik Archimede dan ook aangeschreven of ze niet een Deckwatch kunnen bouwen in de gepolijste kast van een Pilot 39, maar dan met een SW 260-1 KS uurwerk met no-date mod er in, en een sterling zilveren plaat met Art deco belettering en 100m WR.

Dat wil ik hebben. Eigenlijk.

Datzelfde deukje of recessed subdial vindt je op elke Junghans Meister die ooit met een Peseux 7001 van de band gerold is. :slight_smile: Mocht je er eentje willen hebben.

Exact dat. Waarbij, bij een juwelier had ik 'm nooit gekocht.

Het was 2015. Ik dacht niet over dat soort details na, omdat ik net, net over de horde heen was van iets wat marginaal duurder was dan een Seiko 5je. :slight_smile:

Die zijn zo dik gelakt dat ze bijna opgelegd lijken, en da’s wel mooi, maar ik kom niet over het glanzende effect van deze Stowa Rotpunkt-editie heen.

Maar, maar… zij weet dat ik me aan de arabic versie net zo geërgerd had. Zo jammer.

8 likes