Tja, de Hanhart is 49,5mm lang of zo, bij een doorsnee van 42. Dat houdt mij tegen. Als daar een 39mm versie van was zou er al lang een fedex figuur onderweg zijn.
In datzelfde kader is daar voor mij ook nog deze:
Farer Seagrave Monopusher chronograaf met big-eye subdial.
De Hanhart is 13mm dik. Deze Monopusher is 14,5mm dik, maar 2,5mm daarvan zit 'm in het boxed saffier. Tot de rand van de bezel is 12mm. De Hanhart is een hand-crank, de Farer is een automaat.
Overigens is de Farer Cresta ook mooi, en ook rond 13mm dik omdat er ook een Sellita uurwerk in ligt.
Al die uurwerkjes zijn wel cam and lever chronografen die volgens mij heel erg naar de Valjoux 7750 hebben geloerd, dus het is een totaal andere architectuur dan die Yema van me met z’n Seiko column-wheel caliber.
Dat geldt ook voor de Farer’s (racing) en de Hanhart (Luftwaffe).
Maar hee. We gaan het zien. Al die chronografen zijn wel goedkoper dan die Deck Watch.
Die ZEP is meer dan prachtig, maar wat zijn de kastmaten eigenlijk? Is het de 38x46x12,7mm versie, als ik zo naar de datum positie kijk? Al lijken de subdials wel dicht op elkaar te staan. Hmmm. Ik weet ook geen reet van ZEP’s, sorry.
Prachtige maat. En inderdaad best dun voor een automatische chronograaf. Bij de gemiddelde Valjoux mag je er minst 2,3mm bij op tellen, vaak eerder 2,8.
Vandaar dat ze Farer met z’n 14,5 voor een chronograaf van 1800 ball’n geen slecht figuur slaat, da’s altijd nog dunner dan alle automatische Hanharts, Sinns en Hamiltons bij mekaar.
Dat Hanhart een handwindertje moet pakken om 0,3mm dikker te kunnen zijn dan die ZEP… Maar ja, er is een klein verschilletje in prijs natuurlijk.
Hoe dan ook, die Tourby deck watches zijn 2125, all in, met Unitas handwinder en bol saffier. Ik vind ze mooi, maar niet goedkoop. Aan de andere kant, ik ben zover dat ik liever meer uitgeef voor het juiste horloge.
Echt prachtig, dat uurwerk! Ook een heel mooie wijzerplaat zonder afgekapte cijfers, maar de small seconde netjes op de plaats van de zes. Gave aanwinst!
Als voorstel om er vanaf te zien, maar niet de reden waarom. Ik zal eens gaan zoeken. Ik weet helemaal niet of de secondewijzer überhaupt iets doet bij navigatie. Misschien eens een vaarbewijs halen, misschien leer ik daar iets van.