Als je kritiek hebt op een merk kun je niet afgaan op je ene ( marketing ) pagina. Daar staat ook nog highligths boven trouwens, er is blijkbaar meer te lezen ergens ? dus blaas niet zomaar wat de wereld in is mijn boodschap.
Ik wist niet dat het bestond.
Maar even serieus, we hadden het, en ik zeg dit nog één keer, over MARKETING.
En de marketing bestaat er niet uit om mensen via forums op artikelen van ome Friedman te laten landen waar dan alsnog geen volledige geschiedenis wordt geschetst. Dan ben je met fanbois en hardline klanten bezig, maar niet meer met het vermarkten van een product aan de passant op het web.
Ik sta achter wat ik zei, daar is weinig verandering in gekomen.
Terug naar on-topic: Het is geen Portugieser geworden, ook al heeft IWC een geschiedenis met deck watches. Met name omdat ik ze te duur vind.
Dit is prachtig, en het zou passend zijn, maar ik vind dat geen 6000 Euro meerwaarde ten opzichte van de Stowa. Boem.
Hij kost wat ja, door de marketing waarschijnlijk ook door in house productie kosten van o.a. blauwe wijzers, kasten, tourbillions en repeaters, ceratarireum of hoe het mag heten. en is erg mooi…
Ik wist niet dat het bestond.
ze verkopen circa 100.000 stuks per jaar… en ja er is een community iwcforum.com, neem een kijkje
Nu, aan tafel !
Daar trap je zelf ook al in mooie marketing praatjes
De zogenaamde deck watch werd inderdaad gelijkgezet met een chronometer, die vaak in de kapiteins hut stond in vroeger tijden.
De deck watches werden dan gebruikt bij plaatsbepalingen tbv de navigatie. Voor plaatsbepaling werd een sextant gebruikt, en hoe nauwkeuriger de tijd bijgehouden kon worden, hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling (hoewel de kapitein uiteraard altijd gelijk had).
Bij zonnetjes schieten of sterren schieten met een sextant is juist het bijhouden van seconden belangrijk. De tijd die verstrijkt tussen het schieten van de zon of een ster, en het noteren van de benodigde gegevens.
In het kader van dit verhaal had men dan ook liever een normale grote secondewijzer, of nog liever een chronograaf dan een slecht afleesbare kleine secondewijzer.
Ik zou die Stowa cancellen en voor een mooie Jaquet Droz gaan.
Met blauwe wijzertjes
Wat is je punt?
De mijne heeft voor 1700 ballen weliswaar geen dopjes op de minute track, maar:
- Messcherpe indices
- Straf gepolijste bladwijzers
- Dopje op beide assen
En dan nog een in sectoren ingedeelde wijzerplaat waar twee sunburst-vlakken op zitten ook.
Maar goed. Dat van die 5500 ballen extra moet je me nog maar eens uitleggen dan, want in de wijzers zit het niet. Ook niet als die van goud zijn, zo duur is die rommel nu ook weer niet.
Eet smakelijk! Ik ga koken.
Touché.
Die is mooi. En hij heeft Regulateur-vibes. I approve.
Now we’re talking!
Los van het feit dat je met “your baby is ugly” retoriek nooit ergens gaat komen, en ja, dat deed je net, is dat inderdaad appels met peren vergelijken.
Dit is wat ik koop wanneer ik een leuk nautisch horloge, zij het met een standaard uurwerkje, voor een OK prijs, afzet tegen een lichtelijk overpriced horloge van een corporate shill. Appels met peren inderdaad, en die keuze zou ik weer maken.
Maar goed: IWC heeft hier inderdaad een uurwerk wat qua grootte beter is afgestemd op de kast. Aan de andere kant lost Mühle dat erg elegant op door datum tegenover type-belettering te zetten, en de KS tegenover het logo in twee centrale sunburst vlakken.
Van alles wat ik tot nog toe gezien heb waar de kast te groot was voor een standaard uurwerk hebben ze daar toch echt hun ziel en zaligheid aan creatieve oplossingen in gestopt, denk ik dan maar weer.
En dude, gouden plopjes op een geprinte minute track?
Da’s exact wat ik zeg. Het zijn twee forse horloges met een nautisch thema, blad wijzers, minute-track en kleine sekunde. Ik kan zo niet zien hoe het verschillende horloges zijn dat ik de “appels peren” uitspraak niet anders kon zien dan dat het om afwerkingsniveau ging.
Excuses als je dat niet zo bedoelde, ik kon het niet anders lezen, want exact hetzelfde horloge. In mijn hoofd.
Ik heb blijkbaar meer dan een paar horloges waarbij de minute track geprint is buiten de straal van de indices, maar niet op de rehaut, en ik blijk dat fijn te vinden. Whaddayaknow. Ik vind het niet fijn als daar nog geappliceerde dingen gebeuren.
Daar heb ik er ook een paar van. Lord Matic en Grand Seiko kozen daarvoor, terwijl King Seiko, Yema Speedgraf, Seiko emaille, Baltic en zo nog een paar merken de indices binnen de minute track hebben.
Alleen daar dan.
Ik denk dat je, wanneer je de straat op loopt met een witte Teutonia en een witte Portugieser, van 99% van de burgerij een schouderophalen krijgt als je naar de verschillen vraagt, dus zo uniek ben ik niet, denk ik dan maar weer.
Als je op straat loopt zie je sowieso de vreemdste dingen. Om me daar nou aan te spiegelen.
Soms is het goed om je buiten dit forum te begeven.
Ik vraag mij af of postzegel-verzamelaars ook zo verbaasd zijn wanneer ze iemand tegenkomen die niet opgewonden raken van een stukje kartel-papier met een portretje er op.
Dat is jou gisteren niet gelukt dan.
Ja, wij liefhebbers kijken anders naar horloges, dat klopt.
Nou, ik kijk blijkbaar ook anders dan de gemiddelde Stowa klant. Wat een lelijk ding zeg. Die gaat ruck zuck terug naar Duitsland.
De wijzerplaat is zodanig gemaakt dat ie niet op emaille lijkt, maar gewoon als een stuk goedkoop plastic ligt te shinen, en het saffier is niet ontspiegeld, waardoor je geen reet op het horloge ziet. Bah, bah, driewerf bah. De wijzers, die zijn mooi. Maar daar is het ook mee gezegd.
Dus voor wie een Stowa Marine wil: Als je al zo’n ding koopt, koop dan alleen de Marine Original, en bestel daar dan het zilveren wijzerplaatje bij. @RLC had gelijk.
De “lackierte” wijzerplaat is gewoon net alsof je tegen een RAL-witte hoogglans keukenkast van de Rotpunkt aan zit te staren.
Zo verschrikkelijk heb ik nog nooit een wijzerplaat gezien, eerlijk gezegd.
Zelf vind ik de Tourby een verschrikkelijk mooi horloge.
Dus de zoektocht gaat verder?
Ja, maar wacht even, want dat probleem lost Dekla me ook op voor 900 ballen.
- 40mm x 48mm, net als de Tourby
- Hittegeblauwde wijzers
- 8,8mm dik, net als de Tourby
- Sterling Silver wijzerplaat, idem
- Unitas 6498 met cotes de geneve, handwinder
- En dan ook AR coating op het saffier.
Dan wil ik graag weten waarom die Tourby 2200 ballen moet kosten. En als we dan toch bezig zijn, waarom ik niet beter een Hanhart 417ES kan bestellen als ik toch meer dan 1790,- Euro uitgeef. Die dan ook nog eens 100m WR is.
Sterker nog, Stowa net gesproken, en die gaan me vertellen of ze iets met een zilveren dial zouden kunnen maken, en ik ga terug schrijven dat ik Stowa alleen overweeg wanneer ze de specs van Dekla kunnen matchen, 40mm, silver dial, KS complicatie, AR op het saffier.
Ik heb Archimede ook gemaild of ze niks willen ontwikkelen op basis van de PIlot 39 kast met 100m WR, maar dan met een domed sapphire met AR, en een Sellita SW 260-1 die gemodificeerd is tot een no-date. Kijken wat ze zeggen. Ik heb geen haast.
Ja.
Want nou ik toch naar Archimede schreef bedacht ik dat ik liever een autmaat zou hebben dan een hand-crank.
Ik zal ook eens een mailtje naar Seiko sturen of ze niet een emaille wijzerplaat in het wit kunnen maken maar dan met een fatsoenlijke hitte-geblauwde wijzerset in plaats van die plasieken reut.
Zo ergerlijk.
Wat kost een one-off en wie kan er eentje voor me maken? Ik wil eigenlijk dit hebben:
- 39mm kast, gepolijste bezel, smal.
- 44-46mm l2l
- Max 10,5mm hoog
- 20mm Lug width
- 100m WR
- Uienkroon
- Domed saffier, AR coating onderzijde
- SW 260-1 KS automatisch uurwerk met het datummechaniek er af gehaald
- Sterling zilver wijzerplaat met korrel en arabische numeral track, railroad track voor de minuten, met ruitjes op iedere 5 minuten
- Railroad track met om de 20 seconden een arabisch nummer voor de KS
- Discreet logo exact midden tussen de as en de 12
- Rode 12 mag
- Breguet cijfers mag
- Hitte-geblauwde wijzers, Breguet mag, gepolijst moet
Ik heb m’n eigen vragen beantwoord.
Ten eerste modificeert Tourby die Unitas om spechthalsregulering te hebben, als ik dat goed begrijp maar buiten dat zit er een veel mooier bol saffier op de Tourby Marine Arabic 40. Dan kun je kiezen tussen leaf en marine wijzers, waarbij die laatste echt het ding zouden zijn voor mij.
Tot slot is de kleur en textuur van de Tourby wijzerplaat fijner. Er is blijkbaar verschil tussen zilver en zilver qua uiteindelijke uitstraling, en waar de Tourby warm is is de Dekla flets en kil. Ook is de wijzerplaat van de Tourby rustiger omwille van het betere font van de bedrukking. Hij is bijna elegant te noemen. Het is nog steeds veel geld, maar hij is verfijnder.
Mijn partner vind dat ik beter meer aan de Tourby uit kan geven dan minder aan de Dekla.
Zo zit de mijne me te pushen om een duurdere Breitling te kopen dan ik eigenlijk wil maar ik verzet me kranig
Ik had al eens eerder gekeken naar Marine horloges en die Tourby sprong er toen voor mij wel uit. Maar deze marine is aardig aan de prijs, in vergelijk met de marine van andere merken, die ze voor minder geld aanbieden. Maar die halen dan niet de kwaliteit van de Tourby.
Deze staat bij mij op de wishlist.
Maar de Hanhart 417es, de “andere” Steve McQueen watch, zou bij mij dan winnen. Net een plaatsje hoger op dezelfde wishlist.