Zou in ieder geval even de inboedelverzekering bellen. En sowieso laten nakijken, ik meen dat een beurt bij Stowa niet heel duur is.
vocht binnenin? warme föhnen op de cashback. beslaat het glas voorin dan is hij inwendig nat . succes
Las dit laatst, weet niet of ze (Apple) gelijk hebben…
“Het idee achter de rijstmethode is simpel: rijst trekt vocht aan en zou je telefoon dus kunnen helpen drogen. Klinkt logisch, toch? Maar volgens Apple werkt het niet zoals je zou hopen. Kleine rijstdeeltjes en zetmeel kunnen in de oplaadpoort of andere openingen terechtkomen, waardoor knopjes vastlopen.
Daarnaast verspreiden sommige rijstsoorten stofdeeltjes, die zich kunnen mengen met het vocht in je toestel en zo extra schade kunnen veroorzaken.”
Daarom zout of silicium zakjes. Werkt prima, mits op verwarming met deksel open.
Iedereen die zijn digitale Casio/Citizen reinigt kampt met hetzelfde probleem. Als de zon schijnt kun je hem ook achter glas leggen ipv op de verwarming.
Waarom denk je dat er water in zit, kan gewoon 5 bar overdruk en je was machine zal niet eens over de 1 bar gaan.
Ik zie ook geen condens op de wijzerplaat, denk dat het gewoon een kwestie is van een glas vervangen. Zou ik wel gaan voor een safier glas als vervanging, elke horlogemaker zou dit voor je kunnen doen voor een paar tientjes. Die kan dan ook direct kijken of er echt sprake is van waterschade.
De smering gaat wel sneller achteruit als je een horloge op de verwarming zet voor een lange tijd.
Thnx allen
Horloge loopt tot gewoon nog heel nauwkeurig en lijkt geen vochtschade te hebben.
Heb ondertussen contact met Stowa over bestellen van nieuw glaasje, kost 55 euro.
En dan hier op hf op locals een horlogemaker vinden. Tips in de buurt van Delft zijn welkom.
Oh had daar niet eens over nagedacht, maar denk dat het niet enorm in de kosten gaat lopen dus denk dat verder niet nodig zal zijn.
Ik zie een afstand van 308 kilometer tussen Leer en Delft.
@PeterLC @Fargo
Ik heb een waardeloze nacht gehad en zag Delft voor Delfzijl aan… Ik zal zo naar een passieve houding op dit forum gaan voor vandaag…
En @Fargo, glaasje krijg ik er wel in. 010. Zit er een nieuwe pakking bij…? Houd ik 'm meteen even tegen het licht op de Timegrapher, visuele beoordeling, twee stipjes HP1300 op de rotor-kogellagers, en nog een vacuum-wd test. Even de titel aangescherpt met de nieuwe inzichten…
Saffier kan toch nog behoorlijk beschadigen blijkt maar weer.
Wat een drama…maar geluk bij een ongeluk hij zal wel goed opgewonden zijn! Succes met het herstel.
Het aantal bar zegt niet veel. Dat is in rust gemeten. Bij beweging, in warm (vervorming kast) water met zeep (oppervlaktespanning verlaging) kan dat heel anders uitpakken. Over de centrifuge hebben we het dan niet eens.
5 bar is de wasmachine is dus een gok of het goed gaat.
Dat is al eens uitgerekend, je moet dan je sneller zwemmen dan 36km/u, of harder op het water smakken van je jetski, om 0,5 bar extra druk te krijgen. Volgens de ISO norm wordt er ook nog 10% hoger getest - dus heb je 11 bar bij 10 bar waterdichtheid.
Wasmachine zal het probleem niet zijn, mits je pakkingen goed zijn.
Kijk maar uit. Straks heb je een schadeclaim aan je broek
Theoretisch klopt dat natuurlijk. Maar er zijn meer factoren, zoals in dit geval de lagere oppervlaktespanning van het water door de zeep, vervorming door temperatuur etc. En dan moet alles perfect zijn. Heb zelf al snorkelend al eens een 30m=3bar Seiko verzopen. En meer dan 2 meter was het niet.
Zeep in een meer of in zee ? Niet zo heel waarschijnlijk denk ik, of zonnebrand creme oid ? en hoeveel is dan de temperatuur schommeling tussen de nul en min 30 meter ? Je huid blijft ook nog warm. Vervorming is een testonderdeel van de ISO norm dus je mag aannemen dat die bij 100 meter diep ook nog binnen de specs zit. Het is zelfs 25% overdruk lees ik nu weer. Mijn geheugen is ook niet meer waterdicht
eea wordt bereikt door bijvoorbeeld van 100 + bar terug te gaan naar 0.3 bar waarmee ook vervorming zal optreden ;
" * Apply an overpressure of 25% over the indicated rating of the watch. For example, if a watch is rated to 200 meters (20 bar), the pressure applied would be 25 bar. This pressure has to be applied within 10 minutes of submersion and shall be maintained for two hours.
- Then reduce the overpressure to 0.3 bar (mimicking a depth of three meters) within 60 seconds and maintain that for one hour.
copyright protected pdf vind je als je dit in google plakt ;
cdn.standards.iteh.ai/samples/66517/e437c422d9394ba6affe6e4c08512c07/ISO-6425-2018.pdf
En die was kort daarvoor met succes door een WR test gekomen?
Is dit een grapje? Of een echte tip? Is dit niet killing voor de wijzerplaat enzovoorts?
[EDIT] ik zie het nu…grapje dus Wel een potentieel gevaarlijk grapje