Help mijn Flieger is/lijkt nat!

Ik heb het verwijderd, het begint nu toch wel het gevoel te kweken dat sommige mensen hun oven al hebben aangezet :joy:

6 likes

Dat heb je aan jezelf te danken. Jij geldt hier als een betrouwbare kenner

1 like

Better safe than sorry :see_no_evil:

Ik realiseer me nu ook waarom ik niet metéén doorhad dat het niet kon: er was jaren geleden “iets met een oven” waar ik niet op kon komen, maar dat was dus wijzerplaten bakken voor de tropical look…

(Wat natuurlijk ook idioot is maar blijkbaar iets dat sommigen echt deden)

Maar hoe fixt een pro dit eigenlijk? Hele ding uit elkaar? Of gewoon uurwerk eruit en in een droge ruimte leggen?

1 like

Ja hele ding uit elkaar, er zitten hier veel horlogemakers die precies weten wat je moet doen in zo’n geval. ( ik ben er daar geen van )

Sowieso lijkt uit elkaar een goed idee want de klappen zijn niet mild als die rond vliegt in de wasmachine.

1 like

Als een uurwerk geserviced wordt gaat die ook in onderdelen in een ultrasonische machine voor reiniging, dus zal ook in zo’n situatie gebeuren.

1 like

Misschien is dit alleen het AR laagje. Niet voor niets zie je vaak dat men die laag er al snel af polijst, omdat het zo snel krast.

@Fargo huidige glaasje wel bewaren.

1 like

Volgens mij hebben Stowa Fliegers geen AR

Ik vind die glasschade nog steeds bizar. Het is ook zo specifiek in 1 richting, en vrij plaatselijk op het glas. Bij saffier zou dit niet mogelijk moeten zijn. Fortis bijvoorbeeld gebruikte nog heel lang mineraalglas, sowieso tot de vroege jaren 0 - vraag me af wat dit dan voor glaasje is… Aanbod aan TS staat nog steeds; vraag er wel wat voor maar ik zal je niet uitkleden. :upside_down_face:

1 like

Er bestaat meen ik een Greiner-schoonmaakmachine die dat OOK doet, maar de belangrijkste reiniging vindt plaats in een centrifugaal bad met een ammoniak-oplossing. Mijn Elma Super Elite is uit de jaren '60 en ik krijg er brandschone, letterlijk vlekkeloze onderdelen uit. Ik gebruik ook de spoelmiddelen van Elma zelf.

1 like

Volgens de caseback saffier

1 like

Herinner me nog een JLC gepost hiervoor HF waar geen twijfel over bestond of er waterschade was (was net terug van een merk uitgevoerde reparatie/vervanging):

2 likes

Jemig… …dat is duizenden euro’s aan schade. Kan net een putje in een van de pakkingen geweest zijn; als dan de wd-test er tussenuit schiet door slordigheid, krijg je dit. Mijn '54 Memovox is gelukkig totaal niet waterdicht, dus ik houd daar rekening mee…

Kosten voor rekening JLC aangezien ze geen WR test hadden gedaan voordat ze 'm terugstuurden naar de eigenaar.

1 like

FTFY

1 like

Thnx Peter. Zodra alles binnen is kom ik aan de lijn. Stuur dan een pm :+1:

1 like

Vandaag weer de Stowa om de pols na lange tijd. Helemaal in orde gemaakt door @PeterLC

Gelukkig viel de schade ook mee. Thnx voor de hulp Peter!

Erg blij mee! :+1:

5 likes

6 likes

Waar die oude Seiko glazenpers al niet goed voor is…

Hier het oude glas in de losgewipte glasbezel.

Werkje liep best wat achter, meteen bijgeregeld. Leek verder nog kerngezond en heeft nooit vocht van binnen gezien. Naderhand ook weer waterdicht.

Met mijn complimenten ook aan Stowa, dat ze een particulier een origineel glaasje opsturen, in goed vertrouwen op de goede afloop. Kom daar eens om bij - ongeveer - elk ander merk.

5 likes

Wat was het probleem nou? Vocht of krassen? Of ?

1 like

Alleen krassen. Er was nul vocht in gekomen. Of het echt saffierglas is - ik twijfel. Met een hamertje er uit getikt, en het brak in 7 stukken of zo. Niet in 1000 splinters, wat je zou verwachten. Mineraal met saffier-coating? Werkt bij Dan Henry goed bij hun gebolde glaasjes.

4 likes