Help! mijn ouwe trouwe Seiko is stervende

Het betreft hier mijn allereerste Seiko Sports 6119 6400.
Ook wel UFU genoemd
Gekocht in 1975 van mijn eerste salaris…
Ik krijg mijn datum en dag niet meer fatsoenlijk afgestemd.
Omdat ik nog een Seiko Premier Kinetic moest wegbrengen voor een nieuw glas, ook deze ouwe jongen meegenomen om na te laten kijken.
Na 2 weken werd ik gebeld met de mededeling dat deze niet meer te repareren is, er zijn geen onderdelen meer van.
Diep teleurgesteld naar huis, wat nu??
Iemand hier een idee (behalve weggooien)
Zijn er mensen die iemand weten die hier wél iets mee kan.
Het betreft onderstaand horloge
Bij voorbaat dank …

11 likes

Ik zou @Aad57 even een berichtje sturen, ik hoor goede verhalen over zijn Seiko service kwaliteiten.

5 likes

Ik hoop voor je dat je een oplossing kan vinden. Het zou zonde zijn als je hem niet meer kan gebruiken. Gaaf horloge.

2 likes

Wat een onzin altijd! Dit soort domme/kortzichtige opmerkingen van juweliers :angry:

Onderdelen zijn niet meer bij Seiko zelf te koop. Maar onderdelen zijn er wel en het zijn kwaliteitsuurwerken die gewoon te repareren zijn. Zij willen/kunnen het alleen niet.

23 likes

Ik sluit me bij @Mipnick aan, wellicht dat je een donor uurwerk nodig gaat hebben.

Uiteraard weet ik niet waar je hem hebt gebracht maar er zijn er zat die je met een smoesje wegsturen omdat ze geen zin hebben in reparatie van een relatief goedkoop horloge.

4 likes

Ja, en dan zeggen ze ook nog; “ach meneer zo’n oud horloge” :unamused:

Ik zal morgen eens aan @Aad57 vragen via een berichtje

4 likes

PB gestuurd.

6 likes

Hoop dat het horloge met hulp te redden is (en ben ook heel benieuwd naar de afloop ervan) :hugs:

2 likes

@Aad57 Will fix it :+1:t3:

3 likes

Mee eens, @Aad57 kan je waarschijnlijk wel helpen hiermee. In het ergste geval moet uurwerk vervangen worden. Als dat zo is wil ik wel mee helpen zoeken, komt goed.

2 likes

Met @Aad57 komt het goed. Heb er nu 3 bij hem liggen :slight_smile:

1 like

Dit is een oud 5je.

Daar moeten toch voldoende (donor) onderdelen voor zijn?

Of heb ik dat mis? :thinking:

2 likes

Dank allen voor het meedenken.
Ik heb contact gehad met @Aad57 en hij gaat zich er over te buigen.
Als je bedenkt dat dit horloge vele jaren in een schoenendoos bij mijn ouders op zolder heeft gelegen en uiteindelijk weer terug gevonden is en dan na een paar keer schudden weer gewoon liep!!!
Met een beetje geluk en hulp gaat het helemaal goedkomen.
Dus even afwachten wat onze Seiko dokter er mee kan :sunglasses:
Wordt vervolgt :+1:

9 likes

Een horlogemaker die dit zegt, beoefend een verkeerd vak. Ik ben benieuwd naar hoe het afloopt!

2 likes

Wat wij hier op kunnen opmaken is dat een mechanisch horloge zo als de uwe het 45 jaar kan uithouden zonder service :sweat_smile:

Ik denk dat het horloge wel te redden is met wat nieuwe onderdelen. En een goede service beurt.

Mooi ding hoor.

2 likes

Dat heb ik ook al gehoord. Het horloge heeft dan bij een goede horlogemaker een servicebeurt gekregen en slechts 1 onderdeel werd vervangen om terug deftig te laten lopen.
Dus het is wel mogelijk om het horloge terug in orde te krijgen, zolang het maar bij de juiste persoon terecht komt met kennis en liefde voor oudjes.

4 likes

Tja, mijn ouders hadden hem netjes ingepakt, kan het helaas niet meer vragen natuurlijk.
Lag netjes op een droge schone plaats, en dat zal natuurlijk wel geholpen hebben.

Seiko, what else? :wink:

2 likes

Erg jammer wellicht via forum nog een “handige Harry” :blush:

Bij de 6119 kan je de dag verzetten door de kroon in te drukken, volgens mij. Krijg je ze helemaal niet meer verzet, ook niet bij doordraaien?
Aan de andere kant, na zoveel jaar mag het uurwerk wel een beurtje krijgen. Zal ie het daarna ook weer netjes gaan doen.
Is dit mooie horloge wel waard.

3 likes