Ik heb net een trenchwatch aangekocht op MP.
Het is helaas een redail, maar daar was de prijs ook naar. Het horloge komt uit 1931 met referenties 1848 en is ergens in Duitsland verkocht geworden. Nu staan op alle onderdelen van de kast de volgende nummers 53 en 208. Ik vermoed zelf dat dit door het leger gedaan is, zo ben ik een paar voorbeelden tegengekomen maar niet met dezelfde nummers. 53 is waarschijnlijk een peloton nummer en 208 de soldaat. Maar dat alles is maar een gok. Heeft iemand een idee of weet waar ik deze informatie kan vinden.
ik ben dat soort nummers ook wel eens tegengekomen bij een aantal Tissot’s uit die tijd, ik vermoed dat het gewoon nummers zijn waaraan je kunt zien dat de kast en deksel bij elkaar horen.
Ik denk niet dat het nummers zijn om te controleren of ze bij elkaar horen. Op zilveren of gouden kom ik de nummers niet tegen. Wel op metalen van verschillende merken. ministerie
Persoonlijk mijd ik liever horloges met militaire connectie. Het is lastig te controleren, makkelijk te faken en het is me de meerprijs daarom niet waard.
Goed punt.
Ik wou gewoon een ouder horloge als wat ik tot nu toe had. Toevallig ook een longines uit 1951. Maar toen ik die nrs zag dacht ik even nog meer geluk te hebben als ik al had.
Net er een leer bandje op gezet, weet niet of die erop blijft.
Blijft een leuk ding; ik heb ook een zwak voor dit soort vroege polshorloges. Heb een vergelijkbaar Tissootje met een zilveren kast uit 1932 liggen, maar die moet nog eens opgeknapt worden.
Deze is 31mm en loopt redelijk goed +/- 4 minuten.
Dat vindt ik opzicht aardig voor z’n oudje. Ik heb een goud adres voor alles van de swatch group. Timeless in Riemst België. Leuke man en kan aan alles komen. Heeft zelf bij swatch group gewerkt en is officieel Omega herstelpunt.
Dit is mijn Tissootje, die is geloof ik 27mm, dus nog wel een fractie kleiner dan de jouwe.
Opknappen doe ik meestal zelf, dus voor deze ben ik dat ook van plan. Ik heb ook al een lopend donoruurwerk opgeduikeld, dus in principe genoeg onderdelen voorhanden. Nu nog tijd vinden…
Die vind ik erg mooie wijzers hebben. En de overal kleur wijzerplaat/kast ziet er erg subliem uit. Misschien op een grote band valt de kleinere maat niet zo op.
Ook al zou het eerste getal de eenheid zijn het komt me vreemd voor dat een horloge op de soldaat genummerd zou zijn. Stukken worden uitgegeven en ingenomen. Logischer zou een serienummer zijn.
Dank je, mooie geblauwde wijzers inderdaad.
De wire lugs zijn vrij breed, dus er past inderdaad nog een redelijke maat band op. Waarschijnlijk is hij dan best draagbaar. Toch maar eens tijd voor maken.
Dat had ik gelezen op een Engelse site. Helaas geen verdere uitleg over waar de nummers precies voor staan. Maar ik blijf zoeken. En als de soldaat omvalt wordt hij gewoon op iemand anders zijn naam geschreven.