Help! Slagpin vast in Lug..

Hallo geweldige forumvrienden,

Oh, wat een simpel klusje leek te zijn, veranderde al snel in een hilarisch rampverhaal. Een bandje losmaken? Ja, tuurlijk joh, ik fix dat wel even. Geen enkel probleem, totdat de slagpin “krak” zei en besloot om precies op het meest ongelukkige moment af te breken binnenin de lug.

En nu… hulp nodig! Ik heb al van alles gelezen over lijmen, boutjes vastlassen, weglaseren, uitblazen, en zelfs het spul laten verdwijnen als een goocheltruc. Even serieus: Ik ben geen professional met (boor)gereedschap, dus laat staan dat ik dit gereedschap heb liggen en ik weet zeker dat mijn handboortje zichzelf in tweeën zal splitsen als ik het probeer. Is er alsjeblieft iemand die me uit deze benarde situatie kan redden door die vervelende slagpin te bevrijden?

Hoor het graag!
Groetjes,
Luuk, een onfortuinlijke klusser in nood

Heb je lug holes aan beide kanten van de kast of alleen aan de binnenzijde?

1 like

Goede vraag! Wellicht mijn geluk, het zijn drilled lugs, dus er hoeft niet geboord te worden op een hoek van 45 graden (gelukkig).

OK maar dan kan je ze toch gewoon met een paperclip of een spijker, of ik noem maar iets er uitdrukken?

En als het erg vast zit, sla je voorzichtig met een hamertje op de spijker of iets dergelijks om em er uit te krijgen.

Bedankt voor de tips. Inderdaad al geprobeerd los te slaan, zelfs met een drupje WD40, maar heeft tot mijn spijt niet gewerkt…

Hoe heb je de band dan geprobeerd te verwijderen? Niet middels de lugholes aan de buitenkant denk ik dan

Ja, gewoon via de buitenste lugholes. Pin was er al uit, toen wilde ik de slagpin eruit halen (zat een beetje vast) en toen brak die af. En nu komt die niet meer los.

Wat bedoel je precies met slagpin?

Foto;s kunnen misschien helpen.

Niet het vorkje maar de pin die vaak aan de van je band tool zit. Iets te dikke maat genomen.

Oh zo.

Ik denk dat het er uitrammen met beleid wordt.

Of anders een ander laten rammen er op.
Meestal ga je zelf wat voorzichtiger met je spullen om dan een ander zou doen.

2 likes

Een naald/speld, in ieder geval dunner dan de lughole nemen.
Via de open lughole op het afgebroken stukje zetten en eruit tikken.
Dus niet verder tikken, maar terug

4 likes

En een nachtje laten liggen met een drupje kruipolie.

2 likes

Iets zoeken dat lang genoeg is en dan via de andere lughole het naar buiten toe rammen.
Door via de andere lughole te werken zit je gelijk goed gecentreerd en je kan dan die pen van binnen naar buiten slaan. Zo gaat die er dezelfde richting in als eruit.

8 likes

Heb je toevallig een sigarenwinkel?

55 likes

Dit is wel een wel een erg goede tip. Simpel maar doeltreffend.:+1:

2 likes

En? Is ie er al uit?

Whahahaha…oooooh neee niet dit weer 🫣🫣:joy::joy::joy:

5 likes

Hij maakt hem gewoon hoor :joy::+1:

2 likes

Misschien raar maar soms wil verhitten helpen. De lug zet uit en het gaatje wordt iets groter. Kan net genoeg zijn om de pen eruit te tikken.

4 likes