Ik zou het met een boortje van dezelfde diameter (of 0.1mm kleiner) dan het gat doen. Die slagpinnen (zoals jij ze noemt) zijn van mild steel (pisbakken staal is de technische term). Pak een boortje (die is van HSS gereedschapstaal) en breek de het ‘boor deel’ er vanaf. Je hebt dan een harstalen drevel. Zet de kast in de bakschroef (tussen een leertje vanwege beschadigingen) en neem een klein hamertje (100 gram oid) en ga (eindeloos) tikken. Het heeft geen zin om hard te slaan of een grote hamer te nemen.
En uiteraard eerst een paar uur in de kruipolie zetten!
Met deze methode heb ik talloze maken succes gehad.
En om de vraag te beantwoorden waarom HSS staal … die slagpinnen zetten uit als ze weerstand ‘voelen’ en gaan dus alleen maar vaster zitten als je er op slaat.
Ik zou toch even een klein boortje over het vastzittende stuk laten gaan teneinde de slagkant - impactkant ervan wat hol te maken anders loop je risico dat je de naald als een wig er ook inslaat.
Uiteraard wordt de naald lichtjes onscherp gemaakt .Systeem schrijnwerker die niet wil dat een scherpe nagel het hout splijt.Succes.
Tjemig dat is nou een oud Hollandsch westfries spreekwoord wat ik al een tijd niet gehoord heb Gebruikte het vroeger wel vaak maar buiten de regio kennen ze het niet
Die tip zou ik ten harte nemen. In deze hobby is geduld een schone zaak.
Compleet frustrerende situatie, dus heel veel succes gewenst.
En we zijn uiteraard benieuwd naar het resultaat en de ontwikkeling
Nog niet. N.a.v. het bericht van @EnricoTutti ga ik maandag naar de bouwmarkt voor een boortje, en dan met geduld (en enige frustratie) proberen los te slaan. Eerst maar een nachtje laten weken in wat kruipolie .
Pak een stukje tamponstaal in plaats van een boortje. Straks heb je de punt van je bandentool en een stuk boor in het gat vast zitten. Slaan vanaf de andere kant met gebruik maken van het andere gat [ zoals @GiveMeYourDough al aangaf ] is de veilige optie
Niks boren, wd40 is goed idee maar in tegenstelling tot verhitting ( geeft uitzetting, slecht idee dus) moet je koelen- dus in de vriezer ermee voor een volle dag, dan met slagpin van fractie maatje kleiner formaat dan je nu klem hebt zitten, vastzittend deel eruit slaan. Dit gaat je lukken op deze manier ( vraag me niet hoe ik dit zo goed weet haha) succes
Als je langs deze weg wilt gaan zou ik (heb ik wel eens gedaan) een busje Kontact 75 Kalte Spray nemen en dat in de lug hole spuiten. Je koelt dan alleen de vastzittende pin, niet de gehele kast.