@EnricoTutti goedemiddag, door een Goudsmit kreeg ik het advies absoluut niet plaatselijk te koelen omdat je daarmee risico kon lopen dat bezel en schroefdraad van kroontube daar niet goed op zouden kunnen reageren, maar toch erg bedankt voor het meedenken. Als ik ooit in de shit kom te zitten met een stalen kast zal ik alles van de kast afhalen en jouw methode eens proberen, zal het onthouden , fijne middag
Ik denk dat ik niet duidelijk was. Lokaal koelen van de pin door in het lug gat te spuiten komt niet in de buurt van bezel of kroontube.
En???

Gekozen voor de optie met tamponstaal. Even wachten totdat de staaltjes binnen zijn, en dan lekker tikken. Ik houd het nog even spannend!
Tamponstaal: 
Paar uur inweken in kruipolie: 
Plaatselijk koelen: 
3 kwartier passief-agressief tikken: 
Pinnetje los: 
Ik ben ten einde raad. Slaat nergens op dat die pin zo muurvast zit.
Ik zit te wachten bij de tandarts om een heel oude vulling te laten vervangen en die is ook horloge gek, toevallig wat kletsend hierover terwijl mijn verdoving intrekt stelde hij zojuist voor dat je met jouw horloge langs je eigen tandarts gaat, en vraagt of hij de pin heel voorzichtig met een oude boor uit de lug boortâŠik vind dit eigenlijk nog niet eens zo gek klinken dat ik het toch maar snel aan je door wilde geven.
Wat ik nog steeds niet begrijp is hoe die pin vast is komen te zitten?
Je drukt met de tool de verende pen 1 a 2 mm in en dan is het toch klaar?
Ook al breekt de tool af dan zit hij maar een paar mm in het gat van de doorboorde lug en is de diameter van het tooltje kleiner dan het gat in de lug.
Ik zie wel dat je het hebt over een âslagâ pin.
Wat heb je in vredesnaam gedaan dan?
Dit werkt.
Ik heb ooit met een tandartsboor voor een tandarts (inmiddels gepensioneerd) een dergelijke exercitie doorlopen.
Die boor maakte korte metten met de pin in die horlogeband.
Volgens mij heeft hij dit al uitvoerig beschreven, een te dikke pin gebruikt.
Lekker naar horlogemaker brengenâŠpaar tientjes en je bent klaar