Ik was een 6139 uurwerk aan het inbouwen voor een forumlid; had er een nieuwe kroon op gezet, en nieuwe poussoirpakkingen. Nu blijkt dat de kroonpakking net iets te dik is. Ik dacht kom, met een likje extra siliconen gaat 't misschien wel. Nee hoor. OK, stift er weer uit en een andere o-ring proberen.
Gaat de stift er niet meer uit… Dit uurwerk heeft ook weer zo’n vreselijke druktirette; ben zo voorzichtig mogelijk geweest, maar heb ik hier groot onheil over mezelf afgeroepen? Ervaringsdeskundigen w.b. de 6139 zeer welkom. Zet er straks wel even een pic bij.
Ik weet niet hoe je de stift er uit hebt gehaald? Je moet de stift er in de neutrale (dus niet uitgetrokken) positie er uit halen (bij de 7xxx serie uurwerken moet je hem juist uittrekken).
Dat heb ik goed gedaan, en lukte de eerste paar keer ook. Nu voelt het alsof de stift bijna los zit, maar nog net ergens achter blijft haken. Durf de tirette niet nog verder in te drukken. Wijzers er af is nauwelijks een optie, de centrale secondenteller zit gelijmd. Heb een nieuwe wijzer, maar omdat het chrono-mechanisme feitelijk niet goed meer nulstelt, heb ik voor de nieuwe wijzer geen nulstel-referentiepunt als-ie er eenmaal af is.
GVD, daar gaat m’n vrije dag… Laatste keer dat ik een 6139 openmaak. Mag je me aan houden.
O ja, wijzers kunnen er sowieso niet af, want het uurwerk wil niet uit de kast zo…
De keyless van die 6xxx uurwerken is een crime (nog een reden waarom de 701x chrono’s ondergewaardeerd zijn). Ik zou je er niet verder mee kunnen helpen. Maar aan het uurwerk te zien zou helemaal uit elkaar halen en servicen geen overbodige luxe zijn
Als je de tirette niet indrukt, kun je de stift dan nog wel goed bedienen. Dus bij uitgetrokken stift de tijd bijzetten? Ik denk het niet, dus moet de wijzerplaat toch weer af.
Wat ook nog een reden kan zijn, is dat de kastring de stift even raakt.
Anders proberen de tirette in te drukken en met een draaiende beweging de stift er uit trekken.
Ik zou de gok wagen en de tirette iets verder indrukken en terwijl je trek op de stift blijf houden. Een klein beetje kan genoeg zijn om hem los te krijgen.
Als ik de kroon iets indruk en ronddraai, kan ik wel de wijzers verzetten. Ik zit nu echter in een patstelling - door de te dikke kroonpakking (is gewoon wat er op zat, nieuwe kroon, kun je kennelijk ook niet van uitgaan dat het dan klopt) kan de stift er niet verder ingeduwd, en doordat-ie er niet uit wil, kunnen sowieso de wijzers er niet af - want het uurwerk kan er zo niet uit…!
Een klein beetje is normaliter ook genoeg, dat maakt dit uurwerk normaliter redelijk veilig om de stift te verwijderen. Wat er nu mis gegaan is, heb geen idee.
Overigens - de druktirette veert nog steeds terug; het is dus niet dat “OMG not again” gevoel dat je bij een vintage Tissot of een 28XX uurwerk wel 's hebt.
Er is eigenlijk niets wat de stift in de weg zit.
Ligt het uurwerk wel goed in lijn met de stift?
Het wil nog wel eens gebeuren dat daar het probleem zit. De inkeping van de stift loopt dan vast op de rand van de tube. Door de schroeven van de kastring los te nemen heb je wat meer bewegingsruimte, wellicht helpt dat.
Uurwerk ligt eigenlijk los in de kast, wordt door de spacer gecentreerd, maar wordt pas echt op z’n plek gehouden door een messing klemring die op de spacer ligt, en door het achterdeksel aangedrukt wordt. Die spacer zit volgens mij wel goed… …maar ik loop toch maar weer naar beneden om even te checken.
Kwam bordewolf ook al mee, was een mogelijkheid, maar na weer een half uur gepield te hebben kan ik dat wel uitsluiten. Ik vrees dat-ie in deze staat naar Engeland zal gaan, waar iemand zit die deze krengen kan dromen.
Iedereen bedankt voor het meedenken; mij gaat het niet lukken. Hij blijft echt in het uurwerk ergens achter hangen, of dat nou theoretisch kan of niet.
De stift zal je moeten verwijderen door op de tirette te drukken en gelijkertijd met twee hefboompjes achter de kroon en er uit lichten of met een tooltje dat gebruikt wordt bij tweedelige stiften om de kroon te verwijderen.
Als de stift er uit is kijk een door de tube en of het gat waar de stift in moet in het uurwerk, recht over de opening van de kast komt. Ik denk dat daar het probleem zich voordoet. Door dit voorval kan het ook zijn dat de stift of tige een lichte beschadiging heeft opgelopen aan het vierkantgedeelte of ergens anders, goed alles nagaan voor je de stift er opnieuw in doet.
De kroon altijd proberen met zijn nieuwe dichtingen op de tube zonder tige en uurwerk.
Ten laatste ; ik heb na zoveel jaren ervaring nog problemen. Blijven volhouden en leren van je fouten.
Zou goed kunnen, dat gaat van de eigenaar uit. En Freddy - dank voor je post; maar ik ga nu niet verder meer. Alles is nu volgens mij nog heel, maar echt kracht gaan zetten zoals je beschrijft lijkt me geen goed plan. Bovendien kan ook dat rondsel voor de binnenring nog beschadigen.
Dank voor de aanmoediging ook - maar die 6139’s komen er niet meer in. Ik weet ook dat ik niet de enige ben die er niet (meer) aan wil beginnen…
Neem aan dat je Richard Askham bedoelt? Ik heb recentelijk 2 nieuwe 2824-2’s kunnen afschrijven vanwege het gedoe met de keyless. Begrijp het niet, doe alles volgens het boekje en toch gaat het mis.
Misschien een optie om de pakkimg eraf te snijden/knippen, proberen de stift wat verder terug erin te drukken en dan opnieuw proberen?
Anders zou ik het niet weten…