Hopelijk heeft de bandiet er wel aan gelikt.
Het bekende verhaal van dames die in hun mond een puntje aan hun penseel maakten om (ik dacht) radium op dials aan te brengen, wat een ramp uiteindelijk. Maar met een afzuiger boven het werkstuk en wat voorzichtigheid dan wel te doen lijkt me, leuk weetje weer, dank je wel.
Yup, de frequentie zal ook zeker meespelen denk ik. Mocht ik ooit nog eens vintage gaan, zal ik er toch wel rekening mee houden of het horloge een beurtje nodig heeft.
Sorry voor de OT
Er was zelfs tandpasta met radium. De wereld was al eerder gek hoor.
Ik heb hier een horloge liggen en daarbij sloeg mijn geigerteller op aan (alarm ging af). De hoogste waarde op de meter gaf 1,86 aan.
Is er ook een tabel te vinden met waarden en groepen/indelingen qua “zwaarte”? Die waarde zegt me namelijk niets.
Lees mijn rekenvoorbeeld er nog eens op na:
Als dat microsievert per uur was, dan is 1.86 duidelijk radium maar verder erg beperkt. Wel giftig natuurlijk - het blijft radiumstof en daar moet je twee keer niks van binnenkrijgen om droog geneukt te zijn - dus evengoed opletten, maar qua straling niet zo indrukwekkend. Als het goed onder de 1 had gezeten had je nog kunnen twijfelen of het een meetfoutje was of achtergrondstraling of beiden.
Als je eentje zoals hieronder tegenkomt dan kan je je zorgen beginnen maken.
Het is hooguit een indicatie hoeveel radiumverf gebruikt is. Het gaat om wat je meet aan de achterzijde, die zit op je pols. Wettelijk mag je een huid dosis van 50000 uSv oplopen. Kun je uitrekenen hoelang je het horloge mag dragen.
Maar… De wet en het gezonde verstand zegt dat je de dosis zo laag mogelijk moet houden! Dus gewoon niet te vaak dragen.
Kun je gewoon dragen.
Dat dus, dan gelden er compleet andere rekenmethoden om de dosis te berekenen, je GM teller uitslag zegt dan helemaal niets meer.
Die zou ik ook niet dragen…
En radium boter en chocolade, dan gaat het echt lekker snel.
En even on-topic: wat een prachtige chronograaf!
Geweldig dit forum!! Zit er nu een weekje op….heerlijk tijdverdrijf….
Was rechtstreeks aan het glas bij de wijzerplaat. Aan de dekselzijde niet of nauwelijks meetbaar.
Lume is er zeker weten later opgebracht / niet origineel, hoe weten jullie dan dat dit radium is?
Kleur, structuur of enkel op leeftijd van het horloge?
Gewoon uit interesse
Goed punt en goed opgemerkt ook. Had ik niet eens op gelet - maar het is inderdaad niet origineel. Beetje teveel afwijking overal, en los over details van de wijzerplaatprint.
Maar puur op kleur zou ik inderdaad toch radium verwachten benieuwd wat een meting zou zeggen.
In mijn geval, te weinig ervaring. Ik vertrouw enkel de GM teller.
Dat durf ik echt niet zo maar te zeggen.
De applicatie is misschien slordig (vind ik wel meevallen) maar de verkleuring is hoe radium eruit kan zien.
Vergeet ook niet dat dit horloge zo’n 75 jaar oud is, toen was het allemaal niet zo strak.
Even weer naar Orator:
Otto Schild was kennelijk verre familie van het grote ASchild.
Hij mocht dus de naam Schild gebruiken( misbruiken?)
Ik heb een Orator alarmhorloge. Dat is dus een Otto Schild met een ASchild (1475) binnenwerk.
Enkele goede vrienden hier hebben dat helemaal uitgespit. ( Waarvoor nogmaals dank!
Zoek het maar op met de zoekfunctie!
Super tof!