Beste liefhebbers, ik ben recent in het bezit gekomen van deze Omega (er vanuit gaande dat dit een echte is). Van mijn oom, die hem weer van zijn vader had. Mijn opa dus. Hij schijnt goud te zijn en binnenkort ga ik hem laten servicen, mits de moeite waard? Dat heeft mijn oom, en ik twijfel ten zeerste mijn opa, nooit laten doen. Eigenlijk hoop ik dat iemand weet welke type Omega dit is, want ik ben deze in mijn zoektocht op google nog niet eerder tegengekomen. Wel soortgelijke types, maar wat bij deze afwijkt zijn de uren indicaties. Deze zijn bij de meeste die ik tegenkom “strak”, maar bij dit horloge zitten er kleine ruitjes op de uiteinde bij alle indicators op de 12, 3, 6 en 9 posities na. Verder weet ik niet hoe oud het horloge is, maar volgens mij oom minimaal 50 jaar oud. Gezien wat ik teruggevonden heb op internet, zou ik zelf schatten jaren '60 of '70?
Overige specs die ik zelf kan meten:
Handwinder, horloge is 33 (of 34) mm, lug with is 18mm en lug to lug is 40mm. Verder lijken er nergens markeringen te zitten, waarschijnlijk (dat hoop ik) wel aan de binnenzijde. Maar ik ga deze uiteraard niet zelf open maken
Dank! Ik kwam om 1 van de 4 lugs bij nadere inspectie zojuist nog wel een “markering” tegen. Althans, het lijkt een markering en geen beschadiging.
De caseback is geen staal en dat lijken inderdaad merktekens dus goud lijkt niet onwaarschijnlijk, ook al had ik ook twijfels door de staat van de lugs en kroon maar dat kan met eens eenvoudig poetsen misschien van de baan zijn.
Wel een raar lettertype voor het merk op de wijzerplaat.
Sowieso! Bij een Omega certified hersteller gaat het duurder uitvallen dan bij een “gewone” horlogemaker maar je krijgt er wel wat meer garanties bij. Blijf wel weg van juweliers want die zijn vooral goed in verprutsen, of met marge erbovenop doorgeven aan een echte horlogemaker.
Hele goede tip, ik ga eerste goed zoeken naar een certified hersteller, als het kan een beetje in de omgeving van Huizen. Ook hier zijn alle tips welkom, tot zover heb ik nog geen noodzaak gehad om mijn Casio G-Shock te laten servicen en heb dus geen idee waar te beginnen…
Dat gezegd hebbende; ik zou meteen doorgaan naar het inschakelen van de horlogemaker. Het is een fijn horloge met een familiegeschiedenis dus die ene servicebeurt is hij sowieso waard. Ik heb al een flinke tijd geen vintage meer weggebracht, maar stel me zo voor dat je ergens rond de 350 uit komt voor een nette complete service. Altijd doen toch?
Wat ik zou zeggen op basis van jouw post is dat het gewoon goud is, en gewoon Omega. Hij is wat afgesleten her en der, maar er komt geen andere kleur onder vandaan dus voor mij is dat alleen een bevestiging dat het massief goud is. En die stempel is een goudmerk. Je zou een macro foto moeten maken voor meer info, maar de horlogemaker kan het je zo vertellen als je hem wegbrengt. Aan de binnenkant van de deksel staat het normaal gesproken duidelijker en groter. De gesp is misschien wel verguld gezien het beetje groene oxidatie op het pootje. Kan alsnog origineel zijn dan.
Weet je het zeker? De wijzerplaat doet aan als een re-dial (restored dial) namelijk.
Al met al een leuk horloge dat zeker de moeite nog waard is. Laatste tip: laat hem niet of alleen heel lichtjes polijsten. Dan wordt hij nog meer afgerond en blijft er op den duur niks meer van over.
Had je het overzicht met horlogemakers al gevonden trouwens?
Zodra ik een goede horlogemaker gevonden heb, dank voor de verwijzing naar het overzicht op dit forum trouwens, ga ik hem wegbrengen. De kosten zijn het mij zeker waard, aangezien ik dit horloge voor een symbolisch bedrag van mijn oom heb overgenomen. Goed om te weten dat dit mogelijk een re-dial is, dat zou verklaren waarom ik een soortgelijke dial nog nergens anders op het internet tegengekomen ben. En ik zal nog eens aan mijn oom navragen of hij hem inderdaad nooit weggebracht heeft en / of zeker weet dat mijn opa dat ook nooit gedaan heeft.
De gesp is inderdaad minstens tien jaar jonger dan de kast.
De wijzerplaat is wel het een en ander aan gedaan. Anyway, familiestuk, dus altijd de moeite waard, redial of niet.
Plaat klopt weinig van. Niet alleen heropgemaakt, die letters lijken haast handgeschilderd; maar het logo klopt ook niet. Veel te afgerond. Ik vertrouw die hele plaat gewoon niet. Indexen zijn ook veel te frivool voor een Omega. Ik hoop dat er een echt Omega uurwerk in zit!