Ik heb vandaag een Elma schoonmaak machine gekocht. Heel zelfverzekerd…. Ik had al wat korfjes….(die klik je er zo in…. Not). Het schijnt toch iets anders te werken.
Naja geen probleem, er zitten twee korfjes bij. Maar hoe bevestig ik die?
Daarnaast kan de motor naar beneden, maar dit sluit niet aan op de glazen pot/stalen bus. Terwijl onderop de motor wel een kurken ring zit. Ik nam aan vanwege de afsluiting met het glas/stalen bus.
Apparaat heeft wat liefde nodig, maar ik dacht dat het uiteindelijk een prima cleaning maatje kan zijn voor de hobby.
Heeft iemand wat informatie voor mij over de werking?
Ik ben zelf in het bezit van een Elma, met 3 potten en een verwarmingselement.
Zo te zien, aan de hand van de bedieningsknoppen, heeft de Elma van jou ook een verwarmingselement (om de onderdelen na spoeling te drogen). Ik zie een schakelaar voor de motor en een voor het inschakelen van het verwarmingselement. Daarbij nog een draaiknop op de snelheid van het ronddraaien te regelen.
Hieronder een plaatje van een Elma zoals die van mij.
Daar komt geen hond. Dergelijke Elma’s worden gebruikt voor alle horloges, dus een plaatsje in ‘algemeen’ lijkt mij aangewezen. Ik heb ook de titel wat verduidelijkt.
, Zo heb ik er laatst nieuwe weg gegeven aan een forumlid, omdat ik niet wist wat het voor dingen waren, en het forumlid trouwens ook niet. Maar nu weten wij het. Bedankt, weer wat wijzer geworden.
Ik zou ook wat meer potten verwachten. 1 voor reinigen en minimaal 1 voor naspoelen. En het spul ruikt niet lekker dus een deksel er na gebruik op doen, is verstandig.
Die ronde glazen pot hoort eigenlijk niet bij de machine, normaal horen dat vierkante potten te zijn zoals lassale in zijn machine laat zien. In ronde potten kun je niks schoonkrijgen omdat het schoonmaak vloeistof even hard mee rond gaat draaien als de korf, Daarom worden vierkanten potten gebruikt zodat er een werveling ontstaat. Om jou schoonmaakmachine in orde te krijgen zal je 3 vierkante potten met deksel moeten zoeken. Dan zal je een korf houder en de korfjes moeten aanschaffen. Daarna zal je een vierkante bak moeten maken, waar je de metalen voet van de machine op vast kan zetten op de bodem van de bak, kan van hout, dan wat ruimte en weer een plaat waar je de potten in kan zetten. Zoals lassale in het rond heeft kun je die ook vierkant maken zodat je de zijkanten makkelijker dicht kunt maken.
Goed ventileren of beter in een aparte ruimte plaatsen met ventilatie.
Dit is ook de reden dat deze schoonmaak vloeistoffen eigenlijk alleen bij de vakhandel verkocht worden. Pas zeker op met oude type vloeistof die nog benzeen en tolueen bevatten kan. Dus zeker geen spul voor op een zolderkamer
Bedankt! Dit helpt mij verder! Dus de zwarte bus (met verwarmings element) gebruik je enkel om te drogen? Dus zonder het glas, enkel de korf laten draaien in de zwarte bus met de verwarming aan?
Ja laatste is de korf alleen laten draaien om door centrifuge en warmte te laten drogen.
Op de echte glazen is er ook een lijn om de hoogte van de vloeistof te weten. Het is vlak eventje boven de korf als die het laagste is. Anders is er te veel schuim en het komt druit met Elma 1:9. En als het te laag is kan de propeler van de korf houder niet werken.
Als ik jou was opende ik een nieuw topic met de tekst glazen potten voor Elma en korfhouder en mandjes gevraagd. Hier zijn forumleden die hebben dat zitten waar ze niks mee doen, ik denk als je lassale dat vraagt, die weet wel iemand. Nieuwe houder en korfjes bijna niet te krijgen he