Help: werking Elma schoonmaakmachine ?

Nee. Elma suprol en wf pro. Begrijp dat l&r wel minder stinkt.

Zeeland… bijna België…

L&R wil soms ineens omslaan en een soort van caramel druppels laten neerslaan op de producten.

Was ruim 10 jaar geleden een dingetje en ben toen overgestapt op Elma.

Probleem ontstond in hoofdzaak na bijvoorbeeld een vakantie, dus twee weken niet gebruikt en was een rommeltje om te verwijderen.

Het geheel in de ultrasoon met Elm-210 of Elma rood is de snelste manier om het eraf te krijgen.

4 likes

Voor mij ook 1 van de reden geweest om recent over te stappen naar Elma. Overigens ben ik ook veel tevredener over het eindresultaat.

2 likes

Gelukkig gebruik ik dan van eerste dag Elma, want ik ga heel veel op vakantie. :grin:

3 likes

Hoe drogen de platines en stenen bij jou? Ik hou altijd residu er op na, ik droog 5 minuten op de hoogste stand van het mandje en dan
qua snelheid vanwege gebrek aan weerstand het minimale. Doen jullie dit anders?

Ohja tevens gaat de platine in het middelste mandje om te voorkomen dat deze dus te heet wordt en dan de shellac smelt van de balans en anker.

Is het residu van het schoonmaakmiddel, of is het uurwerk gewoon nog niet helemaal schoon? Pen jij het vooraf uit? Als het heel vies is zou ik eerst handmatig even een eerste ronde doen (wasbenzine, kwastje).

Ik spoel in Elma suprol pro en rinse na dat ik de platines met de hand van grootste vuil heb verlost. En is echt de oplossing zelf waar kleine druppeltjes van achter blijven op de stenen en de platines.

Vreemd. Je draait de vloeistof er wel af voordat je naar de volgende pot gaat? Misschien iets langer/harder proberen?

Ja zou dat kunnen proberen nog, maar heb eerder het gevoel dat de vloeistof niet voldoende verdampt in de heater. Ofwel dat er niet genoeg warme lucht langs de onderdelen komt (mandje is wel heet)

1 like

Ja, dat “uitschudden” moet wel dacht ik? Ik laat het mandje boven elke pot 2 minuten draaien aan laagste snelheid (wegens geen weerstand) alvorens naar de volgende te gaan. Grote merendeel van de vloeistof is dan al weg en moet niet verdampen.

Dat is precies de fout, toerental moet bij een wasmachine bij het centrifugeren ook hoog zijn om een redelijk droge was eruit te krijgen.

2 minuten uitslingeren na elk bad is prima en drogen doe ik 9 minuten

4 likes

Ja, dat is al behoorlijk snel vond ik, met enkel wat luchtweerstand zag het er al vrij griezelig uit. Had wat schrik voor de middelpuntvliedende kracht. Laat jij die op hogere/volle motorkracht uitslingeren? :thinking:

Mijn Greiner ACS 900 laat ik met 1300 omw / min. tussen de baden draaien. Heb hem eens op 900 gezet maar dat is te weinig.

1 like

Ga dit proberen volgende keer

Maar draait een Elma niet altijd dezelfde snelheid? En dat de potmeter alleen zorgt dat de kracht verschillend is. Oftewel, bij meer weerstand (door vloeistof) moet je hem hoger zetten voor dezelfde omwentelingen?

Hoorde ooit van een leraar op de Vakschool dat in de 50e jaren van de vorige eeuw nog handmatig de uurwerken werden gereinigd / gespoeld.

Drogen gebeurde toen echt nog handmatig door het uurwerk aan een touwtje te knopen en snel rond te slingeren.

Werkte ook wel maar je touwtje moet niet knappen. Dat laatste was dus wel eens gebeurd bij een collega.

Betrof een JLC cal 101 uurwerk ( zeer klein staaf uurwerk ) en hij had nog getracht om het uurwerk met zijn schoen op te vangen. Hij was echter een fractie te laat en het uurwerk zat vast tussen de neus van schoen en de plint. Heeft de beste man een week bezig gehouden :grimacing:

3 likes

Denk ik niet, er is duidelijk verschil in draaisnelheid als je aan de knop draait :grinning:

Het ding heeft niet echt een goede regeling. Het is gewoon een potmeter die een spanningsval regelt. Loopt de motor vrij, loopt er de minste stroom, is de spanningsval over de potmeter lager, krijgt de motor meer spanning.
Is er een belasting (vloeistof met mandje) loopt er een hogere stroom, spanningsval over potmeter is dan hoger, blijft er minder over voor de motor, lager toerental.

2 likes