Ik vind het leuk om regelmatig van horloge te wisselen en het is eindelijk weer tijd om iets leuks uit te kiezen. Waar ik dol op ben is het proberen van van alles en nog wat, daarom kom ik regelmatig aan met apartere horloges (mits voor een enigszins normaal bedrag aan te schaffen). Nu ben ik dol op ‘‘tonneau’’ shaped horloges maar zowel een rechthoekig model Patek Philippe en Vacheron Royal Eagle te hebben gehad ga ik toch maar afstappen van deze vorm en wil ik weer alleen maar ronde horloges. Ik had eigenlijk als plan om een Patek Philippe 5098 aan te schaffen wat vooral als reden had dat ik de wijzerplaat vreselijk mooi vind:
De guilloche wijzerplaat is echt prachtig. Ook heb ik een erg nette deal gekregen voor een platinum uitvoering in Duitsland. Ik heb deze echter laten schieten omdat elke keer dat ik een horloge in deze vorm koop er mega veel op verlies omdat er vrijwel niemand is die dergelijke horloges wilt kopen. Ik ben niet uit op winst maken, zelfs niet op quitte spelen maar de laatste twee heb ik door mijn ongeduld wel zo veel verlies op gemaakt dat ik dit maar eens moet inzien. Dit is bij aanschaf nooit een probleem omdat ik het horloge zelf mooi vind en het mij dan niet zo veel uitmaakt dat ik een van de weinige ben die deze vorm prachtig vind. Wanneer ik na een jaar weer uitgekeken ben verandert deze mening en wordt het horloge een last omdat ik eraan vast zit (ik weet het nooit verkopen is ook een optie, maar helaas heb ik een kronkel in de bovenkamer wat mij dwingt om regelmatig verandering te zien in mijn collectie).
De guilloche wijzerplaat is wel blijven hangen en toen kwam ik redelijk snel uit bij Breguet die vrijwel alleen maar guilloche wijzerplaten maakt. Nu zijn er twee horloges van Breguet die mij erg aanspreken:
De Breguet 5967BA (geel goud, 41mm, extreem plat, verschrikkelijk mooie wijzerplaat (doet me denken aan Escher) en een handopwinder.
Beide horloges spreken mij evenveel aan en beide horloges bevinden zich in dezelfde prijsklasse. De Marine is meer een aanvulling op mijn huidige collectie en past precies tussen de Seadweller en de witgouden Lange 1 (die pas in februari terug is ) maar ook de 5967 vind ik een aanvulling omdat deze juist weer meer dressy is tov de Lange. Lastig lastig. Nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening en of er wellicht nog andere keuzes zijn die ik absoluut over het hoofd heb gezien. Mijn eisen zijn: goud, display caseback, traditioneel merk met mooie geschiedenis en niet onder de 36mm en eigenlijk wel een guilloche wijzerplaat.
Ja echt een kanon, past goed bij de rest van je verzameling. Misschien is een leuke roadtrip - meen me te herinneren dat je laatste horloges ook werden vergezeld van wat kilometer vreten- naar rusland wat voor je om hem op te halen, daar liggen er genoeg
De combinatie van blauwe wijzers, gouden kast, zilveren dial en groene lume vind ik niet echt geslaagd. En dan ook nog eens die band erbij… veel kleuren die niet echt bij elkaar passen als je het mij vraagt… ik word een beetje zeeziek van die Marine
Ja het zijn beide geen waardevaste horloges maar de stijl en geschiedenis spreekt mij heel erg aan. Ik ben ook redelijk overtuigd dat ik voor een Breguet zal kiezen de aankomende dagen/weken.
Dat vind ik een erg mooie keuze. Maar in deze prijsklasse kom ik ongeveer uit op een 5196 of 5119. Dit zijn een sublieme keuzes waar daadwerkelijk alles perfect aan is. Maar ik vind de calatrava’s in deze prijs saaier dan mijn Lange en niet flamboyant genoeg
Mocht mijn Lange nog plaatsmaken dan is dat mijn eerste keuze
Ik vind de lange juist wat sportiever… vanwege al de dials.
Flashy is een calatrava niet echt nee. Ik denk dat een dresser prima kan met een SD en Lange 1 ernaast.
Vind de Breguets hierboven (mn de marine) bijv snel teveel in het vaarwater zitten van de Lange en dat wint de duitser, terwijl voor mij die 5967BA het zou afleggen tegen een PP.