HEQ/HAQ/thermocompensated only

Zag in de handleiding dat dit waarschijnlijk buiten de range valt.

7 likes

:sweat_smile:

6 likes

6 likes

Een man met een precista en een kryten avatar moet wel een link met de uk hebben of niet?!

Toch wel ja. Het begon ooit met de zoektocht naar een ATP (het werd een Moeris uit ca. 1938) die ik gebruikte bij re-enactment van Britse WO2. Verder Britse hifi, basgitaar van Engelse makelij en vergeet de Britse humor niet :wink:

2 likes

Beste HAQ-ers, help deze analoog s.v.p. met ;

:pray: want hij loopt al 1 sec p/dag achter en dat trek ik niet meer :joy:

Altijd de exacte tijd :wink:

3 likes

Prachtig horloge, maar radio controlled en GPS doen in dit topic niet mee omdat de uurwerken een gewone +/- 15 sec per maand doen.

Sorry man.

3 likes

Ahhhhh, dacht ik een keer mee te mogen doen :face_with_raised_eyebrow:

Dan zal ik iets anders moeten verzinnen :thinking:

1 like

We staan die posts oogluikend toe omdat die Oceanus lijn van Casio verschrikkelijk cool is. :+1::+1::+1:

3 likes

Goedemorgen Majesteit :kissing_heart:

2 likes

Dat een Quartz COSC gecertificeerd is maakt het trouwens nog niet tot een heel nauwkeurig uurwerk. De Quartz COSC norm staat een afwijking toe van 0,07sec/dag, wat neerkomt op iets meer dan 25sec/jaar. Daar gaan de echt nauwkeurige Quartz uurwerken ver onder, en die hebben geen COSC certificering aangevraagd omdat hun eigen normen veel strenger zijn dan dat. Dus COSC is voor Quartz nauwelijks relevant als je op zoek bent naar serieus nauwkeurige uurwerken.

https://www.cosc.swiss/en/certification/quartz-movements

1 like

Bevoorrechte positie dus. Maar ik snap wat je bedoelt :wink:

1 like

Bij kwarts werkt het alleen iets anders dan bij mechanisch doordat de afwijking fluctueert tgv temperatuur. De afwijking per jaar bepalen is dus geen kwestie van de afwijking per dag x 365 dagen. Ook niet mét thermocompensatie trouwens als ik de handleiding van mijn Chronomaster goed lees.

1 like

Toch geven Grand Seiko e.d. een afwijking per jaar aan van 10 of 5 seconden (als ze een ster op de wijzerplaat hebben). Hoe zie je die standaard dan tov de COSC specificatie?

1 like

1 like

Ik zal het GS handboek er bij pakken. Ik heb het vermoeden dat die 10 sec per jaar van GS conservatiever zijn dan die vijf per jaar van Citizen, maar ik kan me daar in vergissen.

5 likes

Ik kan dit beestje hier ook wel zetten

8F56 met een nauwkeurigheid van 20 sec/year. Helemaal niet gek hoor. Zeker als je de nieuwprijs van toen in ogenschouw neemt.

3 likes