(Her)introduceren Murphsy

Even voorstellen, of eigenlijk opnieuw voorstellen… Ik ben namelijk een terugkerend oud lezer! Een aantal van jullie heeft wel eens een horloge van me gekocht, of aan me verkocht. Een mix van vintage en nieuw. Vintage Seiko’s, nieuwe Tag (Aquaracer blijft :ok_hand:), Omega (oude Seamaster diver, nieuwe Seamaster diver). Van alles wat.

Zo’n vier jaar geleden had ik mijn zinnen gezet op een Oysterquartz, de 17014 om precies te zijn. De hoekige kast, de geïntegreerde bracelet, helemaal goed.

Mijn Tag Heuer, Omega, Bulova en Seiko(‘s) verkocht en op zoek gegaan. Maar de prijzen stegen snel, en het beoordelen van zo’n vintage klok op basis van c24 foto’s viel me zwaar.

Mijn favoriete vintage Seiko vertoonde ondertussen wat kuren. Tijd bijhouden bleek een brug te ver voor het oudje. Reparatie mislukte tweemaal. Frustratie.

In de tussentijd droeg ik een Apple Watch.

Het zoeken viel me zwaar. Kostte veel tijd, én eigenlijk leek alles op c24 onbetrouwbaar. Polijstende Italianen, ugh. Dus ik kocht niks. De Maurice Lacroix Aikon kwam uit, even geprobeerd… heel tof horloge, maar is het een Oysterquartz?

Alleen de Apple Watch bleef.

Jaren later merk ik dat ik er aan toe ben om de Apple Watch voor fietsen en hardlopen te gebruiken, en dat ik voor werkdagen iets mechanisch wil.

Gekozen heb ik nog niet. Dus voorlopig geen foto’s…

Funds heb ik klaarstaan. Dus het blauwe deel is vogelvrij :crazy_face:

Mijn huidige prospects:

Seiko Poque (maar vintage gedoe, en veel gerommel), Tissot PRX (maar misschien net niet speciaal genoeg?), Omega Seamaster Diver (2264.50.00 of 2531.80), IWC Ingenieur (maar misschien net te duur), en natuurlijk de Oysterquartz al is die inmiddels in prijs verdubbeld en daarmee buiten budget.

Misschien eens een bezoekje aan AWCO wagen, voor vintage die misschien wel direct betrouwbaar is.

25 likes

Welkom terug, als ik het zo lees zou ik idd naar een winkel ofzo gaan en waarschijnlijk iets nieuws overwegen … keuze genoeg in mooie nieuwe horloges met een vintage uitstraling :slight_smile::+1:

1 like

Welkom terug :+1:

1 like

Welkom terug. Fijn omtrent lezen dat je weer klaar bent voor een echt horloge :stuck_out_tongue_winking_eye:
Kijk ter oriëntatie ook eens op Montro voor de Oysterquartz

1 like

Welkom terug en goede jacht :wink:

Welkom terug op HF! Ik meen te lezen dat jij openstaat voor zowel goede vintage, als nieuw/jong gebruikt. Misschien ken je ze al, maar ik zou ook zeker even kijken bij de op HF goed bekendstaande adressen als Ten2Two, Q-watches en B&O Watches. Succes en veel plezier met het vinden van jouw perfecte horloge! En houd ons op de hoogte! We denken graag mee!:slightly_smiling_face:

3 likes

Welkom terug!

Welkom terug!

Welkom terug, daar gaat je spaargeld… :grin:

Welkom terug!
Geniet van je zoektocht en de aankoop die gaat doen :wink: :+1:t2:

Welcome back!

Welkom terug, wat moet je als horloge liefhebber zonder het HF :wink:. Maar wel een leuke introductie, hoop dat je toch die Oysterquartz voor een redelijke prijs weet te vinden. Tja en online kopen bij c24 zit altijd wel met een vintage een risico in, gewoon kijken bij wat TagEd zegt die zijn betrouwbaar of zoals je zelf zegt bij AWCO. En ja denk niet dat je onder de 6 tot 8 k komt. Kijk ook eens bij Gassan en S&C pre-owned maar die weten wel de prijzen te maken. Het gaat er uiteindelijk wel om dat je een mooie betrouwbare Oysterquartz weet te vinden. Succes met je zoektocht :+1:

Bedankt allemaal voor het warme welkom :pray: ik ga rustig me oriënteren. Ik ga of voor een recente occasion, het liefst via hf of een Nederlandse dealer (ten2two, wristcandy, awco, nog andere?), of voor een nieuwe (maar dan een segmentje lager).

Tweedehands denk ik aan een Seamaster Diver, een IWC Ingenieur, Oyster Perpetual of stiekem een Datejust. Al weet ik oprecht niet of ik een Rolex aandurf, ik gebruik veel openbaar vervoer in Amsterdam.

Nieuw is de Tissot PRX groen of blauw of de Tudor Ranger op bracelet een leuke optie. Ik hoop ook nog een Moonswatch op te pikken. Voor de lol.

De Oysterquartz is nu even van de lijst. Die frustratie ga ik niet nog eens aan :joy:

Kan niet fout gaan dit!

Aiaiaiaiai. :rofl::+1:

Misschien een kromme vraag in dit topic, maar in hoeverre levert een OQ nu op? in hoeverre heb je er in verdiept? Ik heb er werkelijk geen beeld op & chrono staat al maanden op dezelfde waarde in deze staat.

1 like

Welkom terug.

Koop een GS quartz of The Citizen Chronomaster, en kijk de komende 50 jaar niet meer om.

Geen gezeik met vintage, nauwelijks onderhoud, superlatieve prestaties en prachtige afwerking worden je deel.

1 like

Staat beoordelen vind ik dus heel moeilijk. Dat is een van de dingen die me tegenhoud. Verder is wel/geen box en papieren, wel/geen recente service belangrijk.

De spreiding loopt zo een beetje van €5k tot €11k.

Toen ik begon met zoeken begon het rond de €3.5k. Ik zou nu maximaal €5k uitgeven voor één horloge.

Ik begrijp je punt, maar beide merken doen mij helemaal niks in het hogere segment. Sommige modellen vind im prachtig, maar ik moet dan toch erkennen dat ik een Zwitser wil…

Ik heb dat altijd een curieus fenomeen gevonden.

Ik snap mensen die zeggen dat de vormtaal van horloge x of merk y ze meer aanspreekt, maar “een Zwitser willen”? Tja. Dat hele land doet me dan weer niks. Althans, niet meer of minder dan welk ander land er om heen. Nu ik er bij nadenk vind ik Italië leuker. En Frankrijk ook. Zwitserland doet me dus toch minder, misschien omdat ik kaasfondue haat. :slight_smile:

Maar goed, iedere gek z’n gebrek uiteraard. Als wij niet allemaal volkomen irrationele tikken hadden zou het hier heel erg stil worden op het forum.

tumbleweed-gif-6

Nou Zwitserland an sich doet mij ook vrij weinig. Ga liever naar Oostenrijk. Maar ik gebruikte het nu als opsomming van merken, de riedel Omega, Rolex, IWC, als het ware.

Geen kleintjes of independents als Louis Erard’s Terracotta in 37mm, de Oris Big Crown x Cervo Volante, misschien een wat hoekiger Formex Essence 39, een fijne Nivada Grenchen chrono, een Excelsior Park of misschien zelfs wel een Longines Spirit GMT of Hamilton Intra-matic chronograaf?

Zoals je merkt, ik ben eerder geneigd om richting een soort vintage uitstraling te gaan… Maar als je wat meer geld aan een geïntegreerd-stalen-band horloge uit wilt geven zou ik nog een Zenith Defy Skyline in de race willen gooien.

Of uiteraard een Cartier Santos op staal.

2 likes