Herstel lumen op 1e horloge van mijn vader

Hallo, weten jullie waar ik de lumen kan laten herstellen? Liefst in het noorden van het land…! Het is het 1e horloge dat mijn vader in 1952 heeft gekocht en ik wil het graag weer in ere herstellen. Alvast dank! Groeten Frank

1 like

Dat wordt waarschijnlijk erg lelijk. Ik zou het zo houden.

Hoezo? Witte kern in de wijzers zal niet misstaan hoor.

Op relumen zeg ik eigenlijk altijd: nee. Authenticiteit gaat voor mij boven alles.

1 like

Om wat @Jurtz zegt.

1 like

Ik zou m zo laten. De tand des tijds heeft ook waarde, zeker voor een erfstukje. En met relumen wordt ie er echt niet fraaier op.

Ook ik zou hem zo laten…

Dank voor jullie reacties! Het wordt er niet beter op dus… dan denk ik er aan om ook de oude lumen van de kleine wijzer te laten halen (en zo de witte kernen te krijgen wat @Hornet zegt) en de wijzers schoon te laten maken. Enig idee waar ik dat kan laten doen?

Alles bij een horlogemaker… niet een juwelier.

Ik ben iets minder strikt. Wijzers laten relumen kan prima mits er een goede kleur gebruikt wordt en de horlogemaker het goed kan. Kan je eventueel ook aanwezig radioactief materiaal laten verwijderen.

Aan de andere kant… origineel is wel beter. Je kan eventueel ook de nog aanwezige lume laten fixeren.

Ik zou wel van de plaat afblijven.

Je wilt niet effect (groene wijzers :face_vomiting:)

IMG_1525

Ik ga dit horloge wel laten relumen om van de groene wijzers af te komen…

2 likes

Ik kan wel netjes relumen ook een mooie vintage kleur is geen probleem. Maar ik werk liever niet aan radium horloges. Zeker niet als ik het radioactieve materiaal er uit moet krabben. Dan is mijn hele werkplek besmet.

2 likes

Kijk, een voorbeeld van vernieuwde lume op een vintage horloge. Doet gewoon pijn aan je ogen die lume. Ik zou het niet doen.

3 likes

Volgens mij heeft @Proenski wel voorbeelden van door mij mooi herstelde lume.

Ik zou het ook niet erg vinden als het faux patina lume is die niet werkt.

Ik zou die uren wijzer gewoon leeg laten halen en het verder niet meer vullen.

Nou nou er zijn ook mensen die echt perfect wijzers kunnen relumen.

Deze wijzers zijn gerelumed om te machten met de dial.

1 like

Maar wat is er ooit met die dial gebeurt?

Hij was niet waterdicht… daardoor heeft mijn vader de originele dail (prisma) die niet goed meer was laten vervangen door deze ‘Neptunus’. Daardoor zijn ook de wijzers aangetast en toen ik hem dit jaar kreeg heb ik hem laten servicen waarbij van de lange wijzer de oude lume is ‘gevallen’. (Toen is er ook een nieuw glas op gekomen).

Mooi!

Daar ben ik ook naar op zoek, hoeft niet te ‘shinen’ van mij!

Ik lees hier op het forum dat het gebruik van radium rond 1945/1950 is beëindigd. Het horloge is gekocht (voor 70 gulden wat destijds zijn 1e vakantiegeld twv een maandsalaris was :blush:) in 1952 dus ik weet niet of er radium is gebruikt voor de wijzers.