Hoi,
Is er hier iemand die mijn Tissot Veloci T Chrono kan herstellen?
Uurwerk is gevallen, en de secondenwijzer is losgekomen.
Tevens werkt het horloge niet meer.
Het horloge heeft het ETA C01211 (basis Lemania 5100) caliber
Ik heb immers geen zin om het horloge te laten opsturen naar Tissot, en een torenhoge factuur te betalen.
Wellicht handig om er bij te zetten welke regio? Er zijn volgens mij behoorlijk wat leden hier die dit zouden kunnen.
Die secondenwijzer is over het algemeen het probleem niet.
Wat er verder mis is zal blijft nog een beetje de vraag.
Je wilt dus naar iemand toe die onderdelen kan krijgen.
Ik begreep trouwens dat Tissot helemaal niet zo duur is qua service… 290 SFR voor een volledige service.
Dan heb je weer 2 jaar garantie.
Ook voor een chrono?
Overigens zijn dat wel de prijzigere uurwerken voor service.
Dat is de prijs voor een full service van een mechanische chronograaf volgens de officiële prijslijst van Tissot.
Ja dus. Veel goedkoper ga je onafhankelijk niet vinden voor een chrono
Ik ben bang dat het doorsturen word, het is een vrij nieuw Caliber waarbij ze het echappement ( anker en ankerrad van kunstof hebben gemaakt), denk niet dat er veel horlogemakers blij van worden.
Plastic fantastic dus…
Rotzooi m.i.
Er zijn zat vintage uurwerken, waarin een plastic onderdeel in is verwerkt en die, na vele jaren gebruik, nog steeds prima lopen. Het probleem is vaak de verkrijgbaarheid na jaren, bij een defect.
Ik geloof niet dat Tissot hun goede naam op het spel zet, door rotzooi te verkopen.
Er is een discrepantie tussen de delrin (zelfsmerende) rem op de Omega 861, de plastic ring in de 7750 en een echappement uit kunststof.
Dat laatste is niet op “longevity” gemaakt.
Wel op ernstig beperken van de service-opties, want het wordt hiermee een vervangingsdeel.
Dit, terwijl een metalen echappement met robijntjes in het anker probleemloos 100 jaar kan functioneren.
Google ook even de Tissot quartz uurwerken. Alles verlijmd en gesealed. Niets aan te vervangen of repareren. Tissot nu is niet Tissot 20 of 50 jaar geleden.
Ik ben van regio Gent in België
Het is ook gericht op het aanbieden van goedkopere horloges, dit soort binnenwerk wordt gebruikt om chronografen aan te bieden op een lager prijspunt dan de 7750 afgeleide binnenwerken.
Wat quartz betreft redelijk hetzelfde. Gezien de enorme hoge uurprijzen voor (deskundige) arbeid in de Westerse wereld is het vele malen goedkoper om er gewoon een nieuw quartz binnenwerk in te stoppen. En als je het toch niet gaat herstellen, waarom dan niet lijmen? Geen fijne evolutie, maar niet geheel onlogisch. Daar staat Tissot helemaal niet alleen in.
Ik denk dat, gezien de aard van dit soort binnenwerken, opsturen naar Tissot de goedkoopste optie zal zijn. Dit lijkt mij een binnenwerk dat de meeste onafhankelijke horlogemakers niet goed zullen kennen en beschikbaarheid van onderdelen lijkt mij ook een probleem. Plus voor de prijzen die Tissot hanteert ga je bij een onafhankelijk horlogemaker ook niet ver geraken.
Hele redelijke prijzen bij Tissot hoor, ik zou hem gewoon opsturen.
Horende dat er plastic onderdelen in zitten verwacht je dat er bij een val een van deze onderdelen het leven heeft gegeven.
Straks maakt iemand onafhankelijk hem open, kan hij hem niet maken en moet je hem alsnog opsturen.
Dus als ik het goed begrijp is Tissot zo een beetje een ‘rotzooi’ merk geworden?
ziehier het caliber
Nee ik vind rotzooi wat kort door de bocht.
Er is kosten besparing gegaan om binnen een price bracket te komen
Nee hoor, helemaal geen rotzooi merk. Heb er zelf 2 en mijn vrouw heeft er 1. Gewoon kwalitatief goede horloges. Uiteraard zal het qua kwaliteit van de gebruikte materialen het afleggen tegen bijvoorbeeld Omega, maar dan zit je ook gewoon weer in een heel andere prijsrange.
Het is een merk geworden dat trots zegt Zwitsers te zijn (de suggestie van duurzaamheid, betrouwbaarheid en kwaliteit komt daar vanaf), maar feitelijk een Chinese vervangingsfilosofie heeft voor de uurwerkjes.
Plastic échappements (let wel, ik heb het niet over innovatieve high tech materialen zoals silicium, dat gekozen wordt vanwege de lage massa en ongevoeligheid voor magnetisme)vallen bij mij gewoon in de rubriek rotzooi.
Deze horloges zullen vermoedelijk geen service krijgen, maar direct een ruiluurwerk.
Het is niet nodig op deze manier.
De eta 2824 die als basis voor veel Tissots gebruikt is kost in eenvoudige versie geen drol om te maken en loopt bijkans eeuwig. De Lémania 5100, waar dit horloge van TS op is gebaseerd? Idem.
Kijk ook naar een instap Seiko. Kost nog minder, loopt ook door en door en door en is geheel te servicen.
Een mechanische chronograaf kost bij Seiko veel meer dan bij Tissot, volgens mij is dit uurwerk wel een van de goedkoopste op dat gebied. Dus in zoverre hebben die “wegwerpuurwerken” wel een functie
Overigens ben ik er zelf ook geen fan van, ik hoef ook geen uurwerken die niet geserviced kunnen worden. Zodra de onderdelen op zijn is het klaar en kun je het hele horloge weggooien
Dat hoeft zeker niet zo te zijn hoor, de ETA C01.211 zou op zich prima te servicen kunnen zijn. Klopt dat het escapement van deze van Delrin gemaakt is, maar ook dat onderdeel is (indien nodig) prima vervangbaar zonder het hele binnenwerk te moeten weggooien. Er is nog wel een wereld van verschil tussen binnenwerken zoals deze C01.211 en de “System 51” binnenwerken van Swatch die in principe niet bedoeld zijn om gedemonteerd te worden. Ik heb wel gehoord dat het door onafhankelijke horlogemakers moeilijk te servicen is.
EDIT: ik heb nog wat extra rondgesnord op Watchuseek en daar bevestiging gevonden dat Tissot het uurwerk vervangt bij een “service”. Jammer vind ik dat, want de opbouw ervan zou een onderhoud gewoon moeten toelaten. Misschien worden ze vervangen door gereviseerde exemplaren?