Herstellen wijzerplaat?

Beste forummers,

Ik twijfel of ik een oude wijzerplaat wil laten herstellen, als het überhaupt te herstellen is. De plaat in huidige conditie is, zoals te zien, behoorlijk brak. Enerzijds houd ik wel van patina en het geeft het horloge karakter. Anderzijds ben ik ook wel erg benieuwd naar hoe het horloge eruit zou zien als de plaat opgemaakt is. Is er wellicht iemand bekend met een goede hersteller en zijn er ervaringen op dat vlak?

(crosspost)

3 likes

Is dit zilver? Anders zou een kort badje in zilver-dip een pak kunnen doen. Oxidatie weg, de rest zou normaalgezien intact moeten blijven dan.

@Jenneke kassa vier? Wat denk jij? :smile:

3 likes

Misschien weet @Vintagewatchstuff hier ook wel raad mee

2 likes

ik ga meestal op zoek naar een originele wijzerplaat die er beter uit ziet, alleen zal dat voor rolex niet zo simpel zijn en als je ze vindt, gaat ze een fortuintje kosten. In de hele collectie hier is er 1 redial, zo is het horloge ook aangekocht en ben al een aantal jaar op zoek naar een originele vervangende plaat. Ik heb een voorkeur voor originele platen ipv redials, maar ik begrijp ook wel dat deze plaat niet dadelijk aantrekkelijk meer is en dat een redial het overwegen waard is. Qua goede adressen, geen flauw idee, zoals gezegd hier zijn geen redials op die ene na die de uitzondering op de regel is en die was al “rediald” toen ie hier aan kwam

3 likes

99% van de tijd ga je er op achteruit.

Zou deze flippen en een betere kopen.

Niet met zilver. Daar heb ik al talloze herrijzenissen van gezien - patina blijft, nog steeds origineel, maar het “vuil” is weg.

Geen idee of die hier effectief ook zilver is natuurlijk, maar het heeft er alvast wel wat van weg.

Rest de vraag hoeveel geld je kwijt bent als die wijzerplaat effectief naar de Claude gaat bij een poging. :smile:

3 likes

Kan me dit mooie topic nog herinneren. Zeer mooi resultaat

3 likes

Dit ga je er niet afkrijgen zonder de opdruk aan te tasten. Heb het al een paar keer gehad en het word er echt niet mooier op. Zo laten of een andere dial zoeken. Het enige dat je kan proberen is met een heel zacht borsteltje en wat lucht proberen het meest oppervlakkige vuil te verwijderen. Zodra je met een vloeistof aan de gang gaat is het afgelopen gok ik.

1 like

Ik gruwel van opnieuw opgemaakte wijzerplaten. Je ziet het altijd. Maar er zijn ook genoeg verzamelaars die liever een strakke plaat hebben. Het is aan jezelf om te bepalen wanneer hij te ver heen is. Een vervangende wijzerplaat vinden lijkt mij een hopeloze zaak.

En als je deze te ver heen vindt, dan kan een herstel experiment geen kwaad. Opmaken kan altijd nog. Ik verwacht inderdaad zilver @LVA. Mogelijk staat dit op de achterkant (of je ziet het aan de kleur daar…). De track en cijfers lijken mij hard enameled. Vergelijkbaar met Gruen. Het logo Rolex mogelijk ook. De subseconds track is zeker risicovol. Niet wrijven, enkel kort dippen en afspoelen. Onder microscoop met vaste hand cijfers bijwerken is ook een optie.

Opmaken kan bij Uurwerkatelier Meeus in Antwerpen. Dit zal niet goedkoop zijn. Of je maakt een foto van de wijzerplaat, bewerkt deze in paint oid en maakt een printje. Kun je zien hoe het eruit ziet. :woman_shrugging:

Heb je specifiek ervaring met vergelijkbare (rolex) wijzerplaten uit die tijd (jaren 20/30)? En hoe heb je dit aangepakt? Ik heb namelijk andere ervaringen (en bij anderen ook goede resultaten gezien).

4 likes

Dat is de 1%. Maar dan nog neem je risico.

Overigens heb ik ook wel mooi werk gezien van oa @Martijn met het wegpoetsen van vlekjes en smetjes, maar dat is vaak wel erg lokaal.

Met een zilver-dip krijg je het zilver mooier/schoner maar de markers en cijfers krijg je niet terug. (Zie dat die al missen.) Als je dat niet erg vindt is het een kort dipje waard. Zo wel, wordt het echt een redial of een nieuwe zoeken.

1 like