Het is ook niet onmogelijk dat de nieuwere generaties anders tegen horloges en sieraden aankijken. Net als tegen auto’s.
Geloof ik ook, toch zie ik nog best veel jongeren met horloge’s om lopen.
Interessant artikel, ik denk dat niemand natuurlijk echt kan voorspellen wat er gaat gebeuren.
Maar als ik zelf lekker in lauwe koffiedik mag kijken dan denk ik dat de daling wel even voortzet, maar dat er uiteindelijk wel weer een tegenbeweging komt. Technologie moeheid is al een bestaand fenomeen. Helemaal weg gaan horloges denk ik sowieso niet. Het enige gevaar is wel dat horloges het vooral van emotie moeten hebben(laten we eerlijk zijn). En 3x raden waar Apple goed in is om te creëren rond een product, juist emotie.
Voor mezelf is een Apple watch sowieso niks, ben groot liefhebber van tech en dat soort zaken. Maar heb een smartwatch geprobeerd en vond het vooral een afleiding.
Bedankt voor het delen van het bericht.
De tijd zal het leren. Al denk ik wel dat de markt kleiner zal worden…
Van mij mag de markt wel krimpen eerlijk gezegd, met daardoor een groter aanbod. Vooral in de vintage markt, waar de prijzen de pan uit zijn gesprongen. Een leuke oude Omega Speedmaster 105.003 voor rond EUR 3.000 of zo. Het zal wel bij dromen blijven.
Mij bekruipt toch het gevoel dat hier Apples met Peren worden vergeleken. Een Apple watch is een stuk technologie wat oa de tijd kan weergeven, en wordt aan de pols gedragen zodat het kan functioneren als een horloge.
In combinatie met andere Apple producten biedt dat meerwaarde, de markt is natuurlijk enorm, maar zou dit op termijn echt een bedreiging voor de Zwitserse horloge industrie betekenen?
Ik denk dat het mogelijk van invloed gaat zijn, maar er zijn dan nog zoveel andere oorzaken waardoor de omzetten dalen. Verzadiging van Aziatische markten is daar één van. Maar ook, maar dat is mijn gevoel, een ongezonde verhouding tussen de gewone afzetkanalen en de grijze markt. Zonder grijze markt zou de hele handel wellicht in kunnen storten door het strenge verkoopbeleid van de grote merken. Ik denk dat hier meer bedreiging in schuilt, als de opkomst van de smart watch, want het publiek wat zo’n ding koopt, heb ik nog nooit met een horloge om zien lopen, laat staan een duurder mechanisch exemplaar.
We hebben al vaker soortgelijke berichten over dit onderwerp voorbij zien komen hier. Feit is dat er een structurele daling is van de “Swiss Made” export in grofweg alle prijsklassen en bijna alle exportgebieden.
Ik zie geen signaleren dat dit op korte- of zelfs wat langere termijn om zal buigen. Niet zozeer alleen maar door de opkomst van de Smartwatch, maar ook doordat de gros van de doelgroepen minder te besteden hebben, er overproductie is, de prijzen opgeblazen zijn terwijl juist de nieuwe generatie minder interesse heeft in traditionele horloges.
Ik denk dat Zwitserland er hard aan moet werken om, na de quartz crisis, niet nogmaals in zo’n grote shake out te komen. Ik hoop dat ze het tij kunnen keren.
Dat wij hier over ouwehoeren, daarmee heeft die Tim Cook toch weer mooi zijn zin…
Het zoveelste loos alarm. Meestal veroorzaakt door een paar elektronica freaks of Apple fanaten.
Al staat Apple op 1…het zal nooit een Zwitsers horloge worden dus zolang er liefhebbers zijn(en mensen die wat meer te besteden hebben), zullen deze blijven bestaan.
Nog een leuke:
Dit dus.
Dat niet. “het zal nooit een Zwitsers horloge worden”, dat vinden jij en ik, maar de massa bepaalt.
"dus zolang er liefhebbers zijn(en mensen die wat meer te besteden hebben), zullen deze blijven bestaan."
De liefhebbers vormen maar een kleine fractie van de populatie consumenten, de rest verandert kennelijk in hoog tempo hun bestedingsgedrag. De transitie van een massaprodukt naar een nicheprodukt zal vele economische slachtoffers geven. Het is een krimpmarkt vanwege alle redenen die Motoskooly noemt, en alleen al de laatstgenoemde is killing.
Er kan grote turbulentie ontstaan en als gevolg daarvan bokkesprongen, misschien wel een slachting. Mijn glazen bol zegt: Parnis koopt Ebel, Swatch laat Longines smartwatches maken als TAG tegenhanger, Rolex experimenteert met een verwisselbare click in Android module in een Oyster case, maar ook faillisementen zullen we zien.
- High end blijft bestaan maar zal inkrimpen.
- Na de tot €1000 prijsklasse zal ook de tot €3000 klasse zwaar inboeten.
Het aanbod over de volle breedte zal verschralen.
Vintageprijzen zakken voorlopig NIET heel erg. (reden: vintage wordt gekocht door liefhebbers die liefhebbers blijven, hun budget blijft en stabilseert de prijzen. )
Dit is natuurlijk allemaal giswerk. Als je het anders ziet lopen, vertel eens waarom dan? cliogek?
Edit: bij nader inzien doe ik mezelf tekort, en is het niet eens allemaal giswerk
Ik zie beide zaken als totaal verschillend. Het digitale tijdperk heeft van het horloge definitief een sieraad gemaakt. Ik vind de Apple watch geen sieraad, maar een snel verouderende gadget, die weinig toevoegt aan de smartphone. Maar dat laatste is sec mijn visie.
Heb er zelf geen probleem mee als de prijzen zakken, heb ik weer meer te besteden.
Welke beide zaken precies?
Voor velen, maar voor anderen gaat het ook en soms vooral om de waardering voor het intrinsieke (mechanica, historie. Of functies voor mijn part). [quote=“tjeerd, post:25, topic:82198”]
Ik vind de Apple watch geen sieraad, maar een snel verouderende gadget, die weinig toevoegt aan de smartphone.
[/quote]
Mee eens, maar die Apple watch neemt wel de plaats aan de pols in voor velen. (Een smartwatch én een mechanisch uurwerk aan de ander pols kán wel maar gebeurt niet. Ziet er ook niet uit vind ik, en de massa met mij vermoedelijk. )
En afgezien van functie, ik denk dat de Apple watch voor een deel van de dragers wel degelijk ook een uiterlijk en communicerend effect heeft. De vermeende “cool” van Apple misschien, en {state of the art modern interactief online digitaal met de tijd mee}, en voor modaal een hogere uitgave dan de standaard Casio/Michael Kors van de Kijkshop (welstand). Hoe relatief ook vergeleken bij prijs van bv een SMP.
Hoe verschillend ook, de Apple watch is voorlopig mede oorzaak van de hoofdpijn in Zwitserland.
Ik denk ook dat Apple een grote concurrent van PP, Omega en Rolex gaat worden.
Omdat er iedere 2 jaar een verbeterde versie gaat komen waardoor je weer een nieuwe Apple moet kopen daar updaten na 3 jaar niet meer gaat.
Service beurtje van een mechanisch horloge hoeft pas na 5 jaar of langer en behoeft geen update/grade
(daar is veel minder aan verdiend)
Een Apple watch is een gadget voor fashion victims.
En Apple betrekt zijn grondstoffen op zeer bedenkelijke wijze.
Ze zijn te duur plus het oude bekende en never ending up grade verhaal.
Wie trapt hier nog in vraag ik me af?
Precies, de consumptierobots.
Van binnen lach ik me gek als ik er iemand mee zie lopen.
Apple is filth!
Grt.
Dat heb ik met alle horloges… levensgevaarlijke dingen die horloges
Ik kijk op mijn (mechanische) horloges wanneer ik daar zin in heb. Bij een Apple Watch - of eigenlijk bij alle smartwatches - is het andersom en bepaalt het horloge wanneer je kijkt.
Hoe mooi de techniek ook mag zijn, ik ga mijn leven niet laten leiden door nog meer tingeltjes, updates etc.
inkrimpen gebeurt van tijd tot tijd.
Dat zag je ook na 1969 toen Seiko het eerste quartzhorloge uitbracht en niet veel later alle Zwitserse merken in een crisis raakten.
Maar zelfs daar zijn de mechanisch automatische horloges doorheen gekomen. Een veredeld quartzhorloge met de naam Apple Watch van een rijk vent met Lunor brilletje, die het onnodige onmisbaar weet te maken, zal de Zwitsere merken nooit ten gronden richten.
De massa heeft nooit horloges van 1000, 3000 of meer Euro’s gekocht.
Ik zie de smartwatchgebruikers niet meer op grote schaal terugswitchen, zeker niet
als er nieuwe “killer apps” ten tonele verschijnen.
Verder boeien horloges het steeds meer mensen helemaal niet meer. Het was ooit net zo zeer een must-have als een smartwatch nu maar dat is voorbij.
Mensen gaan niet opeens weer paardrijden naar hun werk. Maar zet er een boom over op in de bar van de manege en ze hebben het een half uur later nog over.
Mijns inziens is de smartwatch een stap in een steeds verder voortschrijdende technologische ontwikkeling. Ik denk dat een smartwatch een gadget is van voorbijgaande aard, dat opgevolgd zal worden door technologisch geavanceerdere technieken, die geeneens om je pols zullen zitten, maar op een andere manier gedragen worden. Het beeldschermpje is veel te beperkend om maar iets te noemen.