Volgende zaterdag, vertrek ik voor een 5daags verblijf naar de Turkse hoofdstad (Ankara, voor wie het niet weet).
Ankara heeft als stad weinig te bieden op cultureel en toeristisch vlak. Echter, is het een waar shopping-paradijs !
Niet alleen zijn er vele shopping malls, het er is ook vergeven van horloge-zaken.
En we hebben het hier niet over de fake Rolexen die je in pakweg Bodrum, Antalya of Alanya kunt kopen voor nog steeds ‘te veel geld’, maar deftige zaken, waar je Tissots, Longines,Tag Heuer, M. Lacroix, Panerai…
Het interessante (en tevens gevaarlijke) aan mijn tripje, is dat vanwege de zwakke Turkse Lira, de horloges uit het duurdere segment, plots erg aantrekkelijk zitten qua prijs…
Zo komt bvb; mijn Tissot Powermatic 80 uit Ankara. Kost in de Lage Landen, 675 Euro, in Ankara (omgerekend naar Euro met huidige wisselkoers) : 525 Euro (ca. 2100 TL).
Dus spreken we hier op een ‘relatief’ betaalbaar horloge al over een fiks lagere prijs.
Ik weet dan ook niet of het een goed idee is, om het centrum van Ankara in te duiken, het gevaar loert er om elke hoek *
Mijn vrouw zal blij zijn met het weerzien, maar ze weet dat ze me moet weghouden uit buurten als Kizilay, waar de ene etalage nog uitnodigender is dan de andere en de Swiss made automaatjes me smekend zullen aanstaren met een blik van " neem me mee, alsjeblieft, ik ben goedkoper dan mijn broertjes in het dure Westen, en je wereldwijde garantie geldt ook op mij…"
Ik heb ginds mijn favoriete ‘store’, ETAP SAAT, bevindt zich gevaarlijk dicht bij de metro-uitgang, ze kennen me daar al, en de Longines Conquests en Tissots Visodates, M. Lacroix en andere schoonheden liggen vast en zeker netjes te blinken in de etalage. Ik heber zulke goede contacten met de gerant , dat ik voor mijn vrouw een Tissot Open Heart Powermatic 80 liet overkomen uit Zwitserland, want in Turkije uitverkocht, en een week later, slechts 450 Euro neertelde ipv 650. Met dank aan ETAP SAAT.
Ik kijk dus met gemengde gevoelens uit naar 03 juni, dan zal ik weer voet zetten op Turkse bodem. Misschien die Visa-kaart toch lmaar thuis laten ?
(*) dit is hoegenaamd geen verwijzing naar politiek-gerelateerde issues die in Turkije mochten spelen. Ik voel me als Vlaming perfect veilig in Ankara, hou van de warmhartigheid, en zal mijn Turkse vrienden weer snel missen, eens terug in het verdorven Westen