Het bouwen van een 'midtier' collectie (advies gevraagd!)

Goedemorgen horlogefanaten!

Ik wil graag beginnen aan het opbouwen van middelklasse horloge collectie van 5 horloges, zodat ik met elke gelegenheid een mooi klokje heb. Voorheen droeg ik vooral goedkope chinese horloge (MVMT, Daniel Wellington etc) omdat ik geen enkel besef had hoe slecht die horloges eigenlijk zijn voor de prijs. Hier ongeveer een richtlijn hoe ik het op wil bouwen, kunnen jullie mij verder helpen?

1) Diver Horloge … Glycine combat sub of Squale 1521 of Oris Aquis of SKX
2) Horloge met emotionele waarde- Junghans Tachymeter Quartz (zeldzaam)
3) Vintage Omega/ Hamilton Khaki oid
4) Seiko Sarb033/ Seiko 5 oid
5) Beater watch- Casio G shock GWM5610-1

Bij nummer 1,3 en 4 weet ik dus nog niet wat ik precies moet kiezen, om het zo uitgebalanceerd mogelijk te houden. Ik wil eigenlijk sowieso 1 seiko. Wat raden jullie mij aan? ik hoor het graag!

1 like

Gewoon kopen wat je zelf mooi vind en gaandeweg zul je dan wel tot een mooie collectie komen :wink:
Horloges die ik een jaar geleden totaal niks vond (Seiko Monster) vind ik nu helemaal geweldig en daar heb ik er nu dan ook 2 van.

Een horloge met een emotionele waarde kun je vooraf ook niet echt bepalen. Bij mij is dat bijvoorbeeld mijn eerste automatische horloge, maar bij een ander gaat dat een horloge van vader/opa zijn of iets dergelijks. Daar heeft de zeldzaamheid of de echte waarde van het horloge niet veel mee te maken vind ik.

Gewoon vooral hier veel lezen en rondkijken en dan zal een collectie van 5 misschien al te klein zijn :smiley:

1 like

Klinkt goed. Alleen snap ik niet zo goed waarom je meteen 5 wil. Begin anders eerst met een mooie Squale en kijk van daaruit stap voor stap verder? Gaandeweg gaat die lijst minimaal 89x veranderen trust me :joy:

6 likes

Een horloge collectie stel je niet samen, die groeit vanzelf :wink:

6 likes

Wat een eensgezindheid hier deze ochtend :+1:t2:

1 like

Il zou zeggen…

Skx007 met saffier als duiker, ondanks dat uk er zelf geen in mijn collectie heb is het een smaakvolle, betaalbare, superdegelijke duiker

Een Tissot Visodate als dresswatch

Een Poljot Sturmanskie als vintage chrono, seventies vibe horloe met redelijk
Modern formaat en superdegelijk 3133 chrono handopwinder uurwerk

Een gshock is niet mijn ding maar wel onverwoestbaar en onmiddels een design classic

Seagull 1963 nieuw horloge maar wel een kolomwiel chrono en vintage looks met domed plexi, supergave nato band swapper

4 likes

Als je sowieso een seiko wil begin dan lekker met een skx en kijk daarna weer verder.

2 likes

Dit. Mijn lijst is op 2j tijd al 3x aangepast…
Voor puntje 1, begin met de skx deze is pak goedkoper dan de rest die je opnoemt. Van daaruit kan je evolueren naar wat je juist wil in een duiker en kan je iets duurder kiezen (combat sub, aquis, samurai, turtle,…)

2 likes

Begin met een leuke Zwitser. Oris bijvoorbeeld, of Tissot als je budget iets lager is. Kijk hoe die bevalt. Dan merk je vanzelf wat de volgende stap moet worden. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan eerst Japanners en Chinezen te gaan verzamelen.

2 likes

Als je een horloge aanschaft volgen er zelf meer, zeker als je hier elke dag leest. Ik begon met een g-shock en een simpel quartz pulsartje. Daarna kwamen de khaki field, sarb035 en skx. De skx is al snel mijn beater geworden :sunglasses:

Zo te lezen wil je zo’n gelijke collectie. Je moet ook naar aankopen uitkijken is mijn advies.

2 likes

:point_up:

Ik gok dat ik nog 7-10 SKX’en ga kopen, omdat ik anders mijn ideeën niet kwijt kan en slaap mis. Maar dat terzijde, er zal in 2018 maar één horloge komen die ik niet weg doe.

Goed nadenken dus, en niet te snel de knoop doorhakken. Je kan de schmoneetjes maar één keer uitgeven.

1 like

@tpnvdb haha wat grappig zeg, ja zulke dingen zullen altijd veranderen zoals ik lokaal van andere forumleden las. De Junghans Tachymeter heb ik al reeds in mijn bezit :wink: misschien dat ik niet helemaal duidelijk was. Hij is van mijn vader geweest en heeft hem een jaar of 10 ook echt gedragen, vandaar dat ik hem best bijzonder vindt afgezien van het feit dat ze blijkbaar nietmeer op de markt zijn en nergens te vinden. Maar bedankt voor de tips, daar heb ik zeker wat aan :relaxed:

@jeroenderee :joy: daar heb je misschien wel gelijk in, wilde eigenlijk meer een richtlijn hoe ik het een beetje aan moest pakken

@BG1 bedankt voor je response, in die klokjes ga ik me eens verdiepen :+1:

@tomhster Oris lijkt me ook wel een zeer interessant merk ja. Waarom lijkt je dat beter om met Zwitsers te beginnen?

@Sas0182 haha ja misschien kwam dat zo over, maar heb bekijken/ nazoeken en het verzamelen brengt natuurlijk ook de passie met zich mee. Alleen denk/dacht ik dat ik gewoon eerst een paar budget klokjes hebben die toch hun taak goed verrichten en het dan in de komende jaren langzaam probeer uit te bouwen. Want als je jong bent kan je collectie natuurlijk niet alleenmaar uit Blancpain, Omega, Rolex enz. bestaan :sweat_smile:

1 like

Ik vraag me af hoe je midtier in dit kader definieert. In mijn optiek zijn dat horloges in de prijsrange 3.000 tot 7.000 (10.000 wellicht)). Maar wat jij noemt zit daar dik onder.

2 likes

SKX krijgt hier veel liefde, toch zou ik in plaats van een SKX liever een Fifty Five aanraden, valt binnen hetzelfde budget:

http://shopping.c.yimg.jp/lib/1more/snzh55k1-b.jpg

Maar ik heb dan ook helemaal niks met SKX…nog nooit zelfs in de verleiding geweest om er een te kopen. De 55 daarentegen :heart_eyes:

1 like

doe eens een foto van die Junghans @zooha ben benieuwd!

Ik ben pas 19, dus heb geen duizenden te besteden aan horloges😉 midtier is in mijn mening eerder vanaf ong 800 tot 2000. Dus omega, Junghans en Glycine of Oris zouden daar dus binnen vallen. Wellicht met een groter salaris liggen de grenzen voor jou anders

1 like

moet nog nieuwe batterij in/ gecheckt en gepoetst en dan zal hij het vast weer doen

2 likes

Nice

1 like

Er worden eindeloze pogingen gedaan om merken in te delen in ‘tiers’. In dit artikel een voorbeeld: http://www.devonbuy.com/watch-brand-hierarchy/

Interessant en leuk om over te ruzieën, maar uiteindelijk pointless. Het is vele malen nuttiger om een budget te hebben en dan te bekijken wat daarbinnen aan ‘value for money’ te ontdekken valt.

Ik snap de reacties met strekking ‘een collectie vormt zich organisch over tijd’ ergens wel, maar vind toch dat je er op een effectieve manier over nadenkt, en daarnaast is het een leuke ‘opdracht’. Ik zal eens kijken wat ik voor ke kan verzinnen :slight_smile:

2 likes

Het gaat me niet om inkomen, maar als je de grens zo laag legt, waar eindigt dan de premium klasse en wat doe je dan met de 20/k plus categorie?