Het damascus stalen horloge project

Een maand of 6 geleden was ik met mijn collega Roy in gesprek over horloges. Het kwam over een horloge van damast staal en hoe gaaf het zou zijn om zelf een horloge te maken. Die gedachte heeft ons niet losgelaten. Ook buurman Henk (horloge en klokkenmaker) was enthousiast over een damast horloge project.

Er werd contact opgenomen met Maarten van MVH damast, Maarten stelde voor om een masterclass damast smeden te komen doen.

Op het terras van een strand paviljoen werd in het voorjaarszonnetje een plan gemaakt. Er kwam een ontwerp en er werd een afspraak gemaakt om het staal te gaan smeden.

Het ontwerp.

Toen we met zijn drieën afreisden naar Arnhem bleek dat we niet genoeg hadden aan één dag om het staal te smeden. Een tweede dag werd ingepland.

Plannen en staal werden gesmeed.

Maarten had ook nog een bakje met “afval” en mislukte smeedstukken. Toen ontstond het idee om ook de wijzerplaat van damast te gaan maken.

Aan het einde van de tweede dag gingen we naar huis met onze staaf damast staal. Deze moest nog ontstrest, uitgegloeid en ontdaan van de smeedhuid worden. Toen dat gedaan was hadden we schoon damast staal om mee te gaan werken.
Het staal.

Het ging aankomen op ellebogenstoom zei Henk…

Maar er bleek nog iets mogelijk, de horloge kasten laten frezen met behulp van een cnc machine.

Er werd contact gezocht met Alexander Bol van Emergo Designs Oyster Knives, ik wist dat hij een cnc machine gebruikt voor het maken van zijn oestermessen. Hij was ook direct enthousiast. Er werd een plan van aanpak gemaakt en de tekening van ons horloge moest gedigitaliseerd worden. Roy heeft een vriend, Alexander (toevallig hé?) die dit voor ons kan en wil doen.

Het gedigitaliseerde ontwerp.

Na een leerzame middag bij Emergo Designs Oyster Knives gingen we naar huis met een prototype van onze horlogekast.

Het frees proces.

Er moesten nog vele keuzes gemaakt worden…

Welke wijzerplaat, welke wijzers, welk uurwerk, welk kroontje, een logo, de indices, de kleur van de lumen, welk horlogebandje, etc.

De wijzerplaten.

Een aantal weken later waren de andere horlogekasten ook klaar.

En toen kwam het toch neer op ellebogenstoom… vele uren schuren en polijsten verder waren de kasten klaar om tot horloges gemaakt te gaan worden.

Ellebogenstoom.

Er moesten nog gaatjes geboord voor de opwind as en de pinnetjes van het horlogebandje. Er moest nog een pas ring gemaakt worden om het uurwerk in de kast te plaatsen. De wijzerplaat, de wijzers en het glas moesten worden geplaatst.

Henk heeft fantastische werk gedaan! Zonder hem was dit project niet op deze manier gelukt.

En toen was het afgelopen week zover… de eerste 2 horloges waren klaar!


197 likes

Echt mooi!

2 likes

Gaaf project, dank voor het delen!

2 likes

Prachtig geworden. Complimenten.
Ik ben wel benieuwd wat jullie van plan zijn. Is dit een eenmalig project of gaan er meer volgen?

1 like

Superproject! :facepunch:t2:

1 like

Echt super gedaan…:+1:

1 like

Fantastisch resultaat :ok_hand: :star_struck: Hoe nu verder?

1 like

Heel gaaf project. Lijkt me heerlijk om er zo mee bezig te zijn.

1 like

Chapeau, echt heel mooi en origineel! :star_struck:

Maar in hoeverre is de kast nu roestgevoelig?

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Een enthousiaste introductie van een magnifiek horloge!!
Mijn complimenten. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

We gaan nog een serie van 3 of 4 horloges maken.
Daarna gaan we kijken of er een vervolg komt. Het kost wel heel veel tijd…

2 likes

Wow! Schitterend gedaan.

1 like

Dat gaat de tijd uitwijzen…

Draag hem nu een paar dagen en er is nog geen roest.

De patina gaat ook voor bescherming zorgen.

1 like

Cool! :sunglasses:Dank voor de update! Dit bouwt aangenaam voort op hetgeen jij en Roy eerder gedeeld hebben. Prachtig project om op te pakken en uit te voeren. Ook door de link met messen/koken. Komen toch even twee hobby’s samen

1 like

Deze dragen, testen, kijken hoe het staal zich gedraagt.
Daarna de tweede serie van 3 of 4 horloges maken.
Daarna zien we weer verder.

1 like

Wat een mooi verhaal en de passie om een uniek horloge te maken!

1 like

Mooi project!

1 like

Wow wat een beauties!! :heart_eyes:
Ik moet zeggen dat toen ik de eerste foto’s zag niet heel kapot was van zowel een damast kast en wijzerplaat, maar eerlijk is eerlijk het eindresultaat is fantastisch :sunglasses:

1 like

petje af voor iedereen die hieraan meegeholpen hebben :ok_hand:
als je hier de kans zou krijgen het te kunnen uitbreiden tot een zaak,…
in ieder geval twee heel mooie exemplaren :+1:

1 like

Geweldig! Of ik naar de horlogeversie van Forged in Fire zit te kijken.

2 likes