En die lume! Hij ligt (en licht) op mij nachtkastje en in de ochtend kan je nog zien hoe laat het is. Heerlijk!
Dat je daar maar lang mag blijven en niet doorgaat naar de volgende
Tudor, Chronomaster, Sinn, Panerai.
Niet noodzakelijk in deze volgorde.
Niks aan de hand, joh! Is mij ook al een paar keer gebeurd. Gewoon even 'n een break nemen. Lekker in een andere hobby/interesse onderdompelen. En dan, na een tijdje, komt 't vanzelf weer terug. Ga je lekker verkopen wat je helemaal niet meer droeg/gewoon niet meer interessant vindt en 'ns lekker verdiepen in wat je dan echt wel wil. Komt goed, man! No worries!
Oh en die twee TAG Heuers zijn echt snoepjes! Die zou ik sowieso even houden!
Met iedere hobby heb je vaak wel eenzelfde effect. Ik heb vrienden gehad die uit het niets ineens 12.000km in een jaar gaan fietsen, dat twee jaar volhouden en daarna terugvallen in oude gewoonten. Of een espresso-hobby waar apparatuur van duizenden euro’s na een paar keer gebruiken weer op Marktplaats belandt, wat ook geen ramp is.
Ik zou er niet te zwaar aan trekken. Meestal is het (over)enthusiasme wat door de tijd een beetje afzwakt. Over een jaar of 5 zie je dan wel welke hobbies zijn blijven plakken. Van alle hobbies die je kunt kiezen zijn horloges waarschijnlijk waar je omgeving het minst om zal geven, stop dus ook niet al je tijd en kapitaal er in. Ook als liefhebber kun je aan één horloge genoeg hebben.
Dat is het leuke van een goedgekozen hobby; je moet niks en de wereld draait gewoon door ongeacht je besluit, maar jij kunt er toch door ontspannen.
Ik zit een beetje in eenzelfde fase als jij Yannick. Eigenlijk een tijd lang te druk geweest met de horlogehobby: steeds maar kijken en weer wat anders proberen. En dan opnieuw verkopen en wéér wat anders om de pols.
Ik ben nu naar 2 horloges in een voor mij mooie maat (daar wringde de schoen vaak) en heb daarmee niet meer zo de drang naar wat anders. Merk dat ik nog wel in het blauw kijk, maar er eigenlijk niets meer vind wat me echt aanspreekt (op één na maar die is me op dit moment te duur); het lijkt een beetje over met de flipper en probeerdrang.
Niet erg, ik ga lekker van mijn huidige horloges en andere dingen genieten voor nu en zo nu en dan nog posten in Tudor en Datejust Only. Wie weet komt er wel een keer weer wat langs wat mijn interesse wekt. Wellicht ook een aanpak voor jou.
Spaar voor een zwarte stalen Rolex submariner om de rest van je leven te dragen en richt je dan op andere dingen . Meer heb je namelijk niet nodig op horlogegebied.
Je kan misschien je vakkennis op het gebied van horlogebouw en mods nog wat uitbreiden en bv. een chrono maken of één of andere complicatie ? Voor jezelf de lat zo hoog leggen dat het uitdagend wordt.
Het één hoeft het ander natuurlijk niet te bijten hè,
dit horloge:
bracht me hier:
en deze:
daar:
De verhalen erachter zijn mij meer waard dan de horloges, maar zijn me wel dierbaar als herinnering.
Heel erg herkenbaar.
Een jaar of twee / drie geleden zat ik op hetzelfde spoor.
Zelf heb ik toen bijna alles verkocht en ben van ca 20 naar 6 horloges gegaan.
Nog steeds zijn er heel veel horloges die ik mooi vind maar heb nu de “regel” dat als er een horloge bij komt er ook één uit moet.
Dat voorkomt een hoop impuls aankopen en ik waardeer veel meer wat ik heb.
Draag wat je leuk vindt. Het advies om iets duurs te kopen zou ik willen tegenspreken. Dat kwartje viel eigelijk kort geleden toen ik een gs aan het passen was van 8,5k en de verkoper maar bleef vertellen hoe mooi het was onder een vergrootglas… Ik heb een paar Omegas…Word er niks gelukkiger van als mijn sub 3k horloges of een Junghans die ik echt voor weinig kon aanschaffen.
Mee eens.
Ik snap volledig dat je klaar bent met het flipperen. Volgens mij is dit topic echter een teken dat je horloges helemaal niet zat bent, anders had je ze lekker verkocht en was je dit hele forum vergeten.
Ik hoor dit “probleem” vaker om me heen. Onrust, snel ontevredenheid voelen over dingen, gras groener aan de overkant (niet bedoelt als oordeel overigens). Veel mensen hebben dit ook op relatie- en werkgebied. Vaak niet iets waar je echt gelukkig van wordt.
Ik zou eens voor jezelf kijken waar deze demotivatie precies vandaan komt. Misschien zou dit bij een andere hobby zo weer hebben.
Ik denk dat je moet downscalen en de paar stukken die je hebt echt waarderen. En ook blijven waarderen, ook als ze soms misschien even zou willen verkopen. Daarmee bouw je iets duurzaams op. Dit advies geldt ook voor andere gebieden van het leven
Mooi man, die fases en hoe men dat beleeft.
Herkenbaar ook. Ik doe nu ook rustig aan maar de flipperdrang blijft. Alternatieve vormen van verslaving zoals horlogefotografie of lotgenotencontact helpen ook niet.
Heb ook weleens alles verkocht en uitgelogd maar dat was maar van tijdelijke aard omdat ik op blogjes en social media bleef komen. Zit zelf ook weer in de fase dat ik er klaar mee ben en met mezelf de strijd lever om wel of niet definitief met deze flauwekul te stoppen.
Zoals hierboven reeds gezegd: Beter investeren in ervaringen dan in materiële zaken. Het leven is kort.
Kijk nou eens naar wat je laat zien. Het is grotendeels dezelfde soort duiker. Zelfde indices, zelfde soort wijzers, zelfde soort kast zelfs. Daar zou ik ook op uitgekeken raken.
Bij mij staat het ook al enkele maanden op een laag pitje qua aankopen, ik ben heel tevreden momenteel met de horloges die ik in bezit heb. Rust op dat vlak.
Eigenlijk moeten er ook weer enkele exemplaren uit voordat ik iets nieuw aanschaf.
Lees veel momenteel hier en op blogs maar nog niks heeft me de trekker doen overhalen.
Ik denk dat er wel nog iets passeert de komende tijd dat ik aanschaf maar het impulsief kopen is er ook wel vanaf bij mij.
Verdieping zoeken kan ook verrijkend zijn voor de hobby. Dat kan op allerlei manieren; techniek, zelf sleutelen, workshops, of in documentatie cq. kennis over bijvoorbeeld vintage. Er zijn veel interessante boeken. Als je een voorkeur voor een bepaald merk of type horloge hebt kan het leuk zijn hier naast de horloges zelf, aanverwante items te verzamelen. Oude folders/prijslijsten, uitgaves of magazines van het specifieke merk ed.
Succes met de overwegingen
Veel adviezen, veel herkenbaars ook. Wat ik nog niet heb gezien is, heb je al een ‘feel good’ horloge gehad?
Ooit was ik bang dat ik steeds duurder zou moeten gaan maar al jaren graai ik steeds naar een tweetal gewone en in de ogen van velen hier waarschijnlijk goedkope prullen. In de prijsklasse tussen 200 en 500€.
Maar steeds voelt het goed. Past bij mij, ik kan uitleggen waarom ik juist die draag, ticks-all-boxes, OCD onder controle. Verder lekker rondsnuffelen hier.
Hij, bedoel je, niet ik…
Voor mij is elk klein detail een verschil wat het ene horloge toch heel anders maakt dan de ander. En voor een ander kan dat natuurlijk anders zijn