Het einde van mijn hobby?

Ik heb precies hetzelfde traject gevolgd! Steeds weer zoeken, kopen en dan weer doorverkopen (met verlies) omdat het gewoon niet de juiste maat was, niet lekker aanvoelde op de pols. Nu heb ik 4 horloges met de juiste maat die allemaal draagtijd krijgen en ben klaar met zoeken.

3 likes

Ik denk dat iedereen deze momenten wel meemaakt, ik vraag me vaak af wat is dit nu eigenlijk voor hobby…?
Een man heeft niet zoveel mogelijkheden als de vrouw als het om sieraden gaat, ik heb zoiets van de man heeft een mooi horloge als sieraad.
En daar heb ik meerdere van die bij verschillende gelegenheden passen.
Resultaat de eeuwige zoektocht naar een volgend horloge.
Wanneer gevonden waar je denkt blij van te worden is dan vervolgens kopen, en ervaren of het gevoel erbij blijft.
is dan het zoeken, kopen, dragen ernaar kijken en dan genieten de hobby?
Ik denk eigenlijk niet, ik denk ermee bezig zijn zoals sommige hier doen de hobby is.
Maar ja je merkt wel dat een ieder er het zijne van denkt hoe de hobby te ervaren.
Ikzelf vindt het lastig om dit een hobby te noemen.
Iemand noemde modeltreinen, ja denk dat meer een hobby is, het nabouwen van landschappen, een treinbaan ontwerpen aanleggen, realistische treinsamenstellingen maken en rond laten rijden.
Of die een auto restaureren of een zundapp, en tijd besteden om onderdelen te zoeken, te restaureren en weer op te bouwen.
Is dat niet meer een echte hobby?
Als gezegd ik heb er ook soms moeite mee om het een hobby te vinden, maar meer een zoektocht en aanschaffen van een voorkeurs verzameling op basis van mijn smaak en voorkeur voor stijlen en vakmanschap, en daarmee het hebben van een mooi mij passend sieraad.

4 likes

En dat is voor TS overduidelijk anders, anders was hij niet uitgekeken geraakt. Mijn punt is dat ik dat niet zo vreemd vind gezien de lage mate van variatie. In het begin kan het zinvol zijn een paar goedkope dingen te kopen waar je 80% niks van blijkt te vinden zodat je de 20% vindt die je wel waardeert. Zeker gezien de mate van hivemind er in deze hobby is (Bambino, SKX, Speedmaster, etc).

2 likes

tsja, ik zit zelf net zo momenteel. Van een redelijke verzameling naar een 5-tal gegaan en nu nog maar twee. Het enthousiasme staat op een laag pitje en ik ben alleen nog erg blij met mijn beater (Aquaracer) , de DJ krijgt eerdaags een service en daarna moet ik maar zien wat ik doe.

6 likes

Thanks iedereen. Ik ga het gewoon even laten bezinken. Voor nu hou ik gewoon even mijn horloges vast (want alles wat ik nu over heb heeft betekenis).

Misschien moet ik maar eens gaan kijken (sparen) voor een Seamaster uit 2000, mijn geboortejaar. Die heb ik al wat langer op het oog.

6 likes

Geboortejaar 2000, nog genoeg andere dingen te doen dus😉

2 likes

Heb je al aan een rijke vriendin gedacht?

1 like

Misschien zoek je iets in horloges, wat je er niet in gaat vinden?

Zo merk ik bij mezelf, dat wanneer als erg onrustig het eindeloze web af struin naar een nieuwe aanwinst, waarvan ik het bestaan nog nieteens weet, ik even moet stilstaan bij mezelf.
Meestal, ben ik dan iets aan het ontvluchten. Een andere behoefte wat niet word vervuld, dat ik probeer te tackelen met een dopamine hit die toch na een week weer weg is.

Doe de kist dicht, reflecteer eens op je leven. Hoogstwaarschijnlijk komt de passie terug wanneer je de onrust aanpakt.

Ik ga nu alleen nog voor de toppers. Heb een 30 dagen lijst voor de mindere momenten. Wil ik iets meteen kopen, gooi ik het horloge op de lijst. Na 15 dagen is de drang meestal weg. Als dit niet zo is, bekijk ik nog eens rustig mijn collectie en beslis ik of het horloge een doel wordt voor de volgende zoektocht. De overige 15 dagen gebruik ik voor onderzoek waar ik op moet letten, hoe je ziet of het horloge klopt etc. Vaak, zorgen deze 15 dagen alsnog voor een afhaak

Succes!

13 likes

Heel herkenbaar @Mipnick . Zit in een vergelijkbare periode. Amper drang om iets te kopen, enkel zin om veel weg te doen omdat ik steeds naar hetzelfde horloge terug grijp. Maar ik geniet nog wel van het lezen over releases en leren over techniek.

De aankoop strategie van @Nash is heel slim. Dan laat je je ook niet verleiden tot de FOMO van limited editions die op 1-2-3 uitverkopen.

2 likes

Aaaaand hij staat in het blauw :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha…yup.

3 likes