Toch wel een alarmerend bericht vanmorgen via het ANP in het Ref. Dagblad. Door terugval van de verkoop dreigt de werkgelegenheid in de Zwitserse horloge industrie terug te lopen.
Hier het bericht.
Zwakke maand voor Zwitserse polsklokjes
ANP/BLOOMBERG
Vandaag10:35
ANP Economie
Zwitserse makers van horlogemerken als Omega, Swatch en Rolex hebben de grootste moeite met het aan de man brengen van hun uurwerken. In oktober daalde de export van de polsklokjes met 16 procent, waarmee de grootste maandelijkse daling in ruim zeven jaar werd gemeten. In vrijwel alle grote markten was de vraag naar horloges tanende.
Zendingen naar Hongkong, de belangrijkste markt voor de uurwerken, vielen een vijfde lager uit. Ook de export naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk nam flink af.
Dat de Zwitsers steeds meer moeite hebben met de verkoop van hun horloges is vrijwel geen nieuws meer. In de eerste tien maanden van het jaar viel de horloge-export van Zwitserland 11 procent lager uit dan een jaar eerder.
De huidige terugval in de uitvoer van de klokjes begint nu langzamerhand wel een bedreiging voor de werkgelegenheid in de Zwitserse horloge-industrie te vormen. Onder meer horlogemaker Richemont staat voor een reorganisatie waarbij de positie van tweehonderd medewerkers op de tocht staan. (einde bericht)
Wie o wie voorziet de Zwitsers van de gouden tip?
Ik start er zelf mee.
Minder belachelijk dure reclames maken (Formule 1, golftoernooien etc.)
Probleem is echter dat dit slecht is voor hun imago: Prijsdalingen impliceren dat de mensen die een jaar eerder datzelfde horloge voor een hoger bedrag hebben gekocht teveel betaald hebben. Op de lange termijn geeft dat een vermindering van de vernomen waarde van een merk. Ik denk dat ze vooral zullen stoppen met prijsstijgingen de komende tijd. Nou ja, behalve modellen van Rolex dan want die verkopen toch wel voor 25% boven list…
Mee eens, de dure horlogemerken worden duurder. De goedkope horlogemerken worden goedkoper. En het middensegment valt om. Welke merken dat zijn weet ik niet maar bij een merk als Omega zie je al jaren dat ze het hoger en duurder in de markt willen zetten.
Een reden is misschien ook de opkomst van vintage. Tot een jaar of tien terug was het kopen van een tweedehandse luxegoed als een Rolex not done en waren ze daarom veel goedkoper dan nieuw. Nu bijna andersom voor een goede vintage.
De makers hebben zichzelf gewoon in het nauw gedreven. Als het goed gaat zetten ze de prijzen omhoog maar als het slecht gaat ook om de waarde van het merk niet te schaden.
Tevens hebben ze sinds dit millennium alleen maar geteerd op opkomende markten i.p.v. aantrekkelijk blijven dichtbij huis.
Nu we op het punt zijn dat de befaamde horloges dik het dubbele kosten t.o.v. 50 jaar geleden (gecorrigeerd voor inflatie en inkomensstijging) en de vraag uit de opkomende markten daalt door verzadiging zijn er wel wat opties die ze kunnen overwegen.
Een mogelijkheid is nieuwe modellen produceren voor een lagere prijs (tot 2000eu) hoewel dit ook slecht kan zijn voor de merknaam.
De vintage verzamelwoede is daar denk ik ook een reden van. Liever een mooie vintage van een gerenommeerd merk dan een nieuwe zonder historie.
Ik denk dat de afzet via het grijze circuit hierdoor wel wat aan gaat trekken. Als dealer moet je natuurlijk wel je quota afnemen / verkopen. Daar gaat een hoop geld in zitten en dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk terug.
Precies dit ja, helemaal mee eens. Ik las in de laatste FT Watch Special ook al dat verkopen in Azië (mn Hongkong inderdaad) zijn ingestort en da’s extra zuur als je je daar afhankelijk van maakt als merk. Dat moest ook haast wel, als je ziet hoeveel oversupply er is aan Rolex-boutiques en Patekwinkels in oorden als HK en Macau…
Maakt mij overigens geen jota uit, ik houd het bij Japanners en Microbrands
misschien ook stoppen met hun klanten een poot uit te draaien zodra ze een onderdeeltje willen laten vervangen en je kunt nergens terecht of je moet er tegelijk een complete service bijnemen voor een bedrag waar je normaal 6 weken van op Kreta kunt zitten
Ze hebben het zelf gezocht. De eigenaars van dure horloges zijn het beu van dure herstellingen te betalen alsook dat hun horloge naar Zwitserland moet verzonden worden voor een nazicht.
Monopolie en hebzucht is nooit goed.