Haha, bv een Rolex voor 2k…? Dan is het gedaan met Rolex!
Misschien interessant om eens te kijken naar Duitsland waar de horlogemarkt juist groeit, merken als Lange & Söhne, Nomos en Junghans gaan als een raket, rara hoe kan dat.
Junghans bijna +10%
Nomos +30%
http://www.nomos-glashuette.com/uploads/tx_news/NOMOS_PM_Bilanz2015_02.pdf
Van Lange heb ik niet zo snel groeicijfers gevonden maar die hebben net nog een nieuwe productie faciliteit geopend dus daar gaat het ook prima.
De cocktail van imago, prijs en aantallen bepaalt de markt waarin je succesvol wilt zijn
De Zwitserse frank is al jaren erg duur, dat helpt ook niet.
…en natuurlijk niet te vergeten wat de kleinere merken zoals Grönefeld hier in Nederland presteren op horlogegebied. Ik denk dat er een groep mensen is die ondertussen liever 50K betalen voor een Grönefeld dan voor een Audemars Piguet.
Dat had Breitling toch ook naar buiten gebracht. Ze gaan goedkopere horloges in de markt zetten. Niet dat het veel uit maak voor mij. Ik vind Breitling niks.
Nomos maakt groei cijfers voornamelijk door betreden nieuwe markten en uitbreiden van dealer netwerk. Nomos heeft echter bij lange niet het netwerkniveau als Swatch group, richemont en LVmoet. En daarnaast zitten ze in een niche.
Eens, maar mag je dan ook de conclusie trekken dat je tegenwoordig een niche aanbieder moet zijn om nog groei te realiseren?
Mij kan het de rug roesten eerlijk gezegd. Als de horloges goedkoper worden, fijn, worden ze duurder, jammer.
Niet dat zeg ik niet. Maar als je klein ben, kan je makkelijker groeien, je bent flexibeler in strategie aan te passen. De grote jongens hebben veel baggage en die kunnen moeilijker veranderen.
Een rogier dubois heeft nauwelijks last van de dalende markt. Die heeft meer klanten dan hij kan produceren.
Dat is absoluut niet waar ik ze voor koop, maar ik denk er wel veel over na
Niet echt een heel samenhangend verhaal, maar het punt is wel duidelijk. Gewoon een horloge in de markt zetten is niet genoeg, er moet heritage omheen, het moet opgeklopt worden.
Vandaar dat ik liever vintage koop.
Maar de achteruitgang zit er al jaren aan te komen. Wie herinner zich nog dat artikel over de grijze markt/zwarte markt en hoe die zich verhouden tot de reguliere verkoop. Met gezond verstand weet je gewoon dat dit niet kan blijven doorgaan zo.
Zit het probleem niet gewoon in de sterke Zwitserse Frank?
Deze is behoorlijk duur geworden wat weer zorgt voor een dalende export. Devalueren maarrrr
Ik zie grofweg 2 opties:
- Niks doen en de draaiboeken uit de jaren '70 en '80 afstoffen. De zwakke merken sluiten de deuren, de rest moet consolideren en kosten besparen. Sterke merken overleven, werkgelegenheid daalt sterk;
- Wel iets doen door innovatie en de afzetmarkt voor Swiss Made groter te maken. Meer Connected wat iets toevoegt aan het gebruik en veel betere value for money bijvoorbeeld
Ja, dat!
gewoon de fabricage outsourcen naar china en de assemblage in CH
Misschien is de wereld wakker aan het worden…
Belachelijke prijzen die jaarlijks blijven stijgen…
Ook daar is ergens een grens…en ik denk dat we er al overheen zijn…dus deze ontwikkeling is niet zo heel vreemd.
Ook kwaliteit heeft een prijs grens…
De rijken worden rijker. De armen armer. De Zwitserse horlogeindustrie is een perfecte afspiegeling van de sociaaleconomische tijden.
Best moeilijk. Ze kunnen niet opeens de prijzen verlagen, want dan schoppen ze haar klanten in de schenen. Vorig jaar een sub voor 8k neer geteld en dit jaar in de aanbieding voor 7k. En de tweede handse en grijze markt stort dan in elkaar met alle gevolgen van dien.
Prijzen zullen ze sowieso niet meer verhogen. Dat lijkt mij een doodsteek voor het merk. minder nieuwe modellen uitbrengen. premiums geven bij aanschaf horloge.
Maar ja. welke merken in problemen zijn, horen we niet. We zien het wel wanneer een merk stopt met adverteren en uitbrengen van nieuwe modellen.
Adverteren is juist een poging om boven water te blijven. Laat Breitling nu opeens om de haverklap op RTL Z voorbij komen…