Het Gespentopic

Gedurende de jaren van mijn horlogehobby heb ik al vaak een gespje besteld hier en daar voor een bandje zus of zo. Sommige banden worden met gesp geleverd, andere weer zonder.

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van aftermarket gespen vaak echt maar zo zo is. Vanaf een foto is deze vaak niet goed te beoordelen…

Op bovenstaande foto is de gesp op de racing strap van Heuerville bijvoorbeeld naar mijn mening met afstand de beste gesp, gevolgd door de Steinhart gesp rechtsonder, daarna de gegraveerde Pre-V sluiting (geschroefd),… de rest is gemiddeld, maar zeker bruikbaar.

Waar moet volgens jou een goede gesp aan voldoen? Waar koop je ze? En Show hier je beste gespen!

6 likes

Leuk topic!

Krijg nagenoeg altijd wel een gesp/sluiting bij een bandje en heb er dan ook veel over. De meeste zijn echt van twijfelachtige kwaliteit, maar sommige toch wel degelijk. Ook de vorm wordt nog weleens onderschat. Het is toch fijn als het allemaal soepel in elkaar gaat en vast zit. Soms gaat het erg krampachtig dat je zelf het beste de boel een beetje kan bijbuigen.
Over het algemeen laat ik alles origineel, maar een enkele keer ontkom je er niet aan. Bijvoorbeeld bij Panerai waar ik het liefst 24mm straight banden heb. Gelukkig is er dan ook meer dan genoeg te krijgen en nagenoeg allemaal degelijk.

Een gesp/sluiting vind ik verder wel belangrijk op een horloge. Met name omdat ik vind dat het het geheel afmaakt. Des te leuker om te zien dat sommige merken er best wel aandacht aan schenken. Hieronder een paar van mij, want zonder foto’s is het ook maar saai.

Deze van B&M sluit helemaal aan bij het horloge en hebben ze toch wel even over nagedacht.

Deze JLC gesp erg fijn qua form en gewoon strak dat past bij de rest.

Deze Longines met enkel het logo, zoals zoveel hebben. Enkel de vorm draagt toch wel weer bij aan het geheel.

Twee Minerva’s, kunnen natuurlijk niet ontbreken. Simpel met een logo, maar wel mooi gevormd. De vouwsluiting kom je nagenoeg niet tegen.

Patek natuurlijk met zijn redelijk ‘aanwezige’ sluiting. Eigenlijk vind ik het een beetje tè. Echter de afwerking en de constructie is wel erg mooi.

Patek heeft natuurlijk ook een gesp variant en vind die persoonlijk mooier. Wellicht minder mooi qua constructie, maar de eenvoud wint het.

Een paar oudere, waar men vaak het logo gewoon opgelegd erop zat. Wat mij betreft helemaal niet verkeerd en soms zelfs beter dan de simpele logo’s in de ‘standaard’ gespen.

Heb ook nog een paar van die speciale voor Panerai. Met een pig erin bewerkt ed., maar vind ze uiteindelijk te groot, dus heb daar toch de conventionele gespen voor gekozen.

4 likes

De gespen van Sinn vind ik mooi afgewerkt, zeker gelet op de prijsklasse.

2 likes

Inderdaad helemaal niks mis mee. Onlangs een titanium versie gekregen bij mijn rubberen band. Die van jou is staal, niet?

4 likes

De vouwsluiting van Zenith verdient wat mij betreft speciale lof

En waarom die gespen van. Panerai zo’n godsvermogen moeten kosten is me een raadsel, maar het is wel stoer natuurlijk. “Omdat het kan”

4 likes

Ik vind het ook mooi wanneer een merk hier aandacht aan besteed. Één van mijn goedkopere horloges heeft wel één van de mooiere sluitingen:


Gr.Wander

5 likes

Ik weet niet op dit er ook ondervalt. Deze vind ik altijd wel goed zitten. Blijft je bandje iets langer heel.

3 likes

Deze 6 dollar gesp doet niet echt veel onder voor de originele Panerai gespen

De vouwsluiting van Panerai is dan wel weer aardig

5 likes

Helemaal goed idd. Heb ook meerdere goedkope gespen voor Panerai. Met name ook makkelijk ivm sneller wisselen van banden. Merk nauwelijks verschil, maar deze gespen zijn al snel solide door het materiaal.
Bij de kleinere maten gespen 16mm, 18mm is dat weleens anders.

Ik vrees dat ik een enorme barbaar ben. Zolang het maar geen vlindersluiting, stalen band, vouwsluiting of andere exotische constructie is ben ik blij.

Gesp matcht niet met het horloge? Interesseert me maar matig. Gesp heeft geen logo? Zal me wel aan de bips oxideren. Zolang ik 'm maar niet voel aan de pols en zolang ie maar niet stuk gaat vind ik alles best.

Ik heb een aardige collectie Hirsch banden die gewoon OK gespen hebben: Geen uitstekende randjes of dingetjes, uiterst onopvallend logootje. Verder totaal oninteressant, zoals het heurt.

De twee banden waar een gesp op zit die erg doet denken aan die PAM gespen… Ach. Ik kijk maar niet teveel naar de onderkant, ik vind ze wat breed en lomp.

Overigens is stoer voor mij ook een woord wat geen enkele betekenis heeft. :slight_smile:

2 likes

Vrees niet langer, je bent er gewoon een. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Voor mij wel, ik vind jou zo onwijs stoer.:slight_smile:
Is het geen ""woord dat " :thinking:

4 likes
5 likes

:joy::joy:

1 like

Aan je handen te zien is het nodig dat het bandje (en het horloge) tegen een stootje kan! :smiley:

Echte neppe Isofrane kopie van Gruppo Gamma:

Ben ook heel benieuwd naar de gesp op de Porto Santo van Borealis (uitgesteld tot juli):

De gesp die bij een Heuerville strap zit is inderdaad van perfecte kwaliteit, zou dan ook graag weten waar die los te krijgen zijn.

1 like

Barbaren dienen beschaafd te worden en daarin is weinig onmogelijk. Als ik het zo inschat draag jij binnen een jaar of 3 een snd en ga je ook aan sluitposten als gespen aandacht besteden.

SND?

Wat is dat? De Seiko SNDF87P1?

Barbaren beschaven… Ik vind het een loffelijk streven van je, maar in vredesnaam, m’n beste, doe me dan het genoegen om me binnen 3 jaar met een JLC Master Ultra Thin Moon te zien. Op een lekkere slate grey NATO of zo.

Je bent nog onwetend kleine barbaar… Eénmaal beschaafd zullen je wensen wat veranderen, maar heb geduld, het komt vanzelf.

De Seiko mag er zijn, maar uiteraard doelde ik op deze

3 likes