Cape Cod wordt gebruikt met name op de gepolijste delen van het horloge. Het wordt niet aangeraden om geborstelde metalen delen met cape cod te doen aangezien deze dan volledig glimmend worden. Ook moet men opletten dat wanneer men bezig is met cape cod het niet in aanraking komt met het saffier glas omdat dan per abuis de anti-reflective coating verwijderd kan worden.
Wie van jullie heeft er ervaring met Cape Cod? Hoeveel materiaal haal je nou eigenlijk weg met Cape Cod? Kun je de kast van je horloge ook per abuis verprutsen met Cape Cod door bijvoorbeeld bepaalde lijnen en hoeken af te vlakken? Of is de Cape Cod behandeling daar te oppervlakkig voor? Mag je in horlogeland een horloge nog ongepolijst noemen na een Cape Cod behandeling?
Zoals je ziet een hoop vragen. Hopelijk biedt dit topic daar binnenkort antwoord op.
Cheers!
P.S. tot slot nog even een poll tav of een horloge nog ongepolijst mag worden genoemd na een Cape Cod behandeling.
Als een horloge behandeld is met een Cape Cod doekje dan beschouw ik het horloge als:
Heb hier al vaker topics over gezien hier. Je handen gaan dagenlang stinken van deze doekjes. Probeer die lucht maar eens kwijt te raken . En alleen voor oppervlakkige krasjes helpt het.
Inderdaad⊠Ik had ze eerst in mijn doos met horlogespulletje zitten, maar zelfs toen ze dubbel in een ziploc zakje zaten kwam de geur er nog doorheen en roken al mijn bandjes ernaar. Ik gebruik de doekjes eigenlijk nooit en bewaar ze nu apart. Voor iedereen die in de tussentijd een bandje van me gekocht heeft; sorry.
Voor betaalbare horloges met een gepolijste afwerking is het een prima oplossing trouwens. Zodra je in de buurt komt van gepolijste delen is het gevaarlijk. Voor duurdere horloges zou ik het sowieso niet doen. Mijn ervaring beperkt zich tot de zijkant van een SKX en wat âbandenwisselsporenâ uitwissen op een Orient.
Omdat ik de krasjes vrij gericht âweggepoetstâ heb, zou ik het niet als polijsten omschrijven. Ik heb beide horloges uiteindelijk via het blauwe gedeelte verkocht en niet vermeld dat ik ze âopgepoetstâ had. Gewoon verkocht als gebruikt, met lichte gebruikssporen, dat vind ik niet oneerlijk. Als er zichtbaar materiaal verwijderd zou zijn, of de vorm van de kast zou veranderd zijn zou het voor mij een ander verhaal zijn.
Laatst 2 pakjes van deze doekjes gekocht.
Over het stinken, lekker ruiken is anders maar zo erg vind ik het ook weer niet.
Sommige mensen vinden benzine ook stinken .
Heb ongeveer een half doekje gebruikt voor mijn Rolex Submariner TT.
Het resultaat: vrijwel alle haarkrasjes/vegen krijg je er mee weg.
Helaas in mijn enthousiasme vergeten voor en na fotoâs te maken.
Ik zal vanavond als er nog goed licht is een paar fotoâs maken.
Betreft de geur op de banden, ik heb het horloge na het âpoetsenâ met water nogmaals gewassen en hierna met een horlogedoekje nogmaals helemaal afgedaan. Hierna rook ik het vrijwel niet meer. In ieder geval geen vervelende geur.
Ik heb ze 1 keer gebruikt om een minuscuul veegje op een glad gedeelte van de kast weg te poetsen, werkte prima. Maar die lucht had wel wat minder gemogen, vreselijk.
Of het als gepolijst gezien moet worden hangt gewoon af van de mate waarin men bezig is geweest. Haarlijntjes in de zijkant weggepoetst: nee. Maar is zijn de hoeken minder scherp en geborstelde delen minder geborsteld⊠ja.
Vraagje: bij mij zijn ze na verloop van tijd opgedroogd. Blijkbaar een keer niet goed dicht gezeten. Kwestie van even vochtig maken of werkt het dan toch niet meer even goed?
En ik zie ook hierboven wel eens dat iemand een half doekje gebruikt. Ik heb wel eens een klein stukje afgeknipt en daar kun je toch een heel horloge mee doen als je zou willen?
Geen idee of de doekjes altijd even groot zijn. Dit ging om een stukje van ca. 5cm bij 4cm.
Naarmate het doekje zwart word pak ik een âzuiverâ stukje doek.
Hoe je het ook wendt of keert het blijft polijsten.
De krasjes of haarlijntjes verdwijnen omdat je materiaal weghaalt, Materiaal toevoegen doe je sowieso niet. Je kan wel degelijk scherpe hoeken verpesten met Cape Cod.
Voor het modden heb ik het weleens gebruikt, Maar ik zou het bij mijn serieuze horloges persoonlijk niet gebruiken.