Het grote Citizen 150M only topic

Het wisselen van het glas is vrij eenvoudig, als je weet wat je doet.

  • Horloge fixeren in je werkstukhouder
  • Caseback gedeeltelijk losdraaien
  • Met een borstel (tandenborstel bijvoorbeeld) vuilresten vanuit de ontstane kier verwijderen (om te voorkomen dat die in je uurwerk terecht komen)
  • Caseback helemaal verwijderen
  • Kroon verwijderen
  • Uurwerk verwijderen en onder de stolp plaatsen
  • Met een glazenpers (let erop dat je de juiste formaat schijven gebruikt) het glas voorzichtig uit de kast drukken Van BINNEN naar BUITEN), veel kracht is niet nodig! Rustig en voorzichtig!
  • Glas zit in een elastische plastic pakking, deze kan mogelijk mee loskomen als je perst
  • Zorg ervoor dat je de pakking niet beschadigt
  • Wattestaafje met alcohol pakking en pakking ruimte voorzichtig schoon maken, laten drogen
  • Nieuwe glas vanaf de buitenkant plaatsen met de pers, ook hier geldt: rustig en voorzichtig!
  • Draai het horloge steeds een klein stukje onder de pers voordat je weer een zetje geeft, zorg dat het glas evenwichtig in de pakking wordt gedrukt.
  • Let op je pakking! Controleer de plaatsing door het horloge op ooghoogte te houden en er ā€œoverheenā€ te kijken. Zit hij helemaal evenwichtig en horizontaal?
  • Dan de rest van bovenstaande maar dan natuurlijk in omgekeerde volgorde

Let op: behandeling op eigen risico. Ik ben ook maar een hobbyistā€¦

Ik zag laatst in een oud boek dat je het ook met een ā€œsuction cupā€ oftewel zuignap kunt doen. Uurwerk blijft dan in de kastā€¦ Deze methode heb ik zelf nog nooit gebruikt.

Succes!

Groetjes,
Bert

2 likes

Thx voor je uitgebreide uitleg.

Maar dit doe ik al veel. Gewone glaspakking hƩ.

Bij deze divers zijn pas vanaf de 51-0110 die pakkingen gebruikt. Voorheen gebruiken ze rubber ringen dacht ik. En als ik die 68-5273 zie is de spleet tussen glas en huis wel heel smal. Dus ik wilde weten of ik het glas kon uitpersen en de gebruikte pakking opnieuw kan gebruiken.

1 like

Mijn 62-6198 ga ik binnenkort in het blauwe deel plaatsen (geinteresseerden mogen me benaderen, uiteraard)
Hier een fotootje:

Ik zit alleen een beetje met een dingetje, namelijk de bezel inlay.
@WVE wees me er op dat deze er waarschijnlijk oorspronkelijk niet op zat (maar de variant met de stipjes tussen 12 en 3)

Echter, ik heb het horloge van de eerste eigenaar gekocht (oude man). Goed vies en ooit weggelegt in een lade oid, zoals het vaak gaat. Volgens mij is het horloge (daarom) helemaal origineel incl bezel inlay (wel glas vervangen door nieuw origineel)

Nu zijn er van de 62-6198 op Google inderdaad praktisch geen afbeeldingen te vinden met deze inlay, maar deze twee vond ik wel (overtuigend):



Zou het dus kunnen zijn dat de 62-6198 in zeldzame gevalen werd verkocht met deze inlay variant?
Werd deze inlay uberhaupt al toegepast op andere modellen in of voor 1974? Of deed deze zn intrede met de 52-0110?

3 likes

Hypothese:

Je hebt een mooie 62-6198 maar bent er niet zo zuinig op (als wij nu zouden zijnā€¦). Het horloge moet service hebben, je brengt hem weg. Je beklaagt je erover dat het glas en de bezel wel heeeel bekrast zijn. Service meneer biedt aan glas en bezel te vervangen. Echter, inmiddels is het 52-0110 tijdperk aangebroken, nieuwere versie van de onderdelen wordt geinstalleerdā€¦ :thinking:

3 likes

Ook die gedachte is bij mij natuurlijk opgekomen. Het is heel erg goed mogelijk, Bert
Misschien moet ik vrede hebben met het idee dat ook vroeger al werd ā€˜gemodā€™ door de horlogemakers

Oke, resumƩ,

We hebben het hier over een fantastisch horloge uit het midden van de jaren 70. Vergelijk het eens met een auto uit die tijdā€¦ Beiden waren gebruiksvoorwerpen, beiden werden dagelijks ingezet. Nu, ongeveer 43 jaar later, lopen wij te miemelen over het aantal stippen op een bezel insertā€¦ Hoeveel autoā€™s uit die tijd zijn nog in leven? Hoeveel van hen hebben nog het originele oliefilter :wink:

Dank voor jullie inzet mannen, jullie kunnen gaan douchen!
Bert

5 likes

Een nieuwe toevoeging aan de 150m collectie

6 likes

Wow, die ziet er nog ontzettend goed uit! Bij de kantoorboekhandel kun je een ā€œpermanent finelinerā€ halen, een permanent marker met een stiftje van een halve millimeter, daarmee kun je de beschadigingen op je bezel aantippen (eerst even met alcohol ontvetten), waardoor het horloge nog mooier wordtā€¦

Zo mooi heb ik hem nog nooit gezienā€¦ Die dail.:heart_eyes:

Is dat origineel? De mijne is niet zo gaaf. En online is het ook vaak een rommeltje.

1 like

Ja cosmetisch in erg goede staat, helaas loopt ie niet zo goed als geadverteerd (einwandfrei) en zit er een vingerafdruk op de binnenkant van het glas.
Maar voor de prijs had ik dat al ingecalculeerd.

Ach is een 8200 uurwerk :grinning:

Alle moed bij elkaar geraapt vanmorgen en met mijn 62-6198 onder de douche gestaptā€¦

2 likes

Mijn Citizen 150M 51-2273. Net binnengekregen en volgens mij helemaal origineel, alleen twijfel ik een beetje over de bezel insert. Is er een expert die mij hier wat verder mee kan helpen? :slight_smile:

3 likes

Mooi ding! Ik ben geen expert op Citizen gebied, maar het feit dat de lumepip dieper ligt dan de bezel doet me vermoeden dat het om een originele gaat.

1 like

Wow nice! de rubberen armband is ook origineel volgens de verkoper en zo stijf als die is geloof ik dat wel haha. Volgens mij best uniek, dit model in bijna mint conditie :smiley:

1 like

De mijne staat iets verder naar boven, dan kun je de bezels vergelijken :+1:

1 like

Haha al flink zitten doen voordat ik 'm kocht. Toch bizar de prijzen die ze op Ebay vragen; tussen de 300 en 1000 euro :open_mouth:

Af en toe komen ze wel voor een leuke prijs voorbij, zo heb ik de mijne ook gevonden :slight_smile:

2 likes

Gefeliciteerd Jongejan! Dit is een prachtig bewaard gebleven 51-2273. Dat kom je niet vaak meer tegen. Wijzers en wijzerplaat in prachtige staat.

Bezel insert is poep origineel! Komen zelden in deze staat voorbij!

De band vind ik erg interessant. Ik heb deze stijl nog nooit gezien. Heb je de binnenkant goed onderzocht? Als het een originele Citizen band is moet dat op 1 of andere manier aan te tonen zijnā€¦ Heb je een metalen gesp? Wat staat daar aan de binnenkant?

Mooi horloge hoor!

1 like

Goed gezienā€¦:kissing_heart:

1 like