Tja. Ik draag al de hele dag een polootje, een vale korte broek en ga blootsvoets, en daar heb ik gewoon een dresswatch op croco bij aan. Dat kan ook prima.
Zelf voel ik meer affiniteit voor mensen die casual gekleed toch een net horloge aan hebben dan voor pakkenbobo’s met een Daytona/APRO/MasterGMT/Noem-een-willekeurige-patrijspoort-op er bij.
Maar als ik een net pak aan doe zorg ik dat daar een net horloge bij zit, met zwarte schoenen en een hemd zonder poespas.
In mijn kist zit een goeie mix van nette en casual horloges. Ik vermijd de kreet dresswatch omdat ik niks tegen een datum heb en horloges zonder secondewijzer kut vind. Die Lange die je vast hebt is prachtig, ik heb 'm bepoteld en omgehad en hij is echt mooi, maar geen KS / seconde is voor mij een no go omdat ik het saai vind dat er niks beweegt als ik op de pols kijk. Dus zou je kunnen zeggen dat ik geen enkele dress watch heb.
Maar goed, ik hoop dat het nette, wat kleinere horloge weer een ding wordt. Dat vind ik leuk.
Dit is wel een heel mooi setje
Het voordeel van dressers is dat ze erg veelzijdig zijn, van korte broek tot driedelig pak. Een praktisch nadeel vind ik zelf het volledige gebrek aan lumen. Verder ben ik zelf een groot liefhebber van een secondewijzer.
Ikzelf vind een “Sportwatch” eigenlijk 3x niks. Heb wel een Chronograaf die ik ooit kocht op mijn 18e verjaardag die ik alleen maar nog heb vanwege sentimentele waarde, ik draag hem nauwelijks.
De rest van mijn collectie is vooral geënt op dresswatches, weliswaar geen enkel horloge met “small seconds” maar veelal een relatief simpele dial zonder teveel poespas. Een horloge moet voor mij bovenal de tijd en (bij voorkeur) datum aangeven, en dat is het.
De grap is dan wel weer dat ik op mijn werk eigenlijk alleen mijn Casio F91-W draag, vooral omdat die plat genoeg is zodat ik er geen last van heb als ik met mijn hand overal tussendoor moet tussen allerlei stellages en planken. Ieder ander horloge is er te dik voor.
Laten we hopen dat ‘Dress-watches’ een comeback maken. Bijvoorbeeld bij AP zijn er geweldig mooie dress horloges te vinden, met veel complicaties, voor een schappelijke prijs (schappelijk vergeleken met de prijs van een Royal Oak).
De simpliciteit van een dress horloge is wat het zo mooi maakt. Om aan te haken op wat origineel het topic startte, nee, dress horloges horen niet alleen onder een pak. Ik vind het juist wel tof om met een korte mouwen polootje en een dress horloge te lopen. Ik vind dat ik op die manier netjes voor de dag kom als ik bijvoorbeeld naar familie ga.
Deze zie ik ook wel.
Maar om alleen daarvoor mijn deskduiker in te ruilen voor bijv. een reverso handwinder (die vind ik wel tof als je dan toch dressy gaat doen)… ik weet niet; ik ben daar nog niet ofzo.
Ik hou van de reverso, prachtig horloge! Maar mee eens, deze zou in de situatie die ik beschreef niet per se de voorkeur genieten
Die A Lange van Bwatched daarin tegen :dash::dash::dash:
Die wel!
Waarom gelijk kiezen of inruilen? Gewoon iets dat redelijk waardevast is er bij kopen, en indien het budget het niet toe laat om alles te houden, is de keuze bewuster en beter te maken na een tijdlang beide in bezit te hebben gehad.
Zo’n Cartier Tank Solo zoals bijv. @Rolopalooza laatst heeft toegevoegd en ook redelijk casual draagt aan zijn insta te zien, zou daarvoor voor mij wel een optie zijn. Goede suggestie!
Naast mijn VHP heb ik eigenlijk alleen maar horloges, die ik nog draag, welke richting dress watch gaan. Een duiker is simpelweg niets voor mij.
Ik vind de dress achtigen gewoon mooier en meer bij mij passen
Maar in het algemeen vind ik een meer dressy horloge interessanter en stijlvoller, ook met vrijetijdskleding. Ik waardeer het ook meer als ik er een bij een ander zie.
Denk dat we best een nieuwe categorie bedenken. Vintage KS en GS zijn voor mij ultieme dress-up/dress down horloges. Een geniale mix tussen klassiek gekleed, chique maar ergens ook strak en sportief en eigenzinnig. Polerouters hebben deze eigenschappen ook imo.
Ja, misschien. Maar horlogeliefhebbers en de rest van de wereld leven wel met elkaar en beïnvloeden elkaar dus ook. Het duurt in de niet-horlogeminded wereld alleen meestal even voordat het ook door doorsijpelt. Dit was ooit met duikershorloges zo en recenter met natobandjes, vintage/retro horloges en ook met het eerst steeds groter worden van horloges, een aantal jaren geleden, en nu weer terug naar wat kleiner. We kijken naar elkaar en inspireren elkaar.
Grand Seiko noem ik hier niet onder het mom van dress horloges. Deze twee kunnen eigenlijk alleen op staal gedragen worden, en daarmee zijn het in mijn beleving geen horloges die je bij een pak aan doet.
Dat zijn onversneden vrijetijdshorloges, en ik kan daar met de beste wil van de wereld geen andere koek van bakken. Dus om op eerdere posts terug te komen: Duikers, Bezel-GMT’s, en alles op staal draag je niet bij een pak.
Na een jaar thuiswerken zie ik echter ook dat het kantoor meer casual is geworden, dus ik vraag me af of ik ooit nog terug ga naar het volle pak. Er ligt een dikke laag stof op.
M’n horloges werden netter, m’n kleding ging de andere kant op in de afgelopen 2 jaar.
Een revival zou ik het niet noemen, dressers zijn nooit helemaal weg geweest en het lijkt wel of momenteel weer erg trendy is om een dresser te dragen.
De kracht van dit type horloge zit 'm in de perfecte balans van tijdloos en klassiek, waardoor het zich wonderwel weet aan te passen aan elke trend of stijl.
Junghans Max Bill vind ik een mooi voorbeeld.