Het grote 'Dress watch' topic.

Een Grand Seiko op bracelet zie ik als een sporthorloge, op leer als een dresser.
Dit beschouw ik als dress

6 likes

Zonder datum is ie eigenlijk nog net een slagje mooier dan met…

8 likes

Jazeker, en dat is ook gewoon voor elk horloge geldig vind ik :slight_smile:
Maar voor de pie-pan Connies dus ook. Helaas zijn er veel minder 167.005en dan 168.005en!

4 likes

Ik hou wel van dress watches.
Los gezien van de prachtige high end exemplaren die OP laat zien is er ook voor de eenvoudige budged verzamelaar zoals ik veel te zien, te dragen en te genieten, met name in de Vintage sector waar ik mij op focus. Van zo’n Lange of VC kan ik alleen maar dromen, maar in de loop der jaren heb ik toch wat aantrekkelijke klassieke poor man’s dress watches kunnen verwerven die ik graag draag. Kleding of gelegenheid doet er bij mij niet zoveel toe, zeker niet bij Vintage horloges, hoewel ik er natuurlijk wel voor moet oppassen niet met zo’n ding om in de stromende regen te gaan fietsen, daar kunnen ze waarschijnlijk geen van allen tegen. Voor die enkele gelegenheid dat ik toch een kostuum of colbertje met een overhemd draag, is er in de collectie bij mij altijd wel een stijlvolle dress watch te vinden. Formele kleding is ook een goed excuus om iets goud kleurigs aan de pols te hebben. Bij sportieve gelegenheden vind ik goud al gauw fout, dus daar komt het (vintage) chroom of staal beter uit. Een dresser met een stalen kast is overigens ook niet verkeerd, vind ik.

Veel Vintage horloges, dus ook de dressers, zijn flink kleiner dan de horloges die momenteel gebruikelijk zijn. Die oudjes zijn vaak maar 32 of 34 mm. Soms 36mm, dan wordt het al ‘draagbaarder’. Maar met mijn nogal smalle pos valt zelfs een 32 mm horloge niet gauw uit de toon dus met de wat kleinere maten heb ik geen moeite.
Op een trouwreceptie of een begrafenis zal ik niet gauw een duiker of een toolwatch dragen. Voorts zal je mij bij zo’n gelegenheid ook niet gauw betrappen met een echt kostbaar horloge, die bezit ik namelijk niet!

De dress watch die ik eigenlijk het vaakste draag, met name bij min of meer officiële familie aangelegenheden is de tankvormige Zodiac die ik van mijn vader heb geërfd (foto in het rijtje), maar daar zit dan natuurlijk ook een persoonlijk nostalgisch aspect aan.
Een van de weinige niet-vintage dresser die ik regelmatig draag is mijn Tisell en die heeft ook een wat actueler formaat van 42mm. De anderen die ik hier laat zien zijn allemaal een stuk kleiner.
Verder draag ik bijna al mijn horloges op leer, zelden op staal, de uitzondering in het rijtje hieronder is de Roamer uit de jaren '50 met zijn prachtige rolled gold stretch band.

Om af te sluiten hieronder een paar voorbeelden van vintage ‘dressers’ uit mijn collectie. Ik geloof niet dat er een bij zit die meer dan €200,- heeft gekost, m.u.v. de nieuw gekochte, van mijn vrouw gekregen Tisell en de geërfde Zodiac…

20 likes

Iemand die je helpt met aankleden is.

Een dress watch is daarentegen gewoon een horloge dat goed past bij een jurk.

Foto’s, graag.

2 likes

Mijn dress watch:

En soms

Maar heb geen foto van

9 likes

Het probleem van een Dress Watch…, Ik moet je bekennen; ik draag zelden jurken.

Ik draag ook geen @jurk

2 likes

Ik dacht het niet… correct me if I’m wrong.
Ik meen dat het ontstaan van het ‘reverso’ concept voortkwam uit het gegeven dat, met name voor dames het in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw ‘not done’ was om, met name bij avondkleding, zichtbaar een horloge te dragen. De ontwerpers van JLC bedachten daarom een op een fraaie band of bracelet gemonteerd horlogekastje waarvan het horloge deel andersom in ge houder kon worden gedraaid, met de neutrale achterkant naar voren, zodat men niet kon zien dat je een (pols) horloge droeg. Later is dat reverso concept een eigen leven gaan leiden en in vele varianten op de markt gebracht, sommige ook met een misschien wat sportiever uiterlijk. Maar een sporthorloge, nee ik geloof van niet.

Edit:
Ik ga mezelf corrigeren. Toch nog even een JLC boekje er op nageslagen en daar vind ik dit:
Rooted in polo
The history of the Reverso watch began in India, in the late '20’s. Brit sch colonial army officers who loved to play polo during their free time, challenged watchmakers to create a wristwatch able to stand up to the rough and tumble of their favourite sport . The brilliant idea if reversibility made it possible to swivel the case in order to protect the dial, which was covered at the time only by a fragile glass. Players greeted its innovation with due enthusiasm and the Reverso has remained inextricably bound with the advertures of polo since.
Citaat uit de Jeager Lecoultre catalogus 2011/2012
Dus toch een sporthorloge van oorsprong.

1 like

Ja, en dit is een Dresser

Pffff

5 likes

Een dresswatch kan wat mij betreft altijd. Ik draag mijn reverso ook juist het liefste met een tshirt. Dat staat fantastisch.

3 likes

Polo-horloge;

In the early 1930s, a group of Polo players asked César de Trey, a watch dealer, to create a timepiece robust enough to survive to the brutality of their sport; a request that César de Trey sent to Jacques-David LeCoultre.

1 like

Extreem korte versie van wat ik altijd begrepen heb:

Is de Reverso ontwikkeld voor de polosport.

Omdat je de Reverso kon ‘flippen’ werd t glas beschermd tegen klappen van de hamers.

3 likes

Dresswatch is wat mij betreft gewoon een aanduiding voor een stijl, maar niet tot dat doel beperkt, net zoals duikhorloge echt wel anders dan bij het duiken gedragen kunnen worden. Niemand verbiedt of mag verbieden om een dresswatch bij vrijetijdskleding te dragen. Uiteindelijk zijn het allemaal gewoon horloges die de tijd aangeven. Ik vind de een wat mooier dan de ander en iemand anders zal en mag daar weer heel anders over denken. Ik draag dresswatches graag en vaak bij allerlei gelegenheden. Ik heb ook oudere vintage dresswatches die ik als klusbeater gebruik…

2 likes

Sorry daar huur ik wel een verhuisbedrijf voor in.

3 likes

Gevonden!

@Sandy en @Whisky
Correct, klopt helemaal.
Ik heb mijzelf al gecorrigeerd. Kijk terug naar mijn postje, daar heb ik het polo verhaal toegevoegd.

2 likes

Ik heb smakelijk zitten lachen om het etiquette-verhaal. Dat verzinnen mensen toch leuk. :+1:

4 likes

Tsja, dat had ik ook maar eens ergens gelezen en dat vond ik wel een plausibel verhaal. En dat onthoud ik dan. Zo zie je maar hoe gevaarlijk het is om niet gedocumenteerd iets te roepen.
I stand corrected. Zie ook hierboven en ik heb, nogmaals, mijzelf al gecorrigeerd. Mea Culpa!

4 likes

Met deze horloges is er helemaal geen probleem, met die veter zoals al eerder opgemerkt wel :scream:

1 like