Het grote 'Dress watch' topic.

Welke twee vergelijk je hier?

Ik heb liever automatisch, maar dit horloge had voor mij nou echt een handwinder moeten zijn. Tot de recente Echo/Neutra Rivenera, waarschijnlijk de micro met het meest aantrekkelijke rechthoekige horloge van het jaar.

Je had het al gezegd. En ik ben het helemaal met je eens voor beide horloges

1 like

Dat ben ik ook met je eens, tenminste: niet blauw lakken zodat het dan lijkt op geblauwde wijzers. Zo heel kostbaar lijkt dat toch ook niet te zijn, dus doe het niet of doe het echt (Baltic maakte zich schuldig met de hms tot mijn blijvende ergernis). Dat gezegd, ik heb ook een horloge met blauw-geplate wijzers. Natuurlijk is het blauw zichtbaar anders. In mijn beleving wordt in dat horloge niet gedaan alsof, maar een werkelijk andersoortig esthetisch effect nagejaagd, hoewel er natuurlijk wel een verwijzing naar de traditie blijft bestaan.

1 like

Ik denk dat dit er nog aan voorbij gaat dat voor velen een echt gekleed horloge, het als voor @SwissToni , voor chique gelegenheden is. In dat geval zit je in mijn beleving werkelijk beter met een handwinder, want dat past beter bij gelegenheidsgebruik. Geen batterij die leeg raakt of, erger nog, zou kunnen gaan lekken. En wel altijd klaar voor die gelegenheid waar je waarschijnlijk toch al meer moeite voor doet (voor de spiegel).

1 like

Mijn hart gaat toch eerder uit naar de Raymond Weil Millesime moonphase. Dat vind ik echt een charmante interpretatie van het klassieke genre en heeft gelukkig (vind ik) een mechanisch uurwerk

16 likes

Waarom geen automaat?

Het kan dun 

4 likes

Je moet die toch zowat iedere keer opwinden als je dat ding in roulatie of enkel op speciale gelegenheden draagt

Met zoiets is iedere dag een speciale gelegenheid :blush:

Mijn dressers:

25 likes

Bovenste is mijn horloge project. Vooralsnog als vierport v1 :crazy_face:
Onderste is de Longines Heritage Classic waarvan de bezel gepolijst is.

Vooral dat :point_up:. Zoals ik al beschreven heb vind ik het in dit horloge helemaal geen meerwaarde. Los daarvan is het kaliber in de RW ook gewoon van de plank gehaald.

Een dunne automaat mag van mij ook, maar is meestal erg duur. Dat hoeft met een handwinder niet en bovendien vind ik het idee van handwinden goed passen bij gelegenheidsgebruik. Over het algemeen vind ik automatisch altijd toch een kleine plus, maar dat komt ook omdat ik de neiging heb horloges ook in roulatie enkele dagen tot een week door te dragen. Iedere avond/dag winden vind ik geen plus. Dat doen voor dat ene horloge voor die bijzondere gelegenheid of als je eens chique moet, dat is voor mij prima.

1 like

De FC is toch ook niet mechanisch te krijgen?

Voor mij is het meer dat ik liever mechanisch heb wat mechanisch kan. Dat maakt voor mij het hebben en dragen van horloges beter te verantwoorden in een alsmaar verder geëlektrificeerde wereld. Daarnaast ben ik zelf ook best gevoelig voor het argument dat een uurwerk het best makkelijk te onderhouden moet zijn. Dat gezegd zijnde, als ik nu echt de middelen had om me vol op het handwerk te storten, dan zou ik waarschijnlijk uurwerken van eigen makelij wel een meerwaarde vinden.

1 like

Ik meen je deling.

1 like

Kwarts dus. Minder bewegende delen.

You’re missing the point

5 likes

Welk punt?

Dat het makkelijke onderhoud geen onderdeel was van mijn overweging tussen quartz en mechanisch.